تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۲۶
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۷۶۰۳۷

ظرفیت جابه جایی ۴۴ میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی هرمزگان

می متالز - در حال حاضر شش میلیون تن کالا از طریق راه آهن هرمزگان حمل می شود و ظرفیت ۱۴ میلیون تن حمل کالا از طریق شبکه راه‌آهن این استان و همچنین ۳۰ میلیون تن حمل کالا در شبکه ریلی داخل بندر شهید رجایی وجود دارد.
ظرفیت جابه جایی ۴۴ میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی هرمزگان

به گزارش می متالز، استاندار هرمزگان گفت: با توجه به چشم انداز آینده بندر شهید رجایی و افزایش عملیات صادرات و واردات کالا از طریق این بندر، باید برای توسعه و افزایش حمل کالا از طریق شبکه ریلی آن و راه آهن بندرعباس تا مرکز و دیگر نقاط کشور، برنامه‌ریزی و اقدام شود.

فریدون همتی سه شنبه شب در نشست بررسی توسعه و افزایش حمل و نقل کالا از طریق شبکه ریلی راه آهن افزود: برای این کار نیاز است مطالعه‌های جامع و برنامه ریزی های مناسب انجام شود و هرکدام از دستگاه‌های مسوول به تکالیف مشخص شده، عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که در این راستا باید با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد تکمیل دو خطه شدن مسیر ریلی راه آهن بندرعباس تا تهران است که افزایش سرعت حمل بار و جابجایی مسافر را در پی خواهد داشت.

استاندار هرمزگان گفت: افزایش حمل کالا از طریق ریل از بندر شهید رجایی موجب سهولت کار برای صادرکنندگان و واردکنندگان کالا می شود و از همین رو این مقوله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مجتمع بندری شهید رجایی از سال ۱۳۶۴ فعالیت رسمی خود را در غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان آغاز کرده و امروز به یک بندر راهبردی و توسعه محور در کشور تبدیل شده است.

این بندر با داشتن ظرفیت های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل های بزرگ ریلی و زرافه ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می کند.

این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در جهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد.

کارشناسان اقتصادی طرح توسعه "ریل- بندر" را یک اقدام راهبردی و اثرگذار برای توسعه همه جانبه صنعت حمل و نقل هرمزگان و نقش آفرینی بیشتر اقتصاد درون زا عنوان می کنند.

با سرمایه گذاری گسترده سازمان بنادر و دریانوردی در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر بازرگانی ایران، ۶۰ کیلومتر شبکه ریلی با ظرفیت سالیانه ۱۰ میلیون تن امکان تخلیه و بارگیری، ایجاد شده است.

این بندر به‌دلیل وسعت مناسب خطوط ریلی، اتصال به شبکه سراسری ریلی و حضور در راس کریدور شمال-جنوب به‌عنوان یکی از نقاط محوری و مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه به شمار می‌رود.

ایمنی کالا، سرعت بالای جابجایی، کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت کمتر و کاهش ترافیک از جمله مزایای حمل و نقل ریلی است.

عناوین برگزیده