تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۵۸۷۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
غریب‌پور در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران، پهنه‌ها؛ فرصت‌ها و چالش‌ها خبرداد:

پروانه معادن نزد بانک‌ها ارزش ‌دار شد

می متالز - همایش «توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران، پهنه‌ها؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، سه‌شنبه، ۲مهر، در آمفی‌تئاتر حوزه هنری در خیابان سمیه برگزار شد.
پروانه معادن نزد بانک‌ها ارزش ‌دار شد

به گزارش می متالز، در این همایش آغاز به کار کنسرسیوم خصوصی پایا وابسته به هلدینگ توسعه معادن و فلزات به‌طور رسمی اعلام شد. این امر برای نخستین بار در کشور رخ داده که بخش خصوصی با تشکیل کنسرسیوم و ایجاد هم‌افزایی مالی و فنی به حوزه اکتشافات معدنی در سطوح اولیه که کاری حاکمیتی است، ورود کرده‌اند.
این کنسرسیوم از سال گذشته کار خود را آغاز کرد و با حضور ۱۲شرکت تشکیل شد که بیش از ۲۲درصد ارزش سهام بورس متعلق به این شرکت‌هاست.

 

حرکت به سوی اکتشافات عمقی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران، پهنه‌های اکتشافی، فرصت‌ها و چالش‌ها، با تاکید بر ضرورت مشارکت سازمان‌های مرتبط با اکتشاف گفت: تجمیع اطلاعات بخش اکتشاف امری ضروری است و در این زمینه ایمیدرو از ظرفیت‌های مجموعه‌های شرکت نفت و سازمان‌های انرژی اتمی و فضایی در تحقق برنامه‌ها استفاده می‌کند.
رضا رحمانی افزود: شناسایی اطلاعات در بخش اکتشاف، مقدمه توسعه معدن و صنایع معدنی است.
وی گفت: در این راستا استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تشویق فعالان اقتصادی، موجب تسریع برنامه‌های این حوزه خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شروع نهضت انقلاب معدنی، از اکتشاف است، اظهار کرد: یکی از آرزوهای من در دوران حضور در وزارتخانه، تحقق برنامه‌های اکتشافی است. با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب به تولید، در سال رونق تولید ۷راهبرد را مورد توجه قرار داده‌ایم که یکی از آنها، معدن و صنایع معدنی است.
رحمانی افزود: در این بخش اکتشاف و ساخت داخل از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تابع خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در این بخش اکتشاف و ساخت داخل از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تابع خواهد بود، اعلام کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، اکتشافات به صورت سطحی بوده در حالی که در سایر کشورها مانند کشورهای افریقایی ۲۰۰متر و در کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند کانادا تا ۵۰۰متر هم رسیده است.
وی ادامه داد: باید شرایطی را فراهم کرد تا با بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بهره‌برداری و استخراج معادن گام‌های موثری برداشته شود. رحمانی افزود: به این ترتیب با افزایش و عملیاتی کردن برنامه‌های بخش معدن و صنایع معدنی، اهداف توسعه‌ای سرعت می‌گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر عنوان کرد: در سال گذشته و امسال، بخش زیادی از ارز کشور، از سوی حوزه معدن و صنایع معدنی و پتروشیمی‌ها تامین شد که جای قدردانی و تشکر دارد؛ امیدواریم با ادامه این روند، میزان صادرات غیرنقتی نسبت به سال ۹۷ افزایش یابد.
رحمانی با اشاره به اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی گفت: برای نخستین بار است که برنامه‌ای با عنوان نقشه راه این حوزه، تدوین شده و در این زمینه اکتشاف یکی از اولویت‌هاست. در حقیقت با برنامه اکتشافی از امروز انقلاب معدنی آغاز می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اقدام بعدی، توجه به فناوری‌های حوزه اکتشاف است که با توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها عملی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه توجه به اکتشافات عمیق یک ضرورت انکارناپذیر است، افزود: برنامه جدی وزارتخانه، واگذاری اختیارات به استان‌هاست. در این زمینه از آقای سرقینی خواستم فهرستی از این فعالیت‌ها مشروط به «عدم مغایرت قانونی» آماده کند تا امضا کنم. در این راستا شورای‌عالی معادن را فعال کردیم که تجربه خوبی در زمینه تفویض اختیار به استان‌ها بود.
وی با بیان اینکه باید تصور مردم هر منطقه این باشد که با راه‌اندازی هر معدنی فقر از آن منطقه خواهد رفت، تصریح کرد: محافظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی وظیفه معادن است و در مقابل، این سازمان‌ها نیز باید این تفکر که از معدنکاری یک ‌گودال باقی می‌ماند را رها کنند. در این راستا معادن حاضرند به ازای هر درختی که از بین می‌رود ۱۰درخت بکارند.
وی افزود: فعال‌سازی معادن کوچک، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و توجه به مسائل زیست‌محیطی نیز ذیل اهداف نقشه راه تعریف شده است.
رحمانی با بیان اینکه بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، معدن و صنایع معدنی بهترین جایگزین برای درآمدهای نفتی است، اعلام کرد: در شرایط اعمال تحریم علیه کشورمان، شرایط برای ایجاد ثروت و استفاده از منابع کشور همچون معادن مهیاست.
وی افزود: امروز ارزش تولیدات معادن و صنایع معدنی به ۲۰میلیارد دلار می‌رسد.
رحمانی گفت: سالانه ۵۰۰میلیون تن استخراج ماده معدنی داریم و این میزان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ۱۴۰میلیون تن افزایش یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امیدوار هستیم با سرمایه‌گذاری و توجه هرچه بیشتر به این حوزه و ظرفیت‌هایی که در اکتشافات جدید حاصل می‌شود، بیش از پیش شاهد اثرگذاری معدن و صنایع معدنی در اقتصاد باشیم.
وی اظهار کرد: درحال‌حاضر شورای معادن در استان‌ها فعال شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، احیا و راه‌اندازی معادن کوچک در مناطق محروم مورد توجه است.
رحمانی با قدردانی از اقدامات ایمیدرو گفت: اقدامات بزرگی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در حال انجام است و امیدواریم اعتقاد به انقلاب معدنی در صحنه عمل برای مردم شریف ایران نمایان شود.

 

ارزش‌گذاری معادن، با هدف جذب منابع بانکی

رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز در همایش پهنه‌های اکتشافی خبر داد: ارزش‌گذاری معادن با هدف جذب تسهیلات بانکی، از معدن سنگ‌آهن گل‌گهر آغاز شد.
خداداد غریب‌پور تصریح کرد: پروانه بهره‌برداری معدن گل‌گهر در یک فرآیند کارشناسی دقیق و بر اساس ذخایر، ۱.۱میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده که به عنوان وثیقه معتبر نزد بانک ارائه می‌شود.
وی با یادآوری اینکه مقدمات این برنامه با همکاری بانک تجارت انجام شده، گفت: این برنامه شروعی برای ارزش‌گذاری پروانه بهره‌برداری معادن دیگر است.
غریب‌پور به ضرورت‌ اکتشافات جدید، اشاره و اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داده تا ۲۰سال آینده ذخایر فعلی معادن سنگ‌آهن، روی و مس به پایان خواهد رسید. از این رو ایمیدرو با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های اکتشافی را در اولویت قرار داده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خصوصی بخشی ازعملیات اکتشاف ۳۰۰هزار کیلومتر مربع برنامه جدید را برعهده گرفته است.
وی ادامه داد: ۱۳پهنه از ۳۴پهنه جدید اکتشافی از سوی این کنسرسیوم انجام خواهد شد. به گفته غریب‌پور، شرکت ملی صنایع مس هم برنامه‌ای جداگانه برای کشف ذخایر جدید در دست اجرا دارد و به این ترتیب شاهد جهش در برنامه‌های اکتشافی هستیم.
غریب‌پور افزود: بخش اکتشاف جزو حوزه‌های دانش‌بنیان است. به همین سبب استفاده از دانش روز برای این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: به هر میزان که بخش اکتشاف به ارز و منابع مالی نیاز داشته باشد در اختیارش خواهیم گذاشت. غریب‌پور تاکید کرد: نیازهای ارزی و مالی اکتشاف را با اولویت بررسی و تامین خواهیم کرد.
وی اکتشاف را حلقه نخست توسعه معدن دانست و گفت: با توسعه فعالیت‌های این بخش شاهد تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی خواهیم بود. به گفته غریب‌پور، یکی از اولویت‌های برنامه جدید اکتشافی، کشف ذخایر پنهان و در عمق است و این امر با استفاده از دانش روز محقق خواهد شد.
غریب‌پور افزود: استفاده از روش‌های نوین اکتشافی، صرفه‌جویی‌ در استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات را به همراه دارد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو به تفاهمنامه‌های اکتشافی با سازمان‌های مختلف، اشاره و اظهار کرد: امضای تفاهمنامه با تشکل‌ها از جمله خانه معدن و همچنین سازمان‌های محیط‌زیست و انرژی اتمی از اقدامات این سازمان در فرآیند اکتشاف است.
وی در بخش دیگر سخنانش گفت: کنسرسیوم‌ها علاوه بر برنامه‌های اکتشافی، در توسعه صنایع فولاد در منطقه ویژه خلیج‌فارس و سواحل مکران نیز همکاری می‌کنند.
وی به وضعیت تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی، اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست سال، تولید شمش و محصول فولادی با رشد ۹درصدی و کاتد و‌اند مس با افزایش ۱۸درصدی همراه شده‌اند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو به پایش طرح‌ها اشاره کرد و افزود: این برنامه در قالب کارگروه‌های تخصصی در ایمیدرو با هدف رفع موانع راه‌اندازی پروژه‌ها، انجام می‌شود.
غریب‌پور همچنین گفت: ایمیدرو با مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی، سود انباشته شرکت‌ها را مدیریت می‌کند که سبب شده است شرکت‌ها منابع قابل توجهی برای اجرای طرح‌های توسعه داشته باشند.
وی ادامه داد: چنین سیاستی منابع مناسبی برای شرکت‌هایی همچون گل‌گهر، چادرملو، فولاد مبارکه، مس و... داشته است.

 

امضای تفاهمنامه همکاری ایمیدرو و سازمان فضایی ایران

گفتنی است در پایان این همایش و پس از برگزاری یک پنل تخصصی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) و سازمان فضایی ایران تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این تفاهمنامه در حاشیه همایش فعالیت‌های اکتشافی کشور با حضور رحمانی، وزیر صنعت معدن و تجارت و بین خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو و مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران امضا شد.
موضوع این تفاهمنامه همکاری برای بهبود عملکرد و ارتقای بهره‌وری در بخش معدن و صنایع معدنی با استفاده از فناوری پیشرفته فضایی عنوان شد.

 

برنامه اکتشاف عناصر کمیاب با فناوری‌های جدید

مدیر اکتشاف ایمیدرو به اقدامات این سازمان در اجرای برنامه‌های اکتشافی، اشاره کرد و گفت: مس بیشترین سهم را در اکتشافات معدنی ایران دارد و پس از آن سنگ‌آهن و زغال‌سنگ قرار دارند.
اصغرزاده، مدیر اکتشاف ایمیدرو در همایش توسعه فعالیت‌های اکتشافی ایران با اشاره به وضعیت اکتشاف در جهان گفت: اهداف اکتشافی جهان در سال گذشته به سمت اکتشاف طلا متمایل شده، به طوری که در این مدت سهم طلا از ۳۵درصد به ۵۰درصد افزایش یافته است. مس و روی نیز توانستند سهم خود را حفظ کنند اما سایر مواد معدنی شاهد کاهش سهم فعالیت‌های اکتشافی بودند.
اصغرزاده افزود: این در حالی است که اهداف اکتشاف در ایران به گونه‌ای است که مس بیشترین سهم اکتشاف را دارد و پس از آن بیشترین سهم متعلق به سنگ آهن و زغال‌سنگ است؛ به این دلیل که هدف فعالیت‌های اکتشافی در ایران تنها سودآوری نیست بلکه تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع معدنی است.
مدیر اکتشاف ایمیدرو ضمن اشاره به رابطه مستقیم نرخ فلزات و بودجه اکتشافی در جهان اعلام کرد: بودجه اکتشافی جهان در سال ۲۰۱۸میلادی ۱۰.۱میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۹میلادی ۱۰درصد افزایش یابد.
وی یادآور شد: سالانه ۷۰تا ۸۰ذخیره مواد معدنی در جهان کشف می‌شود. تاکنون بیشترین میزان کشف ذخایر مربوط به سال ۲۰۱۲میلادی (۱۳۹۱) بوده، به طوری که در آن سال ۱۴۹ذخیره اکتشافی ثبت شده است. اصغرزاده تاکید کرد: معادن بزرگ سطحی در سراسر جهان کشف شده‌اند و باید بر اکتشافات عمیق تمرکز شود تا ذخایر پنهان کشف شوند.
اصغرزاده با اشاره به زمان مورد نیاز برای کشف معدن گفت: در حوزه اکتشاف باید صبور بود چراکه نمی‌توان در زمانی کوتاه معدن بزرگی را به‌دست آورد. در دهه‌های اخیر، زمان اکتشاف و بهره‌برداری از معادن، به ۱۵سال رسیده است.
وی افزود: یکی از اهداف اکتشاف در ایمیدرو، استقلال و خودکفایی کشور است، به گونه‌ای که با اکتشاف مواد معدنی از واردات آنها جلوگیری شود. همچنین رفع کمبود مواد معدنی در کشور، تامین خوراک صنایع، ایجاد اشتغال و توسعه متوازن از دیگر اهداف اکتشاف در ایمیدرو است.
اصغرزاده، اکتشاف پهنه‌ها، انجام عملیات تا مرحله صدور پروانه‌های اکتشافی و اکتشافات تکمیلی در معادن را محورهای فعالیت اکتشافی ایمیدرو اعلام کرد.
به گفته وی، استراتژی‌های ایمیدرو براساس این اهداف شامل کشف منابع معدنی متنوع، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کمک به توسعه متوازن، کشف فلزات استراتژیک، ایجاد اقتصاد چند محصولی، گام برداشتن در جهت توسعه پایدار و تبدیل معدن به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد کشور است.
مدیر اکتشاف ایمیدرو اظهار کرد: مجموع پهنه‌های اکتشافی ایمیدرو از سال ۹۳ تاکنون به ۶۵۱هزار کیلومتر مربع می‌رسد که در قالب ۱۰۱پهنه در ۳۰استان کشور در حال انجام است. وی افزود: از این میزان ۲۵۷هزار کیلومتر مربع به پایان رسیده و ۶۶هزار کیلومتر مربع نیز به بخش خصوصی واگذار شده است.
مدیر اکتشاف ایمیدرو در ادامه اظهار کرد: در سال۹۸ میزان کارهای اکتشافی و پهنه‌ها نسبت به گذشته ۱۰۰درصد افزایش یافت. به گفته وی، در سال‌های ۹۳ تا ۹۷ معادل ۶۰۰میلیارد تومان هزینه اکتشافی و ۷۱۹هزار متر حفاری انجام شد که منجر به ۷۹گواهی کشف، ۱۴۵پروانه کشف، ۲۳۴پروانه در حال صدور و دستیابی به ۳۸۳محدوده امیدبخش شد.
اصغرزاده اظهار کرد: ایمیدرو در حال انجام اقدامات مهم برای توسعه و توانمندسازی بخش اکتشاف است که از جمله می‌توان به تاسیس کنسرسیومی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی و معدنی، انعقاد تفاهمنامه با سازمان‌های موثر در حوزه اکتشاف، ایجاد ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری در کشور، احیا و فعال‌سازی معادن کوچک و تامین ارز مورد نیاز شرکت‌های حفاری و تجهیزاتی اشاره کرد.
وی تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه اکتشاف را یکی دیگر از اقدامات مهم ایمیدرو دانست و تصریح کرد: برخی اهداف کنسرسیوم، ایجاد هم‌افزایی بین شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی، توسعه فعالیت‌های اکتشافی با واگذاری ۱۴ پهنه و سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های ملی است.
مدیر اکتشاف ایمیدرو ضمن اشاره به طرح‌ها و معادن واگذار شده به بخش خصوصی، گفت: خبرهای خوبی از حوزه سنگ‌آهن در پهنه قروه داریم که اعلام خواهیم کرد.
اصغرزاده از برنامه افزایش ۲برابری فعالیت‌های اکتشافی ایمیدرو در تمام حوزه‌ها خبر داد و گفت: رشد برنامه‌ها در حوزه‌های جاری، استمرار بهبود و ارتقای بانک اطلاعاتی مکان محور GIS و اکتشاف ذخایر پنهان و عمیق با استفاده از روش‌های نوین از برنامه‌های آینده اکتشاف در ایمیدرو است.
وی گفت: اکتشاف و فرآوری عناصر کمیاب و نادر خاکی با فناوری‌های ویژه و جلب مشارکت بخش خصوصی از دیگر برنامه‌های این سازمان است.
وی نیاز به هماهنگی بیشتر با سازمان منابع طبیعی کشور و همچنین جذب اعتبارات در حوزه معادن و اکتشاف را از چالش‌های پیش رو در بخش اکتشاف عنوان کرد.

عناوین برگزیده