تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۹۸۵۳۱
سرویس خبر : انرژی
سیدمهدی حسینی:

عربستان آینده‌ای بحرانی را پیش روی بازار نفت ایران قرار داد

می متالز - رئیس سابق کمیته تدوین قراردادهای نفتی گفت: عربستان سعودی به اشاره آمریکا وارد بازاری شد که البته تقاضایی برای وجود نداشت و این موضوع، آینده‌ای بحرانی را پیش روی‌مان قرار خواهد داد.
عربستان آینده‌ای بحرانی را پیش روی بازار نفت ایران قرار داد

به گزارش می متالز، سید مهدی حسینی، معاون اسبق وزیر نفت اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها پیش از شیوع ویروس کرونا این بود که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی را در سطح جهانی تجربه کنیم که متناسب با آن، تقاضاها هم برای قراردادهای نفت و گاز افزایش یابد، اما امروز این پیش‌بینی‌ها به زیر ۲.۲ درصد رسیده است.

رئیس سابق کمیته تدوین قراردادهای نفتی پیش‌ بینی کرد رشد اقتصادی در سال جاری به منفی ۳.۵ درصد برسد و با توجه به عدم دستیابی به رشد ۳.۵ درصدی اقتصاد، در مجموع منفی ۷ درصد از پیش‌بینی‌های قبلی فاصله خواهیم گرفت.

وی همچنین کاهش تقاضا و افت شدید قیمت نفت را ناشی از شیوع کرونا و دخالت‌های تولیدکنندگان بزرگ نفتی در بازار نفت دانست و افزود: عربستان سعودی به اشاره آمریکا که هر دو از تولیدکنندگان بزرگ نفتی هستند وارد بازاری شد که البته تقاضایی برای آن وجود نداشت و این، یک آینده بحرانی را پیش روی ما قرار خواهد داد.

معاون سابق وزیر نفت با اشاره به کوچک شدن نقش نفت در بودجه امسال به خاطر تحریم‌های صادرات نفت و کاهش سایر منابع درآمدی مانند مالیات گفت: بیشترین درآمد ایران از محل فروش نفت است که البته به خاطر اعمال تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است.

حسینی از کاهش تقاضای نفت، تحریم‌های فروش نفت و عدم همکاری سیستم‌های بانکی دنیا به عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی کشور یادکرد و گفت: حضور ایران در بازار نفت صرفا به دلیل کسب منافع مادی نیست و باید سهم بازار نفت را برای خودمان حفظ کنیم، چراکه حضور در بازارهای بین‌المللی مانند بازار نفت، یکی از فاکتورهای موثر بر قدرت اقتصادی است.

وی با اشاره به راهکارهای تأمین کسری بودجه ۱۳۹۹ بیان کرد: دولت به ناچار باید پول و اسکناس چاپ کند، اما در عین حال باید به دنبال پشتوانه‌ای جدی هم برای آن باشد.

رئیس سابق کمیته تدوین قراردادهای نفتی افزایش سهم ایران در زنجیره تولید محصولات و فرآورده‌های نفتی، افزایش تولید محصولات فلزی معدنی و فروش اموال راکد دولت را از جمله پشتوانه‌های داخلی چاپ اسکناس برشمرد و افزود: در بخش خارجی نیز می‌توان به پشتوانه‌هایی چون فعال کردن دیپلماسی در جهت آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانکهای دنیا و حمله به تحریم‌ها اشاره کرد.

حسینی معتقد است؛ دیپلماسی فعال ایران در سازمان بین‌الملل باید شکایت عدم اجرای حکم دادگستری لاهه را به شورای امنیت ببرد و از این شورا لغو تحریم‌ها را درخواست کند.

وی با بیان اینکه افزایش سهم فروش فرآورده‌های نفتی نسبت به نفت خام و تأسیس مینی‌پالایشگاه‌ها در کشور راهکار اصلی برای حل مشکل کاهش فروش نفت نیست تأکید کرد: ما باید سهم‌مان را در بازارهای بزرگ بین‌المللی نفت افزایش دهیم و برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و حل مشکلات بانکی وارد جنگ اقتصادی و دیپلماتیک شویم.

حسینی همچنین مطرح کرد: عدم تصویب FATF نوعی خودزنی است، چراکه سیستم‌های بانکی به روی کشور بسته می‌شود، درحالی که با تصویب آن می‌توانستیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و محمل حقوقی برای قطع همکاری‌های بانکی بین‌المللی را ایجاد نکنیم، ولی اجرای آن و ارایه گزارش‌های ادواری را به‌دلیل تحریم‌ها غیرممکن اعلام کرده و ضمن انداختن گناهان به گردن امریکا و تحریم‌ها خواستار لغو آنها می‌شدیم.

عناوین برگزیده