به گزارش می متالز، محمدتقی صمدی با انتشار مطلبی تحت عنوان "بانکها ثبات دهندههای سیستمی در شرایط بحران کرونا" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: نقش ثباتدهنده سیستمی بانکها زمانی به درستی ایفا میشود که تاثیر بحران کرونا بر روابط ذینفعان و بانک به دقت شناسایی و سیاستهای لازم برای حفظ و تقویت آن اتخاذ شود. بر این اساس، بانکها باید چهار دسته اقدامات شامل حفظ بهداشت و ایمنی سازمانی، تقویت کسب و کار، استحکامبخشی مالی و توسعه نظامات اجرایی را در دستور کار قرار دهند.
شرایطی که اپیدمی ویروس COVID۱۹ پدید آورده، جدیترین سطح نااطمینانی را طی چند دهه اخیر برای کسب وکارها در سطح جهانی ایجاد کرده است. این سطح از نااطمینانی برای برخی از کسب و کارها به حدی غیرقابل تحمل است که ورشکستگی و فروپاشی کامل آنها را رقم خواهد زد.
همچنین پیامدهای این نااطمینانی به فراتر از مقطع کنونی یا دوره کوتاهمدت تسری یافته و تلاطمهایی در دورههای آتی شکل خواهد داد. کسب و کارهای بانکی و مالی از جمله کسب وکارهایی هستند که بهطور جدی با این تلاطمها و پیامدها در کوتاهمدت و بلندمدت روبهرو خواهند شد. زیرا حیات بانکها چه در زمینه تامین مالی و چه در زمینه کسب درآمد ناشی از تسهیلات در گرو رونق اقتصادی است.
در چنین شرایطی بانکها نیازمند راهبری هوشمند بوده تا در شرایط بحران تصمیمات عاجل و موثری اتخاذ کنند. این راهبری مبتنی بر شرایط نااطمینانی و بحران باید بتواند پاسخهای مناسبی برای مسائل در هم پیچیده و در حال بروز ناشی از COVID-۱۹ ارائه دهد.
این نخستین بار است که از بانکها انتظار میرود در نقش ثباتدهنده سیستمی ظاهر شوند. بانکها در ایفای این نقش بهعنوان عضوی از اکوسیستم تلقی شده که باید برای بقا و دوام خود و سایر اجزای مرتبط حداکثر مساعی را بهخرج دهند. ایفای این نقش برای مقاومسازی نظام اقتصادی و دوامبخشی به زیست نظام کسب و کار بانکی و به ویژه بخشهای آسیبپذیر آن بسیار حیاتی است. رهبران بانکها در راستای چنین نقشی است که باید تمامی ابزارها و امکانات را به منظور نیل به ثبات سیستمی بهکار گیرند.
این نقش آفرینی در شرایط بحران کرونا، مستلزم توجه همزمان به کارکنان، مشتریان و اقتصاد ملی است و باید خدمات اعتباری، خدمات سپرده و وجوه، خدمات پرداخت و بازارسازی را به نحوی بازنگری کنند که علاوه بر حفظ سلامت کارکنان به ایفای نقش ثباتدهنده منجر شود.
بنابراین بانکها برای ایفای نقش ثباتدهنده سیستمی به برنامه ای دقیق حداقل یک ساله با لحاظ کردن انتظارات و وضعیت خاص کلیه گروههای ذینفع از جمله کارکنان، مشتریان، سهامداران، دولت و جامعه نیاز دارند.
حفظ بهداشت و ایمنی سازمانی مهمترین انتظار کارکنان بانک است. در این خصوص توجه به مواردی از جمله کاهش مخاطرات نقل و انتقال وجوه و مراسلات، حمایت از افراد در معرض ابتلا، کاستن از اضطراب و ارتقای سطح آمادگی روحی و روانی، ایجاد بستر دورکاری با حداقل نیاز به حضور فیزیکی، اطمینان از رعایت مقررات و الزامات قانونی بهداشتی لازم است.
تقویت کسب و کارها اقدام دیگری است که باید در جهت پاسخ به انتظارات مشتریان، سهامداران و دولت انجام گیرد. در این خصوص توجه به مواردی از جمله مراقبت از خطوط اصلی کسب و کارها، تزریق منابع در مسیر صحیح و موثر، اعتمادسازی برای مشتریان، بازنگری در سیاستهای بانک با لحاظ وضعیت مشتریان، افزایش توانایی تامین منابع، انطباق منابع با نیازهای کسب وکارها، مراقبت از بازار و پویاییهای رقابت و تقویت ظرفیتهای بخش واقعی اقتصاد به منظور افزایش و جهش تولید ملی ضروری است.
استحکامبخشی به نظام مالی بانکها اقدام دیگری است که مورد انتظار سهامداران است. رعایت مواردی از جمله مدیریت نقدینگی و جریانهای مالی، حصول اطمینان از انضباط هزینهای، بازنگری در بودجه و برنامههای مالی در این زمینه ضرورت دارد.
بانکها برای پیشبرد این اقدامات به نظامات اجرایی قوی که وظیفه هماهنگسازی، توانمندسازی و ایجاد تعهد درکل سازمان نسبت به اهداف را برعهده داشته نیار دارند.
در این برنامه بانکها باید انواع آزمونهای تحمل فشار را روی قابلیتها و وضعیت مالی به اجرا گذاشته تا پل محکمی بین وضعیت امروز و فردا برقرار کنند. امروز بانکداران در شرایطی قرار دارند که بیش از هر زمانی شاهد وابستگی حیات بانکها به حیات ذینفعان هستند. به این ترتیب بانکها بیش از پیش نیازمند ایفای آگاهانه، درست و دقیق نقش ثباتدهنده سیستمی هستند.