تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۹۱۴۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کسری غفوری:

در صورت آغاز به کار ساخت کارخانه 2/5 میلیون تنی کنسانتره‌سازی، "فولاد خراسان" زنجیره تولید فولاد را تکمیل می‌کند

می متالز - شرکت فولاد خراسان در حال تدوین یک مدل واقعی برای تولید در سال آینده است و با پیشبرد مقوله بومی‌سازی و تلاش کارکنانش، اجازه نمی‌دهد تحریم‌ها اثری بر روند تولید داشته باشد.
در صورت آغاز به کار ساخت کارخانه 2/5 میلیون تنی کنسانتره‌سازی، "فولاد خراسان" زنجیره تولید فولاد را تکمیل می‌کند

به گزارش می متالز به نقل از پردازش، وی افزود: زمانی که واحد احیا، گندله کمتری تولید کند، واحد فولادسازی نیز به تبع آن، کمتر تولید می‌کند ولی تا پایان سال، عملکرد فولادسازی به ۷۰۰ هزار تن خواهد رسید.
وی درباره بومی‌سازی گفت: به دلیل اهمیت موضوع، به زودی یک مدیر برای واحد بومی‌سازی انتخاب خواهیم کرد و کمیته‌ای به ریاست خودم برای پیشبرد اهداف بومی‌سازی تشکیل خواهد شد. در هر ناحیه‌ای از کارخانه نیز توسط همکاران و یا با برون‌ سپاری، بومی‌سازی را پیش خواهیم برد.
وی با اشاره به بازدید خود از غرفه شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد گفت: امیدواریم تعامل خوبی با این‌گونه شرکت‌ها داشته باشیم و در نهایت از خروج ارز جلوگیری شود.
مدیرعامل شرکت فولاد خراسان در پاسخ به برخی منتقدان که معتقدند بومی‌سازی منجر به تکنولوژی نمی‌شود گفت: من خوشحالم که این سوال پرسیده می‌شود. ما در حال مهندسی معکوس هستیم و در حال‌حاضر، ابداع نداریم ولی هنگامی که واحد ساخت و بومی‌سازی راه‌ می‌اندازیم و برای هر قطعه‌ای یک دفترچه ساخت تدوین می‌کنیم یعنی قصد داریم خودمان، مبدع تولید باشیم.
هرچند که امروزه با تحریم‌ها هنوز نتوانسته‌ایم تکنولوژی خاصی ابداع کنیم ولی همه نگاه‌ها باید به سمت تولید تکنولوژی جدید باشد. خارجی‌ها قرار نیست تکنولوژی جدیدی به ما بدهند و اگر دست روی دست بگذاریم و فعالیتی نکنیم، طی سال‌‎های آینده از قافله تکنولوژی روز دنیا عقب می‌مانیم.
دکتر غفوری درباره وضعیت سهام این شرکت در بورس نیز گفت: روند قیمت سهام فولاد خراسان در بورس اوراق‌بهادار طی ماه‌های اخیر، صعودی و رو به رشد بوده به‌ویژه پس از اینکه احداث واحد کنسانتره شرکت در سنگان جدی شد سهاممان نیز تقویت گردید، ضمن این‌که در هفته‌های اخیر، افزایش ۵۰ درصدی سرمایه نیز داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: پروژه سنگان به مرحله نهایی تصمیم‌گیری رسیده و به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود و به همین دلیل، یک افزایش سرمایه جدید برای این واحد خواهیم داشت.
مدیرعامل فولاد خراسان درباره ظرفیت این واحد گفت: پروژه کنسانتره، ۵/۲ میلیون تن ظرفیت خواهد داشت و از ۵ سال پیش قرار بود اجرا شود ولی متوقف مانده بود. تأمین مواداولیه همواره یکی از دغدغه‌های اصلی ما بود که با اجرای واحد کنسانتره و انتخاب پیمانکار، این واحد کمتر از ۲ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
کسری غفوری با اشاره به اینکه کارخانه فولاد خراسان، بزرگترین و مهم‌ترین بنگاه اقتصادی شرق کشور و استان خراسان است، همکاری استاندار خراسان و مسوولان محلی را مهم توصیف کرد و گفت: پس از مواد اولیه، تهیه قطعات یدکی می‌تواند یکی از مسایل هر کارخانه‌ای باشد. به همین منظور ما با ۴۸۰ شرکت مذاکره کرده و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا کرده‌ایم که همگی در کمیته بومی‌سازی صورت گرفته است.
این شرکت، قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را به تفکیک در قسمت‌های مکانیک و برق، متالورژی، ذوب، ریخته‌گری و… لیست کرده و در مقابل، اطلاعات شرکت‌های سازنده را گردآوری کرده‌ایم و همه را در کمیته بومی‌سازی به نتیجه خواهیم رساند.
وی هم‌چنین با اشاره به حضور قدرتمند کارشناسان و مهندسان این مجموعه در ۱۲ پنل تخصصی نمایشگاه و جشنواره بومی‌سازی صنعت فولاد که دی‌ماه امسال در محل برج میلاد تهران برگزار شد گفت: از این طریق سعی در انتشار و انتقال تجربیات خود با سایر فولادسازان داریم و معتقدیم تنها با این‌گونه روش‌هاست که می‌توان سطح علمی و فنی صنعت فولاد کشور را ارتقا داد.

عناوین برگزیده