تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۵۲۶۲۹
معاون وزیر راه خبر داد:

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن سیستان-اصفهان در هفته دولت

می متالز - مدیرعامل شرکت راه آهن از بهره برداری از خط دوم راه آهن سیستان- اصفهان به طول ۴۷ کیلومتر و خط دوم بخشی از راه آهن منطقه یزد به طول ۴۶ کیلومتر در هفته دولت خبر داد.
بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن سیستان-اصفهان در هفته دولت

به گزارش می متالز، سعید رسولی امروز در نشست خبری تشریح فعالیت های حمل و نقل ریلی در هفته دولت گفت: در این هفته خط دوم راه آهن سیستان-اصفهان به طول ۴۷ کیلومتر و خط دوم بخشی از راه آهن منطقه یزد به طول ۴۶ کیلومتر افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در این هفته قرار است مرکز CTC ایستگاه راه آهن یزد با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده ضمن اینکه تا پایان امسال ساخت ۵۹ کیلومتر خطوط ریلی آنتنی را هدف‌گذاری کرده ایم که این خطوط عمدتاً به مراکز تولید بار که در نزدیکی شبکه ریلی قرار دارند، متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه در ۵ ماهه امسال ۲۱۳ دستگاه انواع واگن باری، مسافری و لکوموتیو وارد شبکه ریلی شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد رشد داشت، افزود: این تعداد ناوگان به طور کامل تولید داخل بودند و یا بازسازی اساسی در داخل شدند.

وی از دیگر برنامه های شرکت راه آهن در هفته دولت را راه اندازی دو مرکز تعمیرات لکوموتیو و سوخت رسانی مدرن به لکوموتیوها در مشهد عنوان و اظهارکرد: از اردیبهشت ماه امسال کارگروه مشترکی با وزارت صنعت معدن و تجارت تشکیل داده ایم تا تمام ظرفیت های تولید داخل در حوزه ریلی را افتتاح کنیم و مناسب با آن نیازهایی که در حوزه ریلی داریم به جای واردات از خارج، به سمت تولید داخل هدایت کنیم.

رسولی با اشاره به اینکه قرار است از این پس محصولات و کالاهایی که امکان تولید داخل در آنها وجود دارد از واردات آنها ممانعت شود، یادآور شد: به عنوان مثال بلوک سیلندر لکوموتیو که قطعه مهم و پیشرفته ای است، اخیراً در داخل تولید شده که این اتفاق با حمایت شرکت راه آهن بود. همچنین در یک سال اخیر از تولید سوزن ریل در داخل حمایت کردیم و قبلاً وابستگی ۱۰۰ درصدی به خارج برای این محصول داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ مبنی بر تولید واگن در داخل گفت: بر اساس این ظرفیت، تفاهم نامه ای با سازمان برنامه و بودجه به امضاء رساندیم که بر اساس آن ۹۷۴ دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل تولید شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه که سهم ۴۰ درصدی در این تفاهم نامه دارد ابتدای سال جاری فاز اول اعتبار مورد نیاز را به شرکت راه آهن واریز کرد. همچنین سهم ۴۰ درصدی بانکها نیز که تا سقف هزار میلیارد تومان است به ارزش ۵۴۰ میلیارد تومان آن تاکنون تامین اعتبار شده و تنها سهم ۲۰ درصدی آورده متقاضی و تولیدکننده واگن باقی مانده است. هرچند که کارخانجات تولیدکننده واگن تاکنون تعدادی از آنها فرایند تجهیز و تعدادی دیگر کار ساخت ناوگان را آغاز کرده اند و تاکنون چند دستگاه واگن به شرکت راه آهن تحویل داده شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن در بخش دیگری از اظهارات خود به ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در خصوص استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت و انتقال آن به تولید واگن گفت: با استفاده از این ماده قانونی تاکنون ۳۹۰۰ واگن را توانسته ایم تامین اعتبار کنیم که ۱۹۸۰ دستگاه واگن هزینه خرید آنها به سرمایه گذار با استفاده از ظرفیت این ماده قانونی پرداخت شده و حدود هزار دستگاه دیگر در مرحله صدور مجوز واریز وجه به سرمایه گذاران حوزه ریلی است.

رسولی درباره برنامه های شرکت راه آهن در بازه زمانی سفرهای زائران اربعین خاطرنشان کرد: امسال نیز برای زائران اربعین برنامه جابجایی داریم که در آغاز مراسم اربعین جزئیات این برنامه ها تشریح خواهد شد. اما دو ایستگاه راه آهن شلمچه و کرمانشاه برای مراسم اربعین امسال پذیرای زائران خواهد بود. ضمن اینکه با طرف عراقی نیز مذاکره داشتیم و آنها نیز آمادگی خود را برای برگزاری این مراسم اعلام کرده اند.

وی در خصوص آتش سوزی دیروز در دپوی واگن های فرسوده گفت: دیروز در ایستگاه رودشور در جنوب تهران که محل دپوی واگن های اسقاطی است، آتش سوزی آغاز شد که در اثر آن ۶۷ دستگاه دچار حریق شده که ۳۶ دستگاه به طور کامل در آتش سوخت و ۳۱ دستگاه نیم سوز شد.

وی درباره پروژه برقی شدن قطار تهران-مشهد گفت: این پروژه در حال حاضر به دلیل عدم صدور ضمانتنامه های طرف چینی به عنوان تامین کننده مالی پروژه، متوقف شده است.

رسولی درباره میزان حمل بار در ۵ ماهه ابتدای امسال گفت: در حمل بار در بخش تناژ ۴.۹ درصد کاهش داشتیم اما سهم حمل و نقل ریلی از کل حمل و نقل بر اساس شاخص تن-کیلومتر ۱.۱ درصد رشد داشت و به ۱۲.۸ درصد رسید.

وی در خصوص علت کاهش حمل بار ریلی گفت: علت کاهش تناژ بار، مسدودی محورهای ریلی شمال و جنوب در یک ماهه نخست سال به دلیل سیلاب بود. دلیل دیگر کاهش واردات بار کانتینری به بندر شهید رجایی و همچنین کاهش صادرات بار گوگرد پتروشیمی خانگیران به بندرعباس بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: دستگاه اجرایی این پروژه، شرکت راه آهن و دستگاه سازنده، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است. این پروژه قرار شد با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی پس از بررسی همه جوانب اجرایی آن تعیین تکلیف شود اما در حال حاضر نگاه غالب، اجرایی شدن این پروژه است.

وی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا امکان منتفی شدن کامل این پروژه وجود دارد یا نه، گفت: فعلاً در این زمینه امکان اظهارنظر وجود ندارد.

عناوین برگزیده