تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۴۱
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۸۴۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بخش عمده کاتد و مفتول روی دست تولیدکنندگان باقی ماندند

می متالز - علی‌رغم کاهش قیمت جهانی مس طی یکی دو هفته گذشته، متقاضیان صنعت مس در ایران چندان تمایلی به خرید محصولات این فلز در بورس کالای ایران از خود نشان ندادند و در نتیجه باز هم بازار مس در ایران شاهد مازاد عرضه بود. به‌نظر می‌رسد که خریداران مس برخلاف روند گذشته خود عمل می‌کنند و شاهد بازگشت کاتد و مفتول از رینگ بورس بودیم.
بخش عمده کاتد و مفتول روی دست تولیدکنندگان باقی ماندند

به گزارش می متالز، به‌نظر می‌رسد که بازار ایران برخلاف دیگر بازارها عمل می‌کند و در شرایطی که قیمت مس با افت شدیدی مواجه شده است، خریداران تمایل چندانی به خرید مس از بازار ندارند. این در حالی است که طی چند ماه گذشته که قیمت مس همواره با روند افزایشی مواجه شده بود، شور و اشتیاق خریداران به مراتب بیش از وضعیت حال حاضر بود و صف‌های بسیار طویلی برای دریافت انواع محصولات مسی در بورس کالا تشکیل می‌شد. در آن دوره رقابت برای دریافت محصولات مس به‌گونه‌ای بود که برای هر تن عرضه چه در مورد کاتد و چه در مورد مفتول، حدود 3 تا 4 برابر تقاضا وجود داشت و تمامی محصولات مسی مورد معامله قرار می‌گرفتند. البته این روند در ماه‌های ابتدایی پاییز تا حدی تعدیل شد و بعضا شاهد مازاد برخی از محصولات مانند کاتد و مفتول بودیم. اما روند معاملات نشان می‌دهد که همواره میزان معاملات هفتگی 2 تا 3 هزار تن بود و کاتد از جمله محصولاتی بود که مشتریان پر و پا قرصی داشت و به‌طور معمول این محصول کمتر شاهد مازاد به‌صورت هفتگی بود. هر چند که مس کاتد 2 (لیچینگ) و نیز مس کاتد وارداتی بعضا بدون معامله باقی می‌ماندند، اما محصول اصلی کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران همواره با تقاضای فراوان مواجه می‌شد.

نمودار 1 حاکی از آن است که طی هفته گذشته یعنی از 18 تا 23 آذر ماه سال 1396، حدود 3 هزار و 200 تن انواع محصولات مسی شامل کاتد و مفتول در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن حدود 2 هزار تن تقاضا وجود داشت. این در حالی است که تنها و تنها 270 تن از این محصولات مورد استفاده قرار گرفتند و به فروش رفتند. نمودار 1 نشان می‌دهد که سبد کاتد مس شرکت ملی صنایع مس ایران بیش از یک هزار و 950 تن در بورس کالا عرضه شد که با تقاضایی در حدود یک هزار و 700 تن مواجه شد؛ اما در کمال تعجب و برخلاف هفته‌های گذشته که حداقل بخشی از عرضه این محصولات مورد معامله قرار می‌گرفت، در این هفته هیچ معامله‌ای در مورد کاتد مس صورت نگرفت. در عین حال مفتول نیز با حداقل معامله، رینگ بورس کالا را ترک کرد؛ چرا که با وجود عرضه یک هزار و 200 تنی این محصول، تنها 310 تن تقاضا داشت که در این زمینه نیز تنها 270 تن معامله به ثبت رسید. گفتنی است که مفتول شرکت ملی صنایع مس ایران برخلاف دیگر عرضه‌های مفتول با تقاضای چندانی مواجه نشده بود؛ در نتیجه در مورد مفتول نیز معامله چندانی صورت نگرفت.

عناوین برگزیده