تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۷۶۱۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ابراز خرسندی مسوولان گمرکات اقلیم کردستان عراق از برگزاری دوره‌های آموزشی در ایران

می متالز - رئیس گروه گمرکات اقلیم کردستان عراق با ابراز رضایت از نتایج برگزاری دوره‌های آموزشی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: موارد تدریس شده در این دوره‌ها به شکل عملی در اقلیم کردستان عراق به ویژه در بحث ترانزیت کالا از ایران به کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ابراز خرسندی مسوولان گمرکات اقلیم کردستان عراق از برگزاری دوره‌های آموزشی در ایران

به گزارش می متالز، "مهداوی رئوف" افزود: منطقه اقلیم کردستان عراق تحت لوای حکومت مرکزی عراق فعالیت‌های تجاری و اقتصادی خود را براساس قانون مصوب سال ۱۹۸۴ و متمم آن در سال ۲۰۱۰ انجام می‌دهد و بر این مبنا تمامی امور صادرات و واردات کالا به جز کالاهای خاص طبق تعرفه‌های گمرکی صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به تأسیس منطقه اقلیم کردستان عراق در سال ۱۹۹۱ تأکید کرد: تجربیات گمرک ایران برای گمرکات این اقلیم بسیار ارزشمند و کارآمد بوده و ما علاقه‌مندیم که در آینده دوره‌های آموزشی بیشتری را برای کارکنان گمرکات اقلیم کردستان عراق توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم.
مهداوی درخصوص میزان مناسبات تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق اظهارداشت: در حال حاضر ۶۰ درصد از کل مبادلات تجاری کشور عراق از طریق این اقلیم صورت می‌گیرد و از کل تجارت اقلیم نیز ۵۰ درصد آن مربوط به تجارت با جمهوری اسلامی ایران است.
براساس این گزارش دکتر رسولی معاون دفتر تحقیقات، مطالعات و ظرفیت‌سازی گمرک ایران نیز با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی و اقتصادی بین ایران و اقلیم کردستان عراق، بر آمادگی گمرک ایران برای برگزاری دوره‌های آموزشی و انتقال تجارب گمرکی به گمرکات اقلیم تأکید کرد و گفت: امور گمرکی به ویژه در مواجهه با مشکلات موجود در روند تجارت باید به‌روزرسانی شود و در این زمینه آموزش ازجمله کارآمدترین روش‌ها جهت انجام این کار است.
وی با اشاره به دوره آموزشی اخیر که با همکاری مرکز آموزش‌های دانشگاه شهید بهشتی و در محل این دانشگاه برگزار شد، موضوعات تدریسی این دوره را براساس الزامات تجاری منطقه و استانداردهای آموزشی سازمان جهانی گمرک دانست و افزود: اهم مواردی که به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد شامل آموزش کنوانسیون‌ها و نحوه ساده‌سازی آنها در گمرک، ارزش‌گذاری کالا، سیستم هماهنگ و طبقه‌بندی کالا (H.S)، آموزش‌های بین‌المللی گمرک، اصطلاحات بین‌الملل بازرگانی و گمرکی، مقوله مرز هوشمند و... بود.
براساس این گزارش عبدالعزیز یوسفی مسوول مرکز آموزش‌های بین‌المللی گمرک ایران نیز با اشاره به دوره تخصصی ساده‌سازی رویه‌های گمرکی اظهارداشت: درخصوص مدرنیزاسیون گمرک اقدامات موفقی به انجام رسیده و در حال توسعه است.
وی افزود: در این دوره آموزشی متخصصان و اساتید تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند و شرکت‌کنندگان را با مباحث دوره آشنا کردند.
بر پایه این گزارش دکتر بیژن یگانه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به اهمیت همکاری و تبادل اطلاعات علمی و فنی بین گمرک و مراکز آکادمیک، به معرفی اقدامات و فعالیت‌های مرکز آموزش‌های تخصصی این دانشگاه پرداخت و گفت: با توجه به توانمندی این مرکز برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی، همکاری نزدیکی بین دانشگاه شهید بهشتی و دفتر مطالعات، تحقیقات و ظرفیت‌سازی گمرک ایران وجود دارد.
شایان ذکر است که دوره آموزشی تخصصی ساده‌سازی رویه‌های گمرکی طی ده روز برای ۲۷ کارآموز گمرکات اقلیم کردستان عراق برگزار و طی آن از اساتید مجرب و مسلط به امور گمرکی استفاده شد.

عناوین برگزیده