تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۱۰۶۰
کد خبر: ۱۲۰۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تولیدی مسبار کاوه، ظرفیت 26 هزار تنی مفتول مسی دارد

می متالز - صنعت تولید مفتول مسی در کشور از سال 1365 با بهره‌برداری از واحد مفتول‌سازی شرکت ملی صنایع مس ایران آغاز شد و اکنون حدود 26 واحد با بیش از 700 هزار تن ظرفیت در کشور وجود دارد.
تولیدی مسبار کاوه، ظرفیت 26 هزار تنی مفتول مسی دارد

به گزارش می متالز، شرکت تولیدی مسبار کاوه، یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مفتول مسی در کشور به‌شمار می‌رود که تا سال 1393، بخشی از تولید مفتول مسی خود را در بورس کالای ایران، عرضه می‌کرد. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید مفتول مسی شرکت مسبار کاوه، برابر با 26 هزار تن گزارش شده است.

 شرکت تولیدی مسبار کاوه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مفتول مسی ایران است که فعالیت خود را از سال 1380 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آغاز کرد. فعالیت‌های این مجموعه، تولید مفتول مسی، هادی‌های مورد نیاز صنعت برق و محصولات میانی و نیمه‌ساخته‌های مس و آلومینیوم و آلیاژی آن‌ها است. محصولات این مجموعه عبارتند از: مفتول، باسبار، کویل، میلگردهای چهارگوش یا شش‌گوش، هادی‌های سخت (سیم هوایی)، هادی مسی نرم (ارتینگ)، هادی‌های افشان و سیم سیدرونیک. شرکت تولید مسبار کاوه، در شهر صنعتی کاوه از توابع شهر ساوه در زمینی به مساحت 10 هزار و 800 متر مربع احداث شده است.

کارخانه مفتول‌سازی این مجموعه نیز با مساحتی برابر با 2 هزار متر مربع، در محل احداث مجموعه (شهر صنعتی کاوه) قرار دارد. تکنولوژی تولید محصولات این مجموعه، عمدتا از کشورهای اروپایی است. تجهیزات و ماشین‌آلات کارخانه مفتول‌سازی شرکت مسبار کاوه متعلق به تکنولوژی آپکست فنلاند (Cast&Draw) است. ظرفیت تولید این کارخانه بنابر پروانه بهره‌برداری شرکت مسبار کاوه در بانک اطلاعاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت (به‌روزرسانی 30 مهر 1396)، برابر با 5 هزار تن است که البته شرکت صنایع مس رادکوهرنگ نیز با تکنوژی مشابه و با ظرفیت 21 هزار تنی از زیرمجموعه‌های شرکت مسبار کاوه محسوب می‌شود.

ماده اولیه تولید مفتول مسی این مجموعه، کاتد مس درجه یک شرکت ملی صنایع مس ایران است که مفتول مسی با قطرهای 8 تا 25 میلیمتر به صورت کویل‌های 3.5 تنی تحویل می‌دهد. از مفتول 8 میلیمتر برای تولید انواع سیم و کابل‌های مسی و از مفتول‌های با قطر بیشتر برای تولید تسمه و مقطع گرد مسی استفاده می‌شود. فرایند تولید این محصولات شامل نورد مفتول به روش کانفورم و سپس کشش مقطع تولید شده است. نمودار 1، آمار تولید مفتول مسی کشور را برای سال‌های 1391 تا 1395 نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود، روند تولید مفتول مسی در این دوره، با افت و خیزهای متعددی همراه بود که دلیل اصلی آن، رکود صنایع مصرف‌کننده طی سال‌های 1391 تا 1394، ناشی از تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود.

علاوه بر صنایع مسبار کاوه، شرکت‌های دیگری نیز در ایران، به تولید مفتول مسی مشغول هستند. به استثنای شرکت ملی صنایع مس ایران که اولین تولیدکننده مفتول مسی در کشور بود؛ شرکت‌های دیگر به منظور توسعه صنعت برق و انرژی در کشور، مفتول مسی خود را به محصولات بعدی زنجیره نظیر سیم و کابل و مقاطع مسی تبدیل می‌کنند. گفتنی است که این امر، با تولید محصول با ارزش افزوده بیشتر، نه‌تنها زنجیره تأمین مس، بلکه زنجیره ارزش آن را نیز، کامل می‌کند. با این تفاسیر، اکثر شرکت‌های تولیدکننده مفتول مسی، مصرف‌کننده بخش قابل توجهی از تولیدات خود هستند.

عناوین برگزیده