تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۱۰
بازدید: ۶۸۲۲
کد خبر: ۷۸۲۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فهرست ۱۰ سهم گران و ۳ سهم ارزان بازار/ بزرگترین بانک بورس کم ارزش ترین

می متالز - در آخرین فهرست۱۰ سهم گران بازار سهام ایران و ۳ سهم ارزان با قیمت های ۱۷۲۹۰تا ۴۸ تومانی هر سهم، بزرگترین بانک و شرکت بورس کم ارزش ترین بوده و در انتهای جدول ایستاده است.
فهرست ۱۰ سهم گران و ۳ سهم ارزان بازار/ بزرگترین بانک بورس کم ارزش ترین

به گزارش می متالز، قیمت هر سهم شرکت‌های بورسی و فرابورسی متاثر از اثر حداقل 27 متغیر مانند پیش‌بینی درآمد هرسهم، سود تقسیمی، وضعیت صادرات و واردات و ارزبری یا ارزآوری، مزیت‌ نسبی صنعت و شرکت و... تعیین می‌شود اما مهمترین و آخرین عامل در قیمت‌ گذاری هر سهم، وضعیت عرضه و تقاضا و اقبال بازار است.

در این میان، سهام تعدادی از شرکت ها به دلایل مختلف خصوصا پیش بینی سود هر سهم با نرخ بالا و گران یا پایین و ارزان معامله می شوند.هرچند گران یا ارزان‌ بودن سهام شرکت‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند نشانه خوب یا بد بودن سهام باشد ولی برخی از سهامداران به طمع خرید ارزان سهام شرکت‌ها و با این تفکر که چنین شرکت‌های برای خرید مناسب بوده و در آینده رشد خواهند کرد، اقدام به خرید کرده که احتمال ضرر و زیان این دسته از سهامداران بسیار متحمل است.

شرکت سپنتا که از 5 فروردین سال 80 با قیمت 8139 ریالی وارد بورس شد اکنون با قیمت پایانی 17 هزار و 290  تومانی، گرانترین سهم بازار است. این شرکت با سرمایه اندک 5.4 میلیارد تومانی در گروه فلزات اساسی حضور دارد و مؤسسه بنیاد پانزده خرداد، مالک اصلی و 54.7 درصدی آن است.

سیمان فارس هم که در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد با قیمت 13 هزار و 833 تومانی در رتبه دوم این رده بندی قرار گرفته است. آذریت نیز با حضور در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس با قیمت پایانی 13 هزار و 371 تومان در رتبه سوم سهام گران است.

در ادامه فهرست گرانترین سهام نیز شرکت های شیمیایی سینا، دشت مرغاب، رنگین، پتروگامرون، پتروشیمی فن آوران، گروه صنعتی ملی و شیرین دارو با محدوده قیمتی 11829 تا 8619 تومانی هر سهم قرار گرفته اند.

فهرست 10 سهم گران

همچنین طبق قانون تجارت و هنگام پذیره نویسی سهام شرکت های سهامی عام، قیمت اسمی هر سهم نباید کمتر از 100 تومان باشد اما بررسی ها نشانی می دهند، 30 سهم ارزان با قیمت های 6 تا 99 تومانی هر سهم و با حضور ناخواسته در قیمت های کمتر از 100 تومان، نشان از وضعیت سخت خود و سهامداران دارند.

در این میان، شرکت های موسسه کوثر، بانک حکمت ایرانیان، بانک قوامین و بانک مهر اقتصاد (بانک های مشمول ادغام) با قیمت پایانی 100 تومانی و ارزان ترین سهم های بازار سهام به سه شرکت بانک تجارت (بزرگترین بانک و شرکت بورس از لحاظ سرمایه اسمی)، سرمایه گذاری دانایان پارس و بانک صادرات به ترتیب با قیمت پایانی 48.2، 51 و 60.7 ریالی تعلق دارد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده