تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۳۳۲
کد خبر: ۷۲۵۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران:

شرکت‌های خصوصی بیمه کارشناس متخصص معدنی ندارند

می متالز - رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران گفت: مشکل بزرگ شرکت‌های خصوصی بیمه این است که با فعالیت معدن‌کاری آشنایی چندانی ندارند. در واقع شرکت‌های بیمه کار معدن را به‌خوبی نمی‌شناسند و کارشناسان متخصص معدنی ندارند.
شرکت‌های خصوصی بیمه کارشناس متخصص معدنی ندارند

به گزارش می متالز، حسن حسینقلی، با اشاره به اینکه بیمه فعالیت‌های معدنی در کشور وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: در کشور ما چند سالی است که این وظیفه به عهده صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی زیر نظر ایمیدرو گذاشته‌ شده است. این شرکت درواقع ریسک استخراج، اکتشاف و فرآوری در معادن را پوشش و خدماتی را ارائه می‌دهد که برای معدن‌کاران بسیار مفید است.

وی تاکید کرد: متاسفانه بانک‌ها، پروانه معادن را به‌عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند؛ با وجود اینکه قانون بر این امر صراحت دارد. بنابراین این مشکل چند سالی است که با وجود صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، تاحدودی برطرف شده و در آینده نزدیک با افزایش سرمایه آن وضعیت بهتر هم می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران، در ادامه از مشکل دولتی بودن اغلب بیمه‌ها در ایران و ضعف آگاهی شرکت‌های بیمه بخش خصوصی سخن گفت و بیان کرد: فعالیت‌های بیمه‌ای ایران نسبت به دیگر کشورها خیلی عقب است به این خاطر که بیشتر بیمه‌ها در ایران دولتی هستند و بیمه مرکزی هم خیلی ریسک آن‌ها را قبول نمی‌کند.

حسینقلی ادامه داد: این مساله یک عقب‌ماندگی است که متاسفانه ما در کار اقتصادی در بخش معدن با آن روبه‌رو هستیم. در حالی‌که برخی از ریسک‌ها مثل پوشش ریسک شخص ثالث یا حوادث در محل معدن، از جمله انفجار را بیمه‌ها در همه جای دنیا قبول کرده‌اند و با نرخ‌های بالایی هم این کار را انجام می‌دهند؛ اما در ایران وضع اصلا به این صورت نیست. به‌ این‌ ترتیب ریسک‌های زیادی در بخش معدن وجود دارد که بیمه‌ها برای آن تعریف درست و نرخ خاصی ندارند و این مسائل را جزو خدمات شرکت خود نمی‌دانند.

وی با اشاره به وضعیت کشورهای پیشرفته افزود: در کشورهای پیشرفته چند صد نوع بیمه وجود دارد؛ یعنی هر خطری که وجود داشته باشد، بیمه‌ها محاسبات فنی و اقتصادی آن را انجام داده، برای آن حق بیمه تعیین کرده و به بازار بیمه عرضه می‌کنند.

بر اساس گزارشی از روزنامه صمت، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران، در پایان خاطرنشان کرد: لازم است بیمه مرکزی فکری کرده و سعی کند این مهم را پوشش بهتری بدهد تا از ریسک بالای بخش معدن جلوگیری کند. همچنین به‌گونه‌ای این بخش را پوشش دهد که سرمایه‌گذاران بتوانند به‌درستی و با خیال راحت در بخش معدن سرمایه‌گذاری کنند. همچنین بیمه مرکزی باید آن‌ها را تشویق کند تا بیمه‌ها بتوانند این نوع بیمه‌ها را به شرکت‌های معدنی عرضه کنند.

عناوین برگزیده