به گزارش می متالز، این نشان تجاری جدید بهتازگی توانسته در بازار چین برای خود نامی دست و پا کرده و شناخته شود. «لینک» قرار است با تولید وسایل نقلیه همتراز با خودروسازان بزرگ جهان، نماد تلاش خودروسازان چینی برای نشان دادن تواناییهایشان در تولید خودروهایی در کلاس جهانی باشد. خودروسازی لینک مشتریان جوان را هدف گرفته و به آنها وسایل نقلیه نسل آینده را پیشنهاد میکند. خودروهایی که در آنها امکاناتی مانند اینترنت بیسیم و خدمات به اشتراکگذاری خودرو وجود دارد. این تلاش در واقع آینه تمامنمای قد کشیدن درخت آرزوهای خودروسازان چینی است؛ خودروسازانی که حالا از ساخت خودروهای ارزان برای مشتریان داخلی فاصله گرفته و به مرزهای جهانی نزدیکتر شدهاند. بیتردید بازار داخلی تنها هدف نشان تجاری مانند لینک نیست و این شرکت خودروسازی در نظر دارد ابتدا در اروپا و سپس در امریکا حضور یابد. این درست همان راهی است که شرکت مادر لینک یعنی «هلدینگ ژجیانگ جیلی» آن را پیموده است. این هلدینگ بزرگ همان شرکتی است که خودروهایی با نشان تجاری جیلی تولید میکند. آن کانگوئی، رئیس جیلی در آغاز یک برنامه برای فروش خودروهای تازه گفت: «چین در حال تغییر دادن صنعت جهانی خودرو در بالاترین سطح است.»
مدیران جیلی ادعا میکنند شرکت لینک بههمان اندازه که یک نشان تجاری فعال در خودروسازی است، یک شرکت فعال در حوزه فناوری نیز است، زیرا همپوشانی دنیای اینترنت و خودروسازی روزبهروز بیشتر میشود. این نشان تجاری جایگاهی بین خودروهای ممتاز ساخت شرکت همکار ولوو در چین و خودروهای تولید انبوه جیلی دارد. بهگفته یالژانگ، مدیر شرکت مشاوره خودرویی «اتوموتیور فورسایت» (Automotive Foresight) لینکیها برای ورود به بازارهای جهانی نگران رقیبانی مانند فورد یا شورولت و جنرالموتورز هستند که در کشمکش بازار خودرو از بزرگترینها بهشمار میآیند؛ آنهم در شرایطی که فروش خودروهای مسافری امسال تنها ۲ درصد رشد داشته است. ژانگ در ادامه صحبتهای خود گفت: «خودروهای داخلی (چین) اکنون در دستهای هستند که بهواقع ارزشی برابر پولی که برایشان داده میشود را دارند. این خودروها در آینده امکاناتی مانند اینترنت را نیز با کمترین هزینه ممکن خواهند داشت.»جیلی که دفتر مرکزی آن در شهر هانگژو قرار دارد توانست امسال یک تکان اساسی به بازار کمرمق چین بدهد و فروش این نشان تجاری در ۹ ماه سال میلادی جاری (ابتدای دی ۱۳۹۵ تا ابتدای مهر ۱۳۹۶)، ۸۰ درصد افزایش را ثبت کرد.بهگفته لئوهو، یکی از تحلیلگران موسسه اعتبارسنجی جهانی «اساند پی» (S&P) وقتی خودروهای ممتاز چینی رشد بیشتری نسبت به کل بازار از خود نشان دادهاند، راهبرد داشتن یک نشان تجاری جدید، درست و بجا است. فروش خودروهای ممتاز براساس اعلام موسسه اساند پی امسال تا نزدیک یکپنجم افزایش پیدا کرده است.خودرو «لینک۰۱» محصول شرکت لینک است که بهتازگی به بازار عرضه شده است؛ خودرویی بنزینی و اسپرت که طراحی جوان پسندانهای دارد. بهگفته ماتس فاگرهاگ، نایبرئیس شرکت جیلی، این خودرو با امکانات یک خودرو هوشمند از جمله سامانه پخش موسیقی که سرنشین میتواند تنها با صحبت کردن با دستگاه آن را کنترل کند و طراحی اسپرت از ۹۰ درصد فناوریهایی که ولووهای تولید چین دارند، بهرهمند است. خودروهای برقی لینک۰۱ و سایر مدلهای در دستور کار این خودروساز تازهکار چینی نیز به زودی راهی بازار خواهند شد. شرکت لینک در ابتدای نوامبر (آبان) ۶ هزار خودرو را برای فروش آنلاین در یک سایت قرار داد تا میزان تقاضا را بسنجد. همه این خودروها در مدت تنها ۲ دقیقه فروخته شدند. جیلی نخستین شرکت خودروساز چینی نیست که تلاش کرده فعالیت خود را برای جذب مشتری گستردهتر کند. سال گذشته شرکت «گریت وال موتورز»، تولیدکننده پرفروشترین شاسیبلندهای چینی، نشان تجاری «وی» (Wey) را معرفی کرده که اکنون از پرطرفدارترین خودروها در چین است.شرکت سیاک موتور، بزرگترین تولیدکننده خودرو در چین نیز بهتازگی موفقیتهایی با Roewe داشته است. مدل آرایکس۵ این خودرو از سامانه اتصال به اینترنت برخوردار است که با همکاری شرکت علیبابا و فناوری تیتان این شرکت توسعه پیدا کرده و مشابه فناوری است که لینک قول داده از آن در خودروهایش استفاده کند. در نوامبر (آبان) شرکت خودروسازی «زوتی» (Zotye) که قرار است در یک سرمایهگذاری مشترک با همکاری شرکت فورد، خودرو برقی بسازد، یک نشان تجاری تازه بهنام «تروم» (Traum) را معرفی کرده است. ژانگ میگوید اینکه حالا نزدیک ۲۵هزار دلار برای خرید محصولات نشانهای تجاری چینی پرداخت میشود، موضوعی است که ۱۰ سال پیش خودروسازان چینی هرگز حتی فکر آن را هم نمیکردند. در این میان پتر هربوری، نایبرئیس بخش طراحی جیلی اذعان کرد کیفیت رو به بهبود خودروهای چینی باعث شده کار شرکت لینک مشکلتر شود. او گفت: «شکاف میان جیلی و ولوو در حال کمتر شدن است و سرعت زیادی نیز در این روند وجود دارد.»لئوهو، تحلیلگر اساند پی در ادامه صحبتهایش اظهار کرد: «چرخش به سمت تولید خودروهای نیمه ممتاز در چین باعث میشود خودروسازان این کشور به جاده اصلی که خودروسازان بزرگ در آنها حرکت میکنند، وارد شوند.» به گفته او، ممکن است نیاز باشد نشانهای تجاری غیرچینی نگاهی دوباره به راهبردهای خود بیندازند.به هر حال با این نگاهی که چین به کل اقتصاد، بهویژه بخش خودروسازی دارد هیچ بعید نیست که در آینده جایگاه بسیار بهتری کسب کند. این را پیشبینیها برای بازار سال آینده چین نیز تایید میکند. براساس این پیشبینیها فروش خودروهای سواری در بازار این کشور نزدیک ۴ درصد افزایش خواهد یافت. تسهیل قوانین دولتی و سیاستهای توسعه اقتصادی از جمله عوامل رشد بازار چین در سال آینده میلادی است.در امسال میلادی بیش از ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو سواری در چین به فروش رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۶ درصدی دارد.
منبع: Wall Street Journal