به گزارش می متالز، با وجود اینکه بودجه عمرانی کشور حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان است، دو خودروساز بزرگ کشور بیش از این بودجه بدهی دارند، این خودروسازان در حالی که هنوز هزاران خودروی معوق خود را تحویل ندادهاند، روزانه برنامههای پیش فروش خودروی جدیدی ارائه میکنند.
بد عهدی خودروسازان باعث شد که خیلی از ثبت نام کنندگان و کسانی که سال گذشته هم ثبتنام کردند به خودروهایشان نرسند.
خودروسازان برای برخی ثبت نام کنندگان خودروهای پیش فروش دعوت نامه ارسال کرده و خواستهاند تکمیل وجه کنند، اما با وجود گذشت چند ماه از دریافت پول یا خودرو را تحویل نمیدهند یا میگویند خودروی دیکری تحویل بگیرند.
بر این اساس، ایران خودرو اخیرا اعلام کرده توان تحویل دنا پلاس و سمند سورن را ندارد و مشتریان میتوانند به جای این دو محصول، پژو پارس دریافت کنند. این در حالی است که از مشتریان دنا و سورن پیشتر خواسته شده تا نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند. در واقع، ایران خودرو پس از تکمیل وجه مشتریان این دو محصول، طرح جایگزینی را به آنها پیشنهاد داده است.
این در حالیست که سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن بهمن ماه سال گذشته اظهار کرده بود، تا زمانی که خودرو تحویل نشده پیش فروش خودروی جدید خلاف قانون خواهد بود و خودروهای تحویلی بعد از دی ماه ۹۷ با افزایش قیمتی مواجه خواهد بود و این خودروسازان هستند که باید این مساله را مدیریت کنند.
رورنامه دنیای اقتصاد در گزارشی موضوع زمان تحویل خودروهای ثبت نامی را بررسی کرده، اینکه خودروهای ثبتنامی در تاریخ مقرر تحویل نمیشود و گاهی حتی مشخصات محصول (مثلا رنگ) نیز تغییر میکند، دیگر برای مشتریان ایرانی عادی شده و چندان تعجب آور نیست. این در حالی است که طی امسال خودروسازان، دو اقدام عجیب دیگر را به لیست بدعهدیهای خود اضافه کردهاند.
مورد نخست، به عدم تحویل خودروهای ثبتنامی با وجود تکمیل وجه مشتریان مربوط میشود. داستان از این قرار است که خودروسازان طی چند ماه گذشته برای برخی مشتریان (ثبت نام کنندگان در طرحهای پیش فروش) دعوتنامه ارسال و از آنها خواستهاند نسبت به تکمیل وجه پیش خرید خود اقدام کنند.
طبق عرف، پس از ارسال دعوت نامه و تکمیل وجه، خودروسازان باید تا ۳۰ روز کاری نسبت به تحویل محصولات ثبتنامی اقدامات لازم را انجام دهند. این در شرایطی است که برخی مشتریان میگویند با وجود تکمیل وجه و گذشت چند ماه، هنوز خودرو آنها تحویل نشده است.
اما این پرسش پیش میآید که وقتی قرار نیست خودرویی تحویل شود، چرا از مشتریان میخواهند نسبت به تکمیل وجه اقدام شود؟ اگر هم تکمیل وجه صورت میگیرد، پس چرا خودرو را تحویل نمیدهند؟
مورد دوم نیز به جایگزینی خودروهای ثبتنامی مربوط میشود. اینکه به خصوص در دوران تحریم، خودروهای ثبتنامی (پیش فروشی) جایگزین شوند، موضوع عجیب و غریبی برای مشتریان ایرانی نیست، اما نکته این ماجرا هم به «تکمیل وجه» برمیگردد. معمولا وقتی قرار است خودرویی به دلیل مشکلات تولید، جایگزین شود، این اقدام تا قبل از تکمیل وجه صورت میگیرد، حال آنکه در حال حاضر اتفاق دیگری رخ داده است.
امروز مردم نگرانند آیا در ماههای پایانی سال ۹۸ امکان دریافت خودروهای ثبت نامی خود را دارند یا خیر؟
فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در گفتوگویی با روزنامه جام جم در روزهای گذشته از ۱۲۰ هزار خودروی معوق این گروه خودروسازی خبر داده و گفته که تحویل خودرو بر اساس زمان ثبتنام انجام میشود و اگر تغییری در روند تولید ما اتفاق نیفتد و افت نداشته باشیم قطعا تا اردیبهشت دیگر معوقه نخواهیم داشت.
این در حالیست که انواع مختلف برنامههای پیشفروش خودرو در این گروه خودروسازی همچنان ادامه دارد.
اما در این میان خودروسازان، تحریمها را دلیل کاهش تولید خودرو و افزایش معوقات خود میدانند. در این مدت قطعه سازان و مجموعههای تولیدکننده سطح همکاریشان با خودروسازان افزایش پیدا کرده است و دیگر مانند ماههای ابتدایی سال کمبود قطعه وجود ندارد. هر چند که خودروسازان این سناریو را نمیپذیرند و میگویند از آنجا که بحران مالی دارند، نتوانستند در تأمین قطعه به مثابه سال گذشته عمل کنند.
هزینه تولید خودرو در شرکتهای خودروساز بهطور میانگین در پاییز ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۸۵ درصدی مواجه شده است.
از طرف دیگر بلاتکلیفی خریداران در تحویل خودروهای ثبت نامی نیز بر حجم مشکلات مردم اضافه کرده است.
خبرگزاری فارس در گزارشی عملکرد صنعت خودرو طی ۱۰ ماهه امسال را بررسی کرد که نشان دهنده تولید پژو ۲۰۰۸ و پارس تندر است. در عین حال تولید سراتو بالاخره متوقف شده و پژو ۳۰۱ نیز هنوز به تولید نرسیده است.
طی ۱۰ ماهه امسال ۶۷۰ هزار و ۲۱۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷٫۷ درصد کاهش داشته است. در این مدت ۶۱۳ هزار و ۵۰۸ دستگاه سواری توسط شرکتهای خودروساز تولید شد که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۹٫۲ درصد کاهش داشته است.
این در حالیست که طبق آمارهای منتشره در صورتهای مالی خودروسازان، آنها توانستهاند در ۱۰ ماه امسال ۷۰۰ هزار و ۲۷۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند که در این میان با وجود برنامهریزی سایپا برای حذف پراید تیراژ این محصول در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته صعود کرده است.
جدیدترین آمار تولید خودرو نشان میدهد تیراژ محصولات سواری در سه شرکت اصلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) طی ۱۰ ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت بسیار اندکی داشته و خودروسازان تا رسیدن به آمار سال گذشته فاصلهای ندارند.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفته، شورای پول و اعتبار پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکتهای خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده کنند. اگرچه پنج هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست اما میتواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.
وی اظهار کرده، مقرر است به هر خودروساز دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعه سازان قرار گیرد؛ روند تخصیص این اعتبار همانند چهار هزار میلیارد تومانی است که در سال گذشته پرداخت شد.
در عین حال امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره روند همکاری نیروهای مسلح با خودروسازان، به خبرگزاری خانه ملت گفته، در حال حاضر ۱۰ درصد نیاز خودروسازان به طور کامل عملیاتی شده به طوریکه در نتیجه این همکاری دوستان ما در ایران خودرو و سایپا اعلام کردند همه خودروهای نیمه کاره از پارکینکها ترخیص شد.
هرچند با توجه به تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا و مشکلات داخلی اقتصاد، تاخیر در تحویل و حتی جایگزینی برخی محصولات (مونتاژیهایی که شرکتهای مادر آنها از ایران رفته و تامین قطعه انجام نمیدهند) تا حدی پذیرفتنی است، اما اقدامات اخیر خودروسازان برای مشتریان قابل هضم نیست. اینکه از مشتریان خواسته شود تکمیل وجه کنند و سپس ماهها بگذرد و خودرویی تحویل نشود، یا محصول ثبتنامی تغییر کند، به هیچ وجه با اصول مشتری مداری همخوانی ندارد.
این گونه بدعهدیها طبعا منجر به بیاعتمادی و بغض بیشتر مشتریان نسبت به خودروسازان کشور خواهد شد، موضوعی که گویا چندان اهمیتی برای متولیان صنعت خودرو در ایران ندارد.