تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۶۵۲۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن کوچک نیازمند توجه بیشتر

می متالز - باوجود تاثیر مثبت معادن در رشد اقتصادی، معادن کوچک‌مقیاس هنوز آسیب‌پذیرند و با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
معادن کوچک نیازمند توجه بیشتر

به گزارش می متالز، مشکلاتی که این دسته از معادن با آن روبه‌رو هستند را می‌توان به ۲ دسته تقسیم کرد؛ دسته نخست ریشه در قوانین، سیاست‌های دولت و متولیان این بخش از قبیل وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دارد. دسته دوم نیز مشکلات داخلی است که مدیریت این مجموعه‌ها باید در جهت رفع آن گام بردارد.
سازمان‌دهی معادن کوچک بیشتر به فعال‌سازی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط کمک می‌کند و برای آن باید به دنبال برون‌سپاری فعالیت‌های حاکمیت و کوچک شدن بدنه دولت باشیم. ازآنجایی‌که بیشتر مسوولیت‌های اقتصادی و صنعتی باید بر عهده بخش خصوصی باشد و دولت هم باید با وضع قوانین حمایتی به این هدف کمک‌ کند، دراین‌بین نقش دولت مهم می‌شود. دولت باید با به‌روزرسانی اطلاعات، وضع قوانین همگام با تغییرات بین‌المللی و حذف شیوه‌نامه‌های دست‌وپاگیر و غیر هماهنگ با شرایط روز اقتصادی درباره رفع موانع به وجود آمده، اقدامات لازم را انجام دهد. بخش خصوصی، معدنکاران و فعالان این بخش هم باید برای حل مشکل، فعالیت و با انعطاف‌پذیری بیشتر در تمام زمینه‌های تولید، فرآوری، بازاریابی و فروش ایفای نقش کنند. یکی از مسائل مهم که به عهده فعالان این بخش است، آشنا نبودن با مفهوم برندینگ و ابزارآلات بازاریابی اصولی، فروش و بسته‌بندی صادراتی و ثبات کیفیت محصولات درباره این نوع بنگاه‌هاست و راهکار آن استفاده از افراد متخصص، طراحی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از خدمات و بنگاه‌های اینترنتی است. به‌این‌ترتیب با رعایت این اصول، باید برای فعال کردن معادن کوچک و متوسط با توجه به امتیازات این معادن گام برداشت. اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد شامل برقراری ارتباط با خریداران و بازار هدف است.

رامین انتظاری ـ کارشناس ارشد استخراج معادن

عناوین برگزیده