تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۶
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۶۲۱۰۱
عضو هیأت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته تأکید کرد:

فناوری های نوین، پیشران توسعه دانش بنیان هستند/ ضرورت شتاب دهی به فرآیند جایگزینی فناوری های وارداتی

می متالز - عضو هیأت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته با بیان اینکه فناوری های نوین پیشران توسعه دانش بنیان هستند، بر ضرورت شتاب دهی به فرآیند تجاری سازی دانش موجود و جایگزینی فناوری های وارداتی تأکید کرد.
فناوری های نوین، پیشران توسعه دانش بنیان هستند/ ضرورت شتاب دهی به فرآیند جایگزینی فناوری های وارداتی

به گزارش می متالز، مهدی فرنیان در دومین "کنفرانس بازیابی تعاملی اطلاعات" بیان کرد: افزایش سهم محصولات با فناوری بالا در تولیدات صنعتی و صادرات کشور به عنوان یکی از اهداف راهبردی کشور تعیین شده و در اسناد بالادستی به ویژه برنامه‌های توسعه کشور (برنامه چهارم، پنجم و ششم) بر آن تاکید شده است.

 

ضرورت دستیابی به سهم بیش از 50 درصدی تولیدات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی

او با بیان اینکه دستیابی به سهم بیش از 50 درصدی تولیدات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی، نسبت به تولید ناخالص ملی از اهداف تصریح شده در سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز نقشه جامع علمی کشور است، تصریح کرد: متناظر با سند چشم انداز، مقوله دانش محوری در برنامه های سوم و چهارم توسعه تجلی یافت و بسیاری از مولفه های توسعه دانش بنیان اعم از ایجاد مراکز تحقیق و توسعه، ایجاد مراکز رشد و انکوباتورها، توسعه پارک های علم و فناوری، ارتقای سهم پژوهش از GDP و توسعه آموزش عالی و ...در این دو برنامه شکل گرفت.

عضو هیأت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در این خصوص ادامه داد: تقویت رسوخ فناوری و ارتقاء ظرفیت نوآوری با استفاده از توانمندی‌های موجود در کشور در این بخش‌ها، می‌تواند زمینه‌ساز بهبود بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدشده در کشور باشد.

فرنیان با بیان اینکه در اکثر حوزه های صنایع نوین بویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات، میکرو الکترونیک، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی و مواد پیشرفته و صنایع دارویی برای ایجاد شرکت های دانش بنیان از مزیت رقابتی برخورداریم، گفت: در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع پائین دستی آنها ظرفیت بالا و مزیت های ویژه برای فعالیت شرکت های دانش بنیان وجود دارد.

 

ضرورت شتاب دهی به فرآیند جایگزینی فناوری های وارداتی

او بیان کرد: اکنون این توانمندی در کشور وجود دارد تا خودمان دانش فنی تولید کنیم و با شتاب دهی به فرآیند تجاری سازی دانش موجود و جایگزینی فناوری های وارداتی فرصت و زمینه را برای فعالیت وسیع شرکتهای دانش بنیان و داخلی سازی نیازمندیهای کشور فراهم کنیم.

او در ادامه تصریح کرد: صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از این صندوق‌های تخصصی است که می‌تواند نقشی مهم در حوزه توسعه فناوری و رشد صنایع پیشرفته در صنعت کشور ایفا کند.

 

نقش شرکت های دانش بنیان در برندسازی و تجاری‌ سازی

عضو هیأت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در پایان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان واسطه های میان بخش های صنعت و دانشگاه می توانند نقش بسزایی در حضور محصولات در بازار، برندسازی و تجاری‌سازی ایفا کنند. بنابراین افق آینده شرکت های دانش بنیان روشن و نوید بخش خواهد بود.

گفتنی است که دومین "کنفرانس بازیابی تعاملی اطلاعات" با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت های ارتباطی و اطلاعاتی، اساتید و دانشجویان با هدف هم افزایی علمی و حرفه ای در حوزه های دولت الکترونیک، علوم و فناوری، سازماندهی اطلاعات، ارتباطات، هوشمند سازی، کسب و کارهای پلتفرمی و استارتاپ ها، توسط دانشگاه تهران و سازمان مدیریت صنعتی 17 و 18 مهرماه در سالن آمفی تئاتر سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

عناوین برگزیده