تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۱۱۰۵۳۴
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن اصفهان:

نقشه راه زیست‌محیطی ذوب‌ آهن در حال تدوین است/ تشریح عملکردها

می متالز - مدیرعامل کارخانه ذوب‌ آهن با تشریح عملکردهای محیط زیستی این کارخانه گفت: نقشه راه زیست‌محیطی ذوب‌ آهن با همکاری محیط‌زیست اصفهان در حال تدوین است.
نقشه راه زیست‌محیطی ذوب‌ آهن در حال تدوین است/ تشریح عملکردها

به گزارش می متالز، منصور یزدی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان با موضوع تشریح رویکردها، عملکرد و پروژه‌های زیست‌محیطی اظهار داشت: هر کدام از مردم ممکن است گاه به گاه، غبار لحظه‌ای را در اطراف کارخانه ذوب‌آهن دیده باشند اما این آلودگی‌ها در طول روز یا هفته پایداری ندارد.

وی با بیان اینکه مجموعه ذوب‌آهن در تلاش است تا خود را با استانداردهای روز محیط‌زیست در راستای کاهش آلودگی هوا همگام کند، تأکید کرد: این مطلب که عنوان می‌شود برخی صنایع سبز هستند به معنای نداشتن آلودگی نیست بلکه صنایع در راستای خنثی کردن اثرات این آلایندگی و کنترل میزان آن فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند.

 

اولویت نخست ذوب آهن حفظ سلامتی کارگران و پرسنل مجموعه است

مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن با ابراز این مطلب که ۱۴ هزار نفر در مجموعه ذوب‌آهن فعالیت دارند، تاکید کرد: وظیفه ما این است که در وهله نخست حافظ جان و سلامتی این افراد باشیم و این رویکرد مبنایی برای حرکت در این مسیر است که در ارتباط با کاهش آلایندگی هوا جدی عمل کرده و تلاش کنیم آلایندگی‌ها با مدیریت صحیح به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: با اعتقاد بر این مبانی اولیه که کنترل آلایندگی ضروری است، امکان به صفر رساندن آن وجود ندارد و اعتقاد به اصلاح مداوم آلودگی، ما در طول دو سال گذشته مجموعه فعالیت‌های مختلفی در حوزه تولید، منابع انسانی، مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی در شرکت ذوب‌آهن اصفهان طراحی کردیم و مسائل زیست‌محیطی نیز هم‌تراز با سایر فعالیت‌ها تعریف شده بود.

یزدی زاده با اشاره به اینکه نخستین جلسه کارشناسی وی پس از بازگشت مجدد به ذوب‌آهن در واحد کک سازی بوده است، ابراز داشت: شرایط این واحد از نظر آلودگی ایجاد شده توسط سلول‌های کک سازی قابل تحمل نبود.

وی ادامه داد: بر این اساس هم‌زمان با اقدام برای رفع مشکلات فراوان ذوب‌آهن در آن زمان از جمله نقدینگی کم، مشکلات در زمینه تأمین آب، مشکل ۱۴۱، تأمین مواد و غیره هم‌زمان برای رفع مشکلات زیست‌محیطی نیز اقدام شد.

مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن با اشاره به اینکه باتری شماره سه مهم‌ترین منبع آلودگی این واحد است، تصریح کرد: برای رفع این مشکل نیازمند تعویض درب‌های باتری در این بخش بود تا غبار و بوی متصاعد شده برطرف شود.

 

فعالیت‌های لازم برای رفع آلایندگی واحد کک سازی

وی با اشاره به فعالیت‌های لازم برای رفع این آلایندگی اضافه کرد: اکنون درب‌های سمت تخلیه واحد کک سازی ذوب‌آهن به شکل کامل و درب‌های سمت ماشین یک سوم تعویض شده است، همچنین نیاز به غبارگیری روی باتری و تعویض رگلاژ حرارتی داخل کوره وجود داشت که تعویض رگلاژ با کمک از شرکت‌های خارجی انجام شد و مشکل آخر نیز به زودی رفع می‌شود.

مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن با تاکید بر این مطلب که تاکنون حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیارد تومان برای کاهش آلودگی‌های ذوب‌آهن هزینه شده است، اظهار داشت: همچنین بخش LF ذوب‌آهن نیز در کوره پاتیل‌ها ایجاد آلایندگی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نصب سیستم غبارگیر در این واحد ضرورت دارد، اضافه کرد: در این بخش واحد دیگری برای تکمیل فرایند نیاز است که از دو سال پیش انجام این امر کلید خورده است و اکنون در فرایند طراحی و اجرا قرار دارد.

 

اقدامات زیست‌محیطی ذوب‌آهن در زمینه کاهش مصرف آب

وی با اشاره به اقدامات زیست‌محیطی ذوب‌آهن در زمینه کاهش مصرف آب ابراز داشت: تمام تلاش ما این است که مصرف آب در بخش‌های مختلف را با تعویض سیستم (به طور مثال قرار دادن سیستم خنک کننده هوا به جای آبی)، کنترل نشتی آب و یا بازچرخانی آب کنترل کنیم.

یزدی زاده با اشاره به این مطب که مصرف آب در ذوب‌آهن در دو بخش CORE (هسته اصلی) و نیروگاه تولید برق انجام می‌شود، ابراز داشت: در طول ۱۰ سال گذشته مصرف آب در بخش اصلی کارخانه از ۱۱ لیتر به ۵.۱ لیتر به ازای تولید هر یک کیلوگرم محصول رسیده است.

 

هدف‌گذاری ذوب‌آهن برای کاهش مصرف آب

وی با اشاره به هدف‌گذاری ذوب‌آهن برای کاهش مصرف آب تاکید کرد: ظرف سه سال آینده دو واحد تصفیه‌خانه پساب راه‌اندازی می‌شود و در آن پساب تولیدی خود کارخانه، پساب زرین شهر، ایمان شهر که هم اکنون خریداری می‌شود و در آینده نزدیک پساب فلاورجان تصفیه و این پساب جایگزین بخشی از آب مصرفی کارخانه خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن تاکید کرد: با هدف‌گذاری انجام شده انتظار داریم که تا سه سال آینده میزان مصرف آب در این بخش از ۵ لیتر به ۱.۵ تا دو لیتر برسد.

وی با اشاره به اینکه مصرف آب در صنعت بسیار کمتر از کشاورزی و حدود ۱۰ درصد است، گفت: زمانی که سنگ بنای ذوب‌آهن بنا شد حدود ۴۰ درصد از آب زاینده‌رود برداشت می‌شد که اکنون این میزان بسیار کمتر از حق قانونی این کارخانه است.

یزدی زاده اشاره‌ای هم به اقدامات زیست‌محیطی این کارخانه در زمینه حفاظت از خاک اشاره و ابراز داشت: پروژه آبگیری از لجن کنورتور در این زمینه به انجام رسیده است.

 

امضای طرح جامع زیست‌محیطی میان ذوب‌آهن و اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان

وی به امضای طرح جامع زیست‌محیطی میان ذوب‌آهن و اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در این زمینه در حال مذاکره با مدیرکل محیط‌زیست اصفهان هستیم تا اقدامات مختلف در حوزه‌های مختلف آب، هوا و خاک مشخص و اصلاحات لازم انجام شود و در این زمینه با برگزاری نشست‌های مختلف و متعدد کارشناسی به همسان فهمی و نتیجه رسیدیم و اولویت‌های یک تا چهار برای خود مشخص کرده‌ایم.

یزدی زاده تاکید کرد: اگر این طرح جامع به امضا برسد نقشه راه ذوب‌آهن در راستای رفع مشکلات زیست‌محیطی خواهد بود.

مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن با اعتقاد بر این مطلب که هیچ صنعتی در کشور از لیست آلایندگی خارج نمی‌شود چراکه عوارض پرداخت می‌کند، گفت: فضای سبز ملزم شده برای صنایع ۲۵ درصد مساحت به ازای مساحت کل است، جای سوال است که در حالی که مساحت کارخانه ذوب‌آهن ۸۰۰ هکتار است و ۲۰۰ هکتار فضای سبز برای تبدیل آلایندگی‌های آن کافی است پس چگونه است با وجود ایجاد ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز یعنی ۸۰ برابر میزان قانونی در اطراف کارخانه همچنان در لیست صنایع آلاینده است.

 

سالیانه ۱۵ میلیارد تومان برای حفظ فضا سبز اطراف مجموعه هزینه می‌شود

وی تاکید کرد: البته سازمان محیط‌زیست پذیرفته است همه بخش‌های ذوب‌آهن آلاینده نیست و چند بخش را از لیست آلایندگی خارج کرده است که موجب کاهش عوارض پرداختی می‌شود؛ هم اکنون نیز سالیانه ۱۵ میلیارد تومان برای حفظ فضای سبز اطراف مجموعه هزینه می‌شود اما این میزان مبلغ عوارض ذوب‌آهن کم نمی‌شود.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در ارتباط با تعطیلی ذوب‌آهن گفت: دو میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم از ذوب‌آهن ارتزاق می‌کنند و این امر امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه ذوب‌آهن در لیست تحریم‌های آمریکا قرار دارد، گفت: همین امر نشان از تأثیرگذاری این مجموعه در صنعت دارد و ایجاد مشکل در این مجموعه موجب ایجاد بیکاری در منطقه و بروز مشکلات اقتصادی خواهد شد.

تصریح کرد: همه آلودگی منطقه به دلیل فعالیت ذوب‌آهن نیست همان‌گونه که همه دیدیم در زمان قرنطینه هوای منطقه اطراف کارخانه ذوب‌آهن به دلیل کاهش تردد خودروها و ترددهای بین شهری تمیز بود.

عناوین برگزیده