به گزارش می متالز و به نقل از Fastmarkets MB، کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس بازرسیهای حمایتی را در خصوص چندین محصول فولادی در اکتبر سال جاری آغاز کردند. این بازرسیها شامل دوره زمانی از ژانویه 2014 تا ژوئن 2019 میشود و بر محصولات نورد گرم، میلگرد، مفتول، مقاطع و لولههای درزدار و بدوندرز تمرکز دارد.
شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی میشود. علاوه بر این بازرسیها، این منطقه در سالهای 2018 و 2019 اقداماتی علیه افزایش واردات آغاز کرد؛ تعرفه واردات میلگرد از 5 درصد به 10 درصد افزایش داشت که از اول ژانویه 2019 اعمال شد، همچنین مفتول فولادی نیز از فوریه 2019 مشمول تعرفه وارداتی 10 درصدی شد. همچنین گفتنی است که در فوریه سال 2018 کمیته وزارتی شورای همکاری خلیج فارس برای واردات فولاد پوششدار رنگی یا ورق رنگی با عرض بیشتر از 600 میلیمتر تعرفه حمایتی وضع کرد که تا سه سال پابرجا خواهد بود.
اما تمام این اقدامها برای برای حمایت از تولید داخلی کافی نیست، زیرا تولیدکنندگان داخلی به دلیل هزینه بالای تولید در این منطقه، برای رقابت با واردات ارزانقیمت تقلا میکنند. در نتیجه عدم کفایت این اقدامات، خاورمیانه محل مناسبی برای دامپینگ توسط محصولات ترکیه، چین و هند شده است؛ این کشورها به دلیل هزینههای تولید پایین، مازاد تولید دارند و با اقدامات ضد دامپینگ از سوی اروپا و آمریکا مواجه شدهاند. تولیدکنندگان داخلی کشورهای عضور شورای همکاری خلیج فارس به خوبی از پس پاسخگویی به تقاضای این منطقه برمیآیند، اما با وجود فولاد وارداتی ارزانقیمت بقای آنها دشوار شده است.
برخی از تولیدکنندگان خاورمیانه به دلیل تقاضای ضعیف منطقه، صادرات خود را افزایش دادهاند؛ به ویژه صادرات بیلت فولادی از این منطقه اخیرا افزایش داشته است که مقصد اصلی آن آسیا بوده است.
انتظار میرود که تقاضای فولاد خاورمیانه در سال جاری 4.6 درصد کاهش یابد؛ بنابراین، تولیدکنندگان به دنبال بازارهای جدید هستند. با رکود ساختوساز در این منطقه، شرکتEmirates Steel بزرگترین تولیدکننده در امارات قصد دارد تا صادرات خود را در سال جاری پنج درصد افزایش دهد. با وجود افزایش قیمت، تقاضای داخلی امارات برای محصولات طویل خیلی قوی نیست. انتظار میرود که سیاستهای حمایتی اقتصادهای بزرگ به رشد تقاضا در بسیاری از کشورها کمک کند، همچنین انتظار میرود که مقامات خاورمیانه نیز برای ادامه رشد تولید داخلی اقدام به اجرای سیاستهای حمایتی کنند.
لازم به اشاره است که در روز 19 نوامبر قیمت هفتگی میلگرد فولادی تحویل در کارخانه امارات بین یک هزار و 700 تا یک هزار و 710 درهم (462 تا 465 دلار) بر تن بود که نسبت به رنج قیمتی یک هزار و 600 تا یک هزار و 656 درهم بر تن در 12 نوامبر افزایش داشت.
مصر نیز از سال 2017 اقداماتی برای مقابله با واردات ارزانقیمت انجام داده است. وزارت صنایع و تجارت مصر در روز 10 اکتبر سال جاری تعرفه دائمی برای مفتول، میلگرد و بیلت فولادی وضع کرد که از 12 اکتبر اعمال شد. مصر به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، معادل 16 درصد از قیمت CIF، تعرفه وارداتی برای بیلت با حداقل قیمت 74 دلار بر تن برای دوره زمانی از 12 اکتبر 2019 تا 11 آوریل 2020 تعیین کرد. طبق برنامه وزارت صنایع این کشور، این تعرفه برای دوره زمانی 12 آوریل 2020 تا 11 آوریل 2021 به 13 درصد و حداقل قیمت نیز به 60 دلار بر تن کاهش خواهد داشت. در مرحله بعد، این تعرفه به 10 درصد و حداقل قیمت 46 دلار بر تن برای دوره زمانی 12 آوریل 2021 تا 11 آوریل 2022 کاهش مییابد.
تعرفه میلگرد و مفتول نیز 25 درصد قیمت CIF و حداقل قیمت 125 دلار بر تن برای دوره زمانی 12 اکتبر 2019 تا 11 آوریل 2020 بود که برای فاصله زمانی 12 آوریل 2020 تا 11 آوریل 2021 به 21 درصد و حداقل قیمت 105 دلار بر تن کاهش خواهد داشت؛ در نهایت برای مدت مشابه سال بعد این تعرفه به 17 درصد و حداقل قیمت 85 دلار بر تن کاهش مییابد.
گفتنی است که کشور مصر در حال حاضر تعرفه ضد دامپینگ دائمی برای میلگرد وارداتی از چین، ترکیه و اوکراین دارد که از دسامبر 2017 اعمال شده است. تقاضای میلگرد مصر پس از یک مدت طولانی ضعف، در حال حاضر تقویت شده است زیرا موجودی کاهش یافته است و قیمت در حال افزایش است.
قیمت هفتگی میلگرد داخلی تحویل در کارخانه در مصر در روز 21 نوامبر در رنج قیمتی بین 9 هزار و 850 تا 10 هزار و 350 پوند مصر (610 تا 641 دلار) بر تن ارزیابی شد که نسبت به رنج قیمتی 9 هزار و 600 تا 10 هزار و 350 پوند مصر در روز 14 نوامبر افزایش داشت.