تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۶۱۸۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یادداشتی از سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

نوآوری و نقش آن در توسعه صنعت فولاد کشور

می متالز - زرندی نوشت: امروزه فضای رقابت اقتصادی از اقتصاد منبع محور و کارمحور سنتی به سمت اقتصاد باز و دیجیتالی تغییر مسیر داده و هر روزه شاهد افزایش و گسترش سیطره و دامنه دیجیتالی شدن کسب و کارها چه در حوزه صنعت و چه در حوزه خدمات در فضای اقتصادی کشورها هستیم.
نوآوری و نقش آن در توسعه صنعت فولاد کشور

به گزارش می متالز، رقابت اقتصادی تا حد زیادی از مفاهیمی چون مزیت مطلق، و مزیت نسبی شیفت کرده بر روی مفهوم مزیت رقابتی مبتنی بر اقتصاد نوآوری و نوآوری دیجیتال، و کشورها، بنگاه ها، شرکت ها و کارخانجات صنعتی با بکارگیری گسترده فناوری اطلاعات و دیجیتالیزه کردن فرآیند های کسب و کار خود بدنبال کسب مزیت رقابتی نسبت به سایر بنگاه ها و نیز حتی سایر کشورها هستند. مفهوم اقتصاد دیجیتال مبتنی بر فناوری ها و فعالیت های نوآورانه دیجیتال به یکباره شکل نگرفته اند و در طول یک روند تکمیلی در ساختار اقتصاد شکل گرفته است. این مفهوم از مفاهیم مزیت مطلق، مزیت نسبی و مزیت رقابتی عبور کرده که همگی مبتنی بر استقرار تخصصی شدن،   تریلیون دلار است. با 3 تقسیم کار و مبادله بوده اند. این اقتصاد دیجیتال و فناوری های مبتنی بر آن امروزه به ارزش توجه به تاثیر گسترده ای که از اقتصاد دیجیتال، فناوری ها و فعالیت های نوآورانه دیجیتال انتظار میرود. شرکت های سنتی به طور فعال به دنبال این امر هستند که ارزیابی کنند که چگونه به تغییرات ناشی از اقتصاد دیجیتال پاسخ دهند. یکی از این راه ها استفاده از مبحث نوآوری دیجیتال است. نوآوری دیجیتال پاسخ به نیاز بنگاه ها جهت نوآوری در محصول، توسعه محصول جدید، و نیز نوآوری فرآیندها در بطن انقلاب صنعتی چهارم یا همان اقتصاد دیجیتال است. سه نسل اول انقلاب های صنعتی موجب تبدیل وضعیت جوامع ما از بستر سنتی به سوی جوامع مدرن شد. با هریک از دستاوردهای پیشرفته در این سه حوزه، که شامل موتورهای بخار، عصر علم و تولیدات انبوه، و نیز افزایش و ظهور تکنولوژی های دیجیتال، موجب گشته تا دنیای پیرامون ما تغییرات بنیادین داشته باشد. و الان در حال حاضر شاهد رویداد و اتفاق دیگری برای بار چهارم هستیم. این اتفاق و ظهور انقلاب چهارم صنعتی، همراه با پیدایش و ارائه ابزار و، هوش (IoT) تکنولوژی های قدرتمندی همچون موبایل های دارای سیستم های پیشرفته هوشمند، اینترنت اشیاء، که در کنار آن موجب افزایش قدرت پردازش داده ها شده است. (Big Data)، دادهای عظیم (AI) مصنوعی علیرغم تصور عموم، چنین برداشت میشود که انقلاب صنعتی تنها یکبار به وقوع پیوسته و آن هم با شروع و خلق موتورهای بخار و شکل گیری کارخانجات بوده که موجبات تغییر چشم انداز اقتصاد و جوامع کشورهایی اروپایی و آمریکا گردید. در حالیکه این اتفاق یکبار به وقوع نپیوسته است. کلاوس شواب به عنوان بنیانگذار و رییس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد و سازمان جهانی همکاری بخش دولتی و عمومی در کتاب خود تحت عنوان "انقلاب صنعتی 
 چهارم" اظهار می کند که انقلاب صنعتی در طول تاریخ چهار مرحله را طی کرده است که یکی از آن دوره ها زمان فعلی است که شروع شده و آن انقلاب چهارم نامیده می شود.   شوآب، انقلاب صنعتی را چنین تعریف می کند " ظهور تکنولوژی های جدید و شیوه های به روز و جدید از ادراک دنیای پیرامون که زمینه های تغییرات بنیادین و عمیق در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی را فراهم می کند. " اولین دوره آن با نیروی بخار شروع شد، سپس با عصر علم و تولید انبوه دنبال شد، و پس از آن انقلاب دیجیتال. الان ما در مرحله آغازین فاز بعدی توسعه تکنولوژیکی چشمگیر و تغییرات اجتماعی هستیم. این همان انقلاب صنعتی چهارم است. یک مرحله پیش از شروع انقلاب چهارم، سومین فاز  آغاز شد، این مرحله محصولاتی چون نیمه هادی ها، کامپیوترهای بزرگ و 0591 از انقلاب صنعتی بود که در دهه عظیم، کامپیوترهای شخصی و در نهایت اینترنت را آورد که به همین دلیل انقلاب دیجیتال نام گرفت. مواردی که در گذشته با تکنولوژی آنالوگ بودند به تکنولوژی های دیجیتال مبدل شدند. تغییر جریان از وسائل الکترونیک آنالوگ و مکانیکی به تکنولوژی دیجیتال فراگیر موجب تحول وسیع و فراگیر صنایع گردید، به ویژه این امر در صنعت اطلاعات و ارتباطات جهانی اتفاق افتاد. صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات شروع به خودکار سازی فرآیند تولید کرده و موجبات شکل گیری زنجیره تامین جهانی را فراهم کرد. اما در حال حاضر کجا قرار داریم؟ در این لحظه بسیاری از  یک رویا محسوب می شد در حال حاضر به حقیقت پیوسته است. روبات ها، 0591 و 0591 تکنولوژی هایی که در دهه های ویرایش روند متوالی ژنتیکی، هوش مصنوعی، سنسورهای کوچک با ابعاد ریز، چاپ سه بعدی، و سایر تکنولوژی های نو ظهور. با کنار هم گذاشتن این تکنولوژیها، بکارگیری نوآوری و فعالیت های نوآورانه غیر قابل انکار است.   

تکنولوژی های دیجیتال موجب ایجاد دگرگونی و تغییرات عظیمی در سطح دنیا شده و همین امر به طور چشم گیری فرآیندهای عملیاتی سازمان ها را بهبود می بخشند.

در حال حاضر تولید کنندگان صنایع فولاد و آهن، از شانس و موقعیت مناسبی جهت تغییر شکل ماهیت مدل های عملیاتی شان از طریق تکنولوژی دیجیتالی هستند. این امر آنها را قادر می سازد تا کارایی اجرایی خدمات مشتری، سطح موجودی ها و حاشیه سود خود را بهبود بخشند.   بر اساس تجارب بین المللی، سود عادی کسب شده از زنجیره ارزش بهبود یافته و دیجیتال شده شامل تعاملات بهتری  روز یا بیشتر را فراهم 01 با مشتریان بوده و موجب افزایش سطوح متفاوت خدمات شده و زمینه کاهش موجودی میکند. زنجیره ارزش در صنایع فولاد و آهن بینهایت پیچیده میباشد. بنگاه های فعال در صنعت فولاد مجبورند تا با مقادیر زیادی از داراییهای بی ثبات به هم پیوسته، مقدار زیادی از واحدهای محصول،   مشتریان گوناگون که دارای نیازهای مختلف میباشند دست و پنجه نرم کنند. همچنین کانال های توزیع پیچیده که مسائل حاشیه ای مختلفی را با خود بهمراه دارند از چالش های پیش رو بنگاه های تولیدکننده فولاد هستند. کارخانجات و دارایی های تولیدکنندگان فولاد به جای یکپارچه شدن و ادغام با یکدیگر به منظور دستیابی به اهداف بلند مدت استراتژیک در سیلو و مخازن به تولید و فعالیت خود ادامه میدهند. مدیران اجرایی زنجیره تامین در صنعت فولاد دسترسی محدودی به اطلاعات به روز داشته که این عدم توانمندی و قابلیت آنها در انتظار و تخمین تغییرات در بازار را موجب میشود. در نتیجه، بنگاهها همیشه به طور منفعل و تدافعی عمل میکنند، که این امر موجب شده تا آنها هیچ گونه توانمندی تخمین، پیش بینی وضعیت بازار و کاهش ریسک را نداشته باشند و یا نتوانند فرصتهای کوتاه مدت را از آن خود سازند، که این امر موجب از دست دادن ارزشهای مهمی برای آنها میگردد. شرکت های فولاد و آهن بطور مستمر سعی کرده اند تا این مشکلات را حل کنند، اما روش ها و شیوه های سنتی بهبود و تغییر عملیاتی آنها دارای محدودیت است و بیش از آن نمیتوانند بر این مشکلات فائق آیند. به منظور مرتفع کردن تنگناهای موجود در ارتباط با توانمندی انسانی در کنترل و نظارت بر سیستم های پیچیده و عملکرد محاسبات وسیع به موقع و آنتایم، دیجیتالی شدن شاید تنها راه حل برای بن بست فعلی و موجود باشد.

 

دیجیتال به عنوان راه حل

عصر دیجیتالی شدن صنایع فولاد و آهن در حال حاضر فرا رسیده است. هزینه جمع آوری و استفاده از دیتا، ذخیره سازی و تحلیل دیتا به شکل چشم گیری طی پنج سال گذشته کاهش یافته است. در نتیجه، امروزه راهکارها و راه حل های چندگانه دیجیتال وجود دارد که اجرای آنها نسبتا ارزان قیمت میباشند. علاوه بر این، بنگاه ها میتوانند تست پایلوت در مقیاس کوچکتر را راه اندازی نمایند که تمرکز آن بر روی واحدهای کسب و کار مجزا و انفرادی، دارایی، یا بازار جغرافیایی میباشد. تست پایلوت میتواند با چندین کیس های کاربری دیجیتالی آغاز شود، که به تایید ارزش رویکرد دیجیتال کمک کرده وبنابراین برای بنگاه اعتماد داخلی ایجاد میکند. در فرآیند تکنولوژی دیجیتال، تجزیه و تحلیل پیش بینی ها قابلیت و ظرفیت خود را در زمینه های سرعت، هزینه، و سهولت پیاده سازی جهت ایجاد تغییرات اساسی در مدلهای عملیاتی نشان داده اند. این روش، از آلگوریتم های خود یادگیر پیشرفته استفاده میکند تا از طریق حجم زیادی از داده ها مفاهیم جدید ایجاد کرده و الگوها را شناسایی کند. در مباحث فروش در بنگاه ها، این امر به پیش بینی تقاضا که مبتنی بر درک دقیق از نیاز مشتریان و نیروهای تقاضا در بازار است به بنگاه ها کمک کرده تا دارایی های خود را کاهش داده و حاشیه سود را بهبود بخشیده و در نهایت خدمات بهتری ارائه دهند. در بازارهای فولاد و آهن، تکنیک های آنالیز و تحلیلی، تقاضا را به اجزا و محرک های گوناگون تقسیم بندی کرده و پیش بینی های مستقل و جداگانه ای را برای هر عامل ایجاد کننده تقاضا پدید می آورند. با جمع بندی و بکارگیری این عوامل، بنگاه میتواند پیش بینی تقاضای غنی تر و دقیق تری نسبت به روش های سنتی و پیشین ایجاد نماید. مدل های پیش بینی به لحاظ دقت نظر تست شده اند، و آلگوریتم های آنها بر اساس نتایج دنیای واقعی منطبق شده اند تا دقیق بودن طی زمان را  درصدی دقت پیش بینی مورد 31 تا 01 بهبود بخشند. به طور معمول مدل های پیش بینی مذکور موجب بهبود و پیشرفت انتظار می شوند، که بنگاه های تولید کننده فولاد و تیم های کاری این شرکت ها را قادر میسازد تا نیازهای مشتریان را رصد کرده و مورد نظر قرار دهند. متد و روش سنتی پیش بینی متکی بر تجربه کارمندان و پرسنل شرکت های فولاد میباشد، یعنی در جایی که دیتاهای محدود جمع آوری و تحلیل میشوند، و هیچ تفکری از طریق مکانیزم خاصی ایجاد نشده است. با بکارگیری سنسورها و آلگوریتم یادگیری ماشین، راه حل ها و روش های دیجیتال نوآوری میتوانند دقت پیش بینی در بازار فولاد را به شدت بهبود بخشیده و  زمان بیشتری را پیش از شکست غیر قابل پیش بینی و انتظار برای شرکت های فولاد فراهم آورد تا از این طریق موضوعات دارای قابلیت و پتانسیل بالا مدیریت شوند.

یکی از ابزارهای نوآوری دیجیتال، استفاده از پلت فرم های اینترنتی و استفاده از این پلت فرم ها در فضای مجازی و دیجیتال است که در قالب آن بزرگترین شرکت های دنیا با استفاده از استراتژی نوآوری باز Crowdsourcing  از نظرات، ایده و دانش تمامی جوامع بر خط (آنلاین) در گوشه گوشه جوامع تخصصی جهت بهبود فعالیت های نوآورانه در طراحی محصول و یا توسعه محصولات شان اقدام می نمایند. جوامع و سورس های نوآوری (اعم از کاربران، مشتریان، رقبا، تامین کنندگان، دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی، مشاوران و حتی طراحان محصول) میتوانند از پلت فرم های الکترونیکی Crowdsourcing جهت بهبود فعالیتهای نوآورانه محصول و یا خدمات به شرکت مورد نظر کمک نمایند و در این فراخوان عمومی شرکت نمایند. این امر بیانگر آن است که اهمیت نوآوری به سبک و سیاق کلاسیک کاهش یافته و به لطف ظهور مدلهای کسب و کار جدید (BMs) همراه با پلت فرم های تکنولوژی دیجیتال فرهنگ کسب و کار و کارآفرینی بنگاه ها در سازمان هایشان تغییر یافته است.   

عناوین برگزیده