اگرچه آمارهای انجمن جهانی فولاد حاکی از افزایش ۶/۳ درصدی تولید فولاد جهان در اوت(مرداد) بود، اما سنگ آهن جمعه هفته گذشته در بندر تیانجین چین به ۶۳ دلار در هر تن رسید که افت ۱۸ درصدی را نسبت به اوایل سپتامبر تجربه کرد. سنگآهن شاید بیشتر به گزارش بانک مرکزی استرالیا توجه کرد. بانک مرکزی استرالیا در نشست سپتامبر(شهریور) با اشاره مستقیم به مقوله سنگآهن، پیشبینی کرده نرخ این کالا در آینده با کاهش روبهرو خواهد شد، چراکه گسترش عرضه جهانی سنگآهن بعد از سرمایهگذاریهای کلان اتفاق افتاده است. اعضا در نشست این بانک خاطرنشان کردند که سرانه تولید فولاد چین به اوج خود نزدیک شده و رشد تولید فولاد این کشور قادر به افزایش بیشتر میزان تقاضای سنگ آهن نخواهد بود. استرالیا بزرگترین صادرکننده سنگ آهن جهان است و آمارها نشان میدهد این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۷/۸ میلیارد دلار درآمد داشته است. چین بزرگترین بازار سنگآهن استرالیا بهشمار میرود و هرگونه نوسان در نرخ این کالا بر بودجه این کشور تاثیر میگذارد. از طرفی خبرگزاری شینهوا اعلام کرده پکن در زمستان امسال برای کاهش آلودگی هوا چندین پروژه بزرگ ساختوساز را معلق میکند. درواقع پروژههای آبی و جادهای و همچنین تخریب ساختمان از ۱۵ نوامبر تا ۱۵ مارس در حومه و ۶ ناحیه مهم این شهر ممنوع میشود. درباره مس نیز در هفتههای گذشته شاهد کاهش نرخ بودیم. نرخ مس از محدوده ۶۹۰۰ دلار به کمتر از ۶۵۰۰ دلار در تن کاهش یافت. گزارشها نشان میدهد رشد سرمایهگذاری داراییهای ثابت چین از ژانویه(دی) تا اوت(مرداد) به ۷/۸درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در ۷ ماه امسال ۸/۳ درصد بود. این رقم کمترین نرخ رشد در ۱۸ سال گذشته و حتی پایینتر از پیشبینیها بود. همچنین تولید صنعتی و خردهفروشی چین در اوت به تمام برآوردها دست نیافت و این مسئله سبب بروز بدبینی در بازارهای جهانی مس شد. با این وجود، فروش خودرو در چین به رشد خود ادامه میدهد. به گزارش انجمن سازندگان خودرو در چین، فروش خودرو در اوت به ۲/۲ میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با سال گذشته، رشد ۵/۳ درصدی را تجربه کرد. فروش خودرو در چین در حالی روبهرشد است که در امریکا شاهد روند ملایم فروش خودرو هستیم. صنعت خودرو یکی از مصرفکنندگان بزرگ مس در جهان است. مس در قطعات مهمی ازجمله موتور، بلبرینگ، ترمز و رادیاتور مورد استفاده قرار میگیرد. براساس گزارش انجمن بینالمللی مس، هر خودرو دارای موتور احتراق داخلی ۲۳ کیلوگرم مس است و یک خودروی هیبریدی ۴۰ کیلوگرم مس مصرف میکند. محتوای مس در خودروهای برقی هیبریدی و برقی قابل شارژ به ترتیب ۶۰ و ۸۳ کیلوگرم است. درحالحاضر شاهد یک حرکت بزرگ در خودروهای برقی هستیم و چندین دولت خود را متعهد به ناوگان برقی کردهاند. رشد برقی کردن خودروها میتواند تقاضای مس را افزایش بدهد. درواقع نهتنها محتوای مس در این خودروها بالاتر است، بلکه نیاز به افزایش زیرساختهای شارژ این خودروها و تعداد شبکههای شارژ وجود دارد. سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر بهمراتب برای تقاضای جهانی مس بهتر خواهد بود، چون شدت مصرف مس در انرژی تجدیدپذیر بالاتر از انرژیهای غیرقابلتجدید و فسیلی است.
پرویز امانیان - تحلیلگر بازار کالایی