تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۶۹۱۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پروژه‌های زیرساخت چین به کمک صنعت فولاد این کشور آمدند

می متالز - به دلیل کاهش رشد اقتصادی چین، انتظار توازن در سال جاری به خوبی نیمه نخست سال نیست، اما با این وجود واحدهای فولاد چین امید دارند که پروژه‌های زیرساخت داخلی به جبران بازار منفی سال 2019 کمک کند.
پروژه‌های زیرساخت چین به کمک صنعت فولاد این کشور آمدند

به گزارش می متالز و به نقل از Fastmarkets MB، برخی بخش‌ها رشد کافی برای ایجاد تقاضای فولاد در نیمه نخست سال داشته‌اند، به ویژه بخش‌هایی که فولاد مورد نیاز زیرساخت و صنایع ماشین‌آلات سنگین را تامین می‌کنند. تولیدکنندگان بزرگ که قراردادهای بلندمدت با پروژه‌های زیرساخت داشتند در سال 2019 نسبت به سال گذشته سفارش بیشتری داشتند. چین در تاریخ 22 سپتامبر اوراق قرضه ویژه دولتی به ارزش 4.02 هزار میلیارد یوان (معادل 560 میلیارد دلار) صادر کرد؛ همچنین سرمایه‌گذاری زیرساخت نیز در 9 ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 4.5 درصدی داشت. سرمایه‌گذاری زیرساخت چین از سپتامبر سال 2018 بهبود داشته است.

اوراق قرضه ویژه دولتی عمدتا برای تامین مالی کافی جهت توسعه زیرساخت مانند ساخت‌وساز برای المپیک زمستانی سال 2022، نوسازی محلات و شهرهای قدیمی و توسعه شهری ارایه شده‌اند. صنایع ماشین‌آلات سنگین چین در ماه‌های ژانویه و فوریه رشد 25.3 درصدی در فروش تجهیزات داشت.

به گفته مدیر صادرات Tianjin Juncheng یک شرکت صنعتی خط لوله، درآمد این شرکت در نیمه نخست سال پس از عقد قرارداد پروژه‌های زیرساخت برای توسعه شبکه آب و کنترل حریق خانگی، رشد 20 درصدی داشته است. اما با وجود رشد این شرکت به دلیل پروژه‌های زیرساخت و همچنین قراردادهای صادرات مانند تامین لوله یک پروژه نیروگاهی در بنگلادش، سایر شرکت‌ها که فولاد مورد نیاز برخی بخش‌های صنعتی کلیدی چین مانند املاک، کشتی‌سازی و خودروسازی را تامین می‌کردند، شاهد افت درآمد بودند.

هر چند درآمد برخی شرکت‌ها نیز رشد داشت، اما در واقع سود آن‌ها افت داشت. به عنوان مثال درآمد شرکت Nanjing Nangang  در سه ماهه نخست سال افزایش 11.8 میلیارد یوانی داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.95 درصد رشد داشت، اما سود آن در همین مدت 4.27 درصد افت داشت. این شرکت در ماه مارس اعلام کرد که قسمت بزرگی از درآمد شرکت از پروژه‌های اصلی زیرساخت در سراسر کشور حاصل می‌شود.

افت قیمت فولاد چین در سال جاری باعث ناامیدی تولیدکنندگان شد، به ویژه اینکه شاخص‌های قیمت میلگرد و ورق گرم بین 15 تا 17 درصد نسبت به سال گذشته افت داشت و کاهش تقاضا و رشد تولید نیز باعث افزایش موجودی شد. همچنین افزایش قیمت مواد اولیه حاشیه سود تولیدکنندگان را تضعیف کرد.

در روز 21 اکتبر، قیمت ورق گرم در شرق چین بین سه هزار و 500 تا 3 سه هزار و 510 یوان بر تن (معادل 494 تا 496 دلار بر تن) بود که در همین تاریخ در سال گذشته بین چهار هزار و 210 تا چهار هزار و 220 یوان بر تن بود. قیمت میلگرد در این منطقه در همان روز بین سه هزار و 580 تا سه هزار و 610 یوان بر تن بود که نسبت به چهار هزار و 620 تا چهار هزار و 650 یوان بر تن در سال گذشته کاهش داشت. اما این تغییرات قیمت به معنی متضرر شدن تمام فروشندگان نخواهد بود.

چشم‌انداز سال 2020

برای حضور در بخش پروژه‌های زیرساخت، فولادسازان باید جستجوی خود را در این زمینه سرعت دهند. در غیر این صورت، ممکن است در کوتاه‌مدت اوضاع سخت‌تری داشته باشند. چین بیشتر اوراق قرضه ویژه دولتی سال 2019 را تا اواخر سپتامبر عرضه کرد و احتمالا سرمایه‌گذاری بیشتری در سه ماهه پایانی سال نخواهد داشت. به گفته یک منبع خبری در یک بانک در شانگهای، معمولا سه ماه طول می‌کشد تا تامین مالی به پروژه‌های واقعی برسد، به همین دلیل دولت دستور داد که تامین مالی سه ماه قبل از پایان سال عرضه شود. اما مشخص نیست که آیا تامین مالی بیشتر به اندازه کافی برای پروژه‌های زیرساخت در ماه‌های آینده به ویژه سه ماهه نخست سال 2020 انجام خواهد شد؛ این می‌تواند باعث عدم قطعیت تقاضا در زیرساخت شود. البته چین قرار است بخشی از اوراق قرضه ویژه سال آینده را به صورت پیش‌عرضه از اکتبر تا دسامبر صدور کند، اما حجم دقیق آن مشخص نیست.

پروژه‌های کلیدی زیرساخت و سفارشات ماشین‌آلات سنگین بیشتر به نفع تولیدکنندگان با تکنولوژی پیشرفته یا اقتصاد بزرگ‌تر است تا شرکت‌های کوچک یا متوسط، به ویژه شرکت‌های کوچک تجاری که در بازار نقدی فعالیت می‌کنند. صنعت فولاد چین به طور افزایشی در حال متمرکز شدن است و شرکت‌های بزرگ‌تر سهم بزرگ‌تری از بازار دارند، در حالی که شرکت‌های کوچک یا استارت‌آپ‌ها باید برای رقابتی شدن راه‌هایی برای به‌روزرسانی پیدا کنند.

عناوین برگزیده