تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۷
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۵۲۲۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ادامه روند صعودی و موج‌های شناسایی سود

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (5 شهریور)

می متالز - معاملات امروز سهام نیز با رشد 1.6 درصدی شاخص کل و رشد 1.9 درصدی شاخص هم‌وزن دنبال شد. نماگر اصلی بورس با رشد 4400 واحدی در میانه کانال 279 هزار واحدی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد صعود 10 کانالی شاخص تنها طی 2 روز معاملاتی موجی از شناسایی سود را در معاملات پایانی روز در پی داشته است.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (5 شهریور)

به گزارش می متالز، معاملات امروز نیز بر مدار مشابه جلسه روز گذشته آغاز شد و شاخص کل در همان دقایق آغازین و به رغم مشکلات سیستمی با جهش محسوس کار خود را آغاز کرد. نیم ساعت مانده به پایان معاملات 87 درصد از نمادهای بورسی (227 نماد) قیمت پایانی مثبتی دارند. با این حال شدت‌ گرفتن فشار فروش در دقایق پایانی سبب شده تا تعداد نمادهایی که آخرین معاملات آن ها در محدوده مثبت قیمتی انجام می‌شود کمتر (189 نماد) باشد.

ارزش معاملات خرد بورسی 1270 میلیارد تومان است. 74 نماد همچنان صف خرید را تجربه می‌کنند و ارزش نقدینگی در انتظار این صفوف در حدود 280 میلیارد تومان است.

شک در ارزندگی؛ موج‌های زودگذر

هجمه نقدینگی به سهام سبب شده تا امکان خرید به مثابه یک فرصت تلقی شود. تقاضای همه‌جانبه برای سهام صف‌های خرید پرشماری را رقم زده است. به گونه‌ای که تمایز سهام ارزنده از غیر بر مبنای روند قیمتی میسر نیست. در این شرایط، به خصوص پس از تجربه آغاز هفته، معامله‌گران غیرتحلیلی به سرعت و پس از کسب بازدهی حداقلی خروج از سهامدارای را در پیش گرفته‌اند. این مساله فشار فروش را به شدت در دقایق پایانی افزایش داده است و هیجان‌زدگی سهامدارانی که بر اساس جو معاملات دادوستد می‌کنند سبب شده تا فاصله آخرین معاملات از قیمت پایانی در برخی سهام به بیش از 7 درصد برسد. نحوه‌ای از دادوستد که کمتر بر اساس مبانی منطقی قابل توجیه است.

مساله اساسی آن است در صورتی که حدود ارزندگی سهم و همچنین علل انتظار برای رشد قیمتی آن مشخص نباشد و تنها بر اساس جو عمومی، تبلیغ‌های بی‌پایه گروه‌ها و عواملی از این دست به حضور در آن اقدام شده باشد امکان گرفتار شدن در این هیجانات به اوج خود می‌رسد. سهامداری که نمی‌داند سهم تا کجا رشد خواهد کرد و یا ریسک‌های حاکم بر آن کدام است مجبور است بر اساس روند لحظه‌ای معاملات اقدام به تصمیم‌گیری کند. جالب آن که این تصمیم‌گیری معمولا در شرایط صعودی بازیگر تازه‌وارد را به ادامه سهامداری ترغیب کرده و هنگامی که روند معکوس شد و قیمت به محدوده منفی رسید وی را به جبهه فروشنده سهام می‌کشد.

مقاومت بزرگان در برابر فشار بازارهای جهانی

بنگاه‌های بزرگ کالایی و به خصوص صادرکنندگان، در مرداد ماه توانسته‌اند عملیات خود را در سطح مطلوبی حفظ کنند و این مساله طی دو روز گذشته حامی قدرتمندی در مسیر صعودی قیمت سهام بوده است. به علاوه رفت‌وآمدهای وزیر امور خارجه و رایزنی با قدرت‌های بزرگ جهانی گمانه کاهش تنش‌ و فشارهای حاکم بر کشور را تقویت کرده است. همان‌گونه که نرخ ارز در بازار آزاد در پی این موضوع با کاهش ملموس مواجه شده است و به زیر مرز 11 هزار تومانی نفوذ کرده است.

افت نرخ دلار اگر چه کاهش درآمد ریالی صادرکنندگان را می‌تواند در پی داشته باشد با این حال رویه مثبت این حوادث در تسهیل تجارت خارجی نهفته است. اگر گشایشی در مسائل تحریمی صورت بگیرد به نظر می‌رسد علاوه بر تغییر مقادیر فروش، نیازی به اعمال تخفیف‌های سنگین برای فروش محصولات نباشد.

با این حال همچنان ریسک بزرگ این بخش از بازار، تنش‌های تجاری و فشار آن بر بازارهای جهانی است. ترامپ در ابتدای هفته جاری اعلام کرده است که چین خواستار پایان تنش‌هاست؛ با این حال روند و میل کلی بازارهای جهانی در این بازه رو به نزول است و قطعیت‌های بیشتری برای تغییر روند لازم است.

عناوین برگزیده