تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۰
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۸۲۴۴۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد؛

بزرگترین مجتمع کنسانتره سرب و روی کشور

می متالز - بزرگترین مجتمع تولید کنستانتره سرب و روی در کشور در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد. این مجتمع عظیم در فازهای مختلفی تولید روی و سرب را در دستور کار دارد.
بزرگترین مجتمع کنسانتره سرب و روی کشور

به گزارش می متالز، مجتمع تولید روی و سرب زرین صبا با مشارکت هلدینگ‌های بزرگ معدنی کشور همچون توسعه معادن و فلزات و شرکت صنعتی و معدنی زرین در کرمان احداث خواهد شد. شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید دانشگاهی در این پروژه با هلدینگ‌های معدنی کشور همکاری دارند. نیمی از سرمایه‌گذاران این مجتمع را شرکت‌های بورسی و نیمی دیگر را شرکت‌های غیربورسی تشکیل داده است.

نشست خبری ساخت بزرگترین مجتمع تولید روی و سرب کشور با حضور مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین و مدیرعامل شرکت صبانور برگزار شد.

در این جلسه عزیزالله عصاری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به رشد قابل توجه شاخص بورس و رونق کم‌نظیر در بازار سرمایه گفت: «به سهامداران قول داده شده بود که پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری متنوع شود، بنابراین در مس ۵ درصد سرمایه‌گذاری کردیم، اما انتظار سهامداران بیش از این است و ما تلاش می‌کنیم که تنوع بیشتری را در پرتفوی شرکت ایجاد کنیم.»

عصاری با تاکید بر اینکه سهم قابل توجهی از ذخایر جهانی سرب و روی در کشورمان قرار دارد، ‌ادامه داد: «۹ درصد از ذخایر سرب و روی جهان را دارا هستیم و با توجه به تجربه و تخصص بالای شرکت زرین و صبانور در زمینه سرب و روی توانستیم برای همکاری با آنها اقدام کنیم.»

عصاری با اشاره به اعتبار قابل توجهی که "ومعادن" در بورس دارد توضیح داد: «ومعادن از اعتبار خوبی در بورس برخوردار است که این موضوع می‌تواند زمینه مناسبی برای ورود به حوزه سرب و روی به صورت کلان باشد. به دنبال این هستیم که بهره‌برداری از ذخایر سرب و روی کشور را با استفاده از مشارکت این دو مجموعه به انجام برسانیم. احتمال دارد که در آینده از مشارکت دیگر مجموعه‌ها نیز استفاده شود.»

همچنین مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین با بیان این موضوع که با قرار گرفتن در کنار شرکت توسعه معادن و فلزات و صبانور قصد طراحی یکی از بزرگترین مجتمع‌های سرب و روی را داریم، گفت: «دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام می‌شود که با وجود همکاری شرکت صبانور و توسعه معادن و فلزات قرار است یکی از بزرگترین مجتمع‌های سرب و روی را در یک منطقه محروم احداث کنیم و در این زمینه از اساتید دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز استفاده خواهیم کرد.»

ابراهیم جمیلی با بیان اینکه ماشین‌آلات مورد نیاز در کشور با استفاده از مهندسی معکوس، بومی‌سازی شده است، توضیح داد: «ماشین‌آلات مورد نیاز را در اختیار داریم و قصد داریم با بهره‌گیری از بومی‌های منطقه اشتغالزایی برای هزار نفر را در این مجتمع ایجاد کنیم. با وجود بهره‌گیری از دانش داخلی و بومی‌سازی تجهیزات از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده‌ایم.»

جمیلی ادامه داد: «مجتمع تولید کنسانتره سرب و روی قرار است تا ۱۸ ماه آینده در مرحله بهره‌برداری از فاز اول قرار گیرد. این مجتمع ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی تولید کنستانتره سرب و روی خواهد داشت که در سه فاز به این عدد خواهد رسید. فاز اول تولید ۵۰ هزار تنی کنستانتره سرب و روی و فازهای دو و سه به ترتیب ۱۰۰ هزار و ۱۵۰ هزار تن را شامل می‌شود.»

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی زرین با اشاره به تولید ۳۰ هزار تنی شمش روی در این مجتمع گفت: «تولید شمش روی طبق پیش‌بینی ۳۰ هزار تن است که در فاز اول به تولید ۱۰ هزار تن و در فاز دوم ۲۰ هزار تن تولید خواهیم رسید. البته در صورتی که شرایط مناسب باشد امکان دارد که این میزان افزایش یابد.»

جمیلی تولید ۵۰ هزار تن شمش سرب را نیز پیش‌بینی کرد و گفت: «همراه با تولید شمش روی کارخانه تولید شمش سرب نیز در این مجتمع وجود دارد که در دو فاز ابتدا تولید۱۰ هزار تن و سپس ۵ هزار تن شمش سرب را در دستور کار دارد. پیش‌بینی ما تولید۵۰ هزار تنی کستانتره سرب است.»

محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز در این جلسه اعلام کرد: «با حمایت‌ هلدینگ معادن و فلزات و همچنین شرکت زرین امیدواریم این پروژه ظرف ۲ سال آینده به نتیجه برسد.»

عناوین برگزیده