تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۶۱۷
کد خبر: ۱۱۹۵
سرویس خبر : انرژی

نوسازی اولین پالایشگاه خاورمیانه

می متالز - پالایشگاه هشتاد ساله آبادان حالا دیگر خود یک موزه تمام عیار در صنعت نفت ایران است.تکنولوژی به کار گرفته شده در این موزه قدیمی اینک نمی تواند جوابگوی تغذیه سوخت و فرآورده های مورد نیاز کشور باشد .تجهیزات فرسوده این پالایشگاه در حال حاضر به سیستم های جدیدی تبدیل می شوند تا این پایگاه بزرگ تولید بار دیگر در مجموعه پالایشی کشور جایگاه رفیع خود را بدست بیاورد.
نوسازی اولین پالایشگاه خاورمیانه

پالایشگاه ابادان هم اینک با ظرفیت پالایشی 400 هزار بشکه در روز مشغول به کار است که 250 هزار بشکه از این میزان در سه واحد تقطیر با قدمتی به درازای عمر آن هنوز به کار ادامه می دهد.اما ادامه کار این پالایشگاه هرساله 700 میلیون دلار خرج روی دست دولت می گذارد.بنابراین بالا بردن ظرفیت های جدید این مجموعه ضررده تحت هر شرایطی قابل توجیه تر از تعطیل کردن آن است.41 درصد تولید این پالایشگاه را نفت کوره تشکیل می دهد.نگهداری این نماد صنعت ایران بی تردید کاری بس مشکل خواهد بود و بر همین اساس مدیران رده بالای نفتی کشور طرح توسعه آن را طی سال های گذشته تدوین کردند که بر اساس آن قرار بر این شد تا پروژه تثبیت ظرفیت وبهبود کیفیت فرآورده های پالایشگاه آبادان که شامل واحد تقطیر 210 هزار بشکه ای در روز است، جایگزین واحدهای قدیمی شود.با توجه به ساخت و راه اندازی واحد تقطیر دیگری که در سال 85 به ظرفیت 150 هزار بشکه راه اندازی شد ظرفیت کل پالایشگاه را بعد از احداث واحد تقطیر جدید به 360 هزار بشکه در روز رساند.علاوه بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه در 360 هزار بشکه که با واحد تقطیر 210 هزار بشکه ای میسر می شود، کلیه  فر آورده های  حاصل از پالایش 360 هزار بشکه ای در واحدهای تصفیه های هیدروژنی آماده مصرف می شود.

 حمید شریف رازی مدیر عامل شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران روز گذشته در یک نشست خبری ضمن اشاره به راه اندازی طرح توسعه پالایشگاه آبادان که طی هفته گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برگزار شد در خصوص این طرح گفت:با افزایش راندمان میزان نفت کوره 25 تا 26 درصد کاهش یافته و تولید فرآورده ها بر اساس استانداردهای یورو 5 و تولید بنزین تبدیل به یورو 4 خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین میزان مازوت در حال حاضر 43 درصد است و نفت کوره اکنون 14 میلیون لیتر در روز تولید می‌شود که میزان آن به 8.25 میلیون لیتر کاهش یافته و نفت کوره نیز خوراک واحدهای گازوئیل و FCC خواهد شد.

شریف رازی با اشاره به اینکه افزایش راندمان پالایشگاه به لحاظ زیست محیطی نیز ارزشمند است، اظهار داشت: میزان گوگرد از 100 تن به 700 تن افزایش خواهد یافت و به این ترتیب 600 تن از فرآورده‌های مضر کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه این پروژه 2 میلیارد و 700 میلیون دلار هزینه در بر دارد، خاطر نشان کرد: ما بعد از برجام مکاتباتی با کنسرسیومی از چین و ایران داشتیم و ظرف یک سال گذشته تلاش کردیم که بخش اول فاینانس را به تایید برسانیم که میزان آن یک میلیارد و 20 میلیون دلار است که توسط بیمه دولتی چین مجوز صادر شد و بانک چینی نیز موافقت خود را اعلام کرد و در حال حاضر در حال نهایی شدن بیمه دولتی چین برای اجرای پروژه هستیم.

شریف رازی افزود: براساس طرح جدید، در کنار حفظ یک واحد روزانه 150 هزار بشکه ای، حدود 210 هزار بشکه ظرفیت جدید ساخته می شود.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران اضافه کرد: پس از نوسازی، کیفیت محصولات به یورو 4 و 5 افزایش می یابد.

وی با اشاره به تامین مالی این طرح از چین گفت: این پروژه در مجموع دو میلیارد و 700 میلیون یورو هزینه دارد که فاینانس یک میلیارد و 200 میلیون یورو نخست آن را کشور چین تامین مالی کرده است.

شریف رازی درباره ادعای تامین ورق های ساخت لوله های انتقال از خارج از کشور نیز گفت: این موضوع صحت ندارد و ما نه اقدام به این کار کرده و نه تمایلی برای این خریدها از خارج هستیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش مبنی بر این که آیا در پروژه های اجرایی این شرکت طرح خط لوله انتقال فرآورده ری قوچک و ری کن مشکلات قبلی  و اختلافات  موجود با شهرداری تهران برطرف شده است یا خیر گفت:خوشبختانه در این موضوع دیگر هیچ مشکلی باقی نمانده است و فقط در حدفاصل مسیر خط لوله ری قوچک که از پارک سرخه حصار می گذرد شهرداری تهران از ما تقاضا کرده است که در آن محل دو پست نگهبانی مستقر کنیم که ما هم در تلاشیم به این کار اقدام کنیم.وی اضافه کرد :احداث چنین پروژه هایی در شهرهای بزرگ  نیاز به مجوز های فراوانی دارد و اخذ این مجوز ها پروسه ای بسیار زمان برخواهد داشت که خوشبختانه ما آن را با موفقیت به اتمام رساندیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر این که آیا اینک این دو خط لوله از شرایط ایمن لازم برخوردار است یا خیر اظهار داشت:خط لوله های قبلی با توجه به قدمت زیادی که داشتند شرایط بدی پیدا کرده بودند و به خاطر سالیان متمادی استفاده از این خطوط، لوله ها کم ضخامت و فرسوده شده بودند و در حقیقت مناطق مسکونی بخش های زیادی از شهر تهران عملا روی یک بمب ساعتی بنا شده بود که در نهایت تلاش شد با احداث خطوط لوله جدیدی در محل های کم جمعیت تر این مشکل رفع شود و این در حالی است که ایمن ترین روش های اجرایی در احداث این خط لوله به کار گرفته شده است.

عناوین برگزیده