به گزارش می متالز، مهدی میرزایی قمی ضمن اشاره به تفاهمنامهای که بین موتورسیکلت سازان و مراکز اسقاط منعقد شده است، اظهار داشت: در آییننامه اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاک مادهای درباره اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده وجود داشت ولی متاسفانه موتورسیکلتسازان سال گذشته اجرای این ماده را به تعویق انداختند و قرار شد که ۲۷ بهمن امسال اسقاط موتور سیکلتهای فرسوده اجرایی شود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه این سازمان پیگیر بود که زیرساخت اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده آماده شود و این قانون از بهمن ماه امسال به اجرا درآید، گفت: عمده مشکلات اجرای قانون اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده نبود زیر ساختهای لازم و نبود هماهنگی بین دستگاههای ذیربط بود که در نهایت قراردادی بین انجمن موتور سیلکت سازان و مراکز اسقاط امضا شد.
میرزایی قمیافزود: پیش از این هیچگونه موتورسیکلتی با طی کردن فرایند قانونی اسقاط نشده بود و حتی موتورسیکلتهای فرسوده مجدد وارد چرخه حمل و نقل میشدند.
وی با بیان این که بر اساس سیاهه انتشار شهر تهران، ۱۰ درصد تولید ذرات معلق تهران مربوط به موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری است، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به شدت پیگیر بود که موتورسیکلتسازان مجدداً اجرای قانون اسقاط را به تعویق نیندازند همچنین باید این نکته را در نظر داشت که موتورسیکلتهای ما کاملا منطبق با استاندارد روز دنیا که یورو ۴ است تولید میشود اما متاسفانه با این وجود تولید موتور سیکلت به شدت کاهش پیدا کرده است و موتورسیکلتهای تولیدی هنوز نتوانستند وارد بازارشوند چرا که موتورسیلکتهای فرسوده و کاربراتوری از چرخه خارج نمیشوند و تا زمانی که اسقاط آنها صورت نگیرد توسعه استفاده از موتورسیکلتهای استاندارد فراگیر نمیشود.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که این سازمان بر قرارداد منعقد شده بین انجمن موتور سیکلتسازان و انجمن مراکز اسقاط نظارت دارد، تصریح کرد: این قرار داد تا پایان سال ۹۹ اجرا خواهد شد و بر اساس آن گواهی اسقاط صرفا از طریق انجمن مراکز اسقاط در اختیار موتورسیکلت سازان قرار میگیرد.
به گفته وی، انجمن اسقاط موظف شده است که تا قبل از ۲۷ بهمن امسال ۴۰ هزار گواهی اسقاط موتور سیکلت را در اختیار انجمن موتورسیکلت سازان قرار دهد همچنین بر اساس این قرارداد قرار است که تا ۳۱ اردیبهشت سال آینده ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط در اختیار انجمن موتور سیکلت سازان قرار گیرد.
میرزایی قمیتصریح کرد: پس از تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ این دو انجمن مجدداً پای میز مذاکره خواهند نشست و با توجه به قیمتهای سال جدید و موضوعات دیگر اسقاط موتور سیکلتهای فرسوده و کاربراتوری را ادامه خواهند داد.
وی با بیان این که از دیگر مزایای این قرارداد این است که گواهیهای اسقاطی که در سال ۹۹ صادر خواهد شد صرفا از محل اسقاط موتورسیکلت است، توضیح داد: گواهی اسقاط برای خودروهای مختلفی از جمله خودروی سبک، سنگین و موتور سیکلتها صادر میشود. این گواهیها قابلیت معادلسازی دارند. به طور مثال گواهی اسقاط یک خودروی سواری معادل ۷ موتورسیکلت است و این یعنی اگر کسی گواهی اسقاط سواری دریافت کند با آن میتواند ۷ موتورسیکلت را پلاکگذاری کند این درحالیست که سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرده است که هدف از این اسقاط صرفا باید اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری و از چرخه خارج کردن آنها باشد بنابراین از سال ۹۹ گواهی اسقاط صرفا موتورسیکلت از سوی انجمن اسقاط به موتور سیکلت سازان ارائه میشود.