به گزارش می متالز، رضا شیوا درخصوص پیشنهاد ورود خودرو به بورس کالا برای قیمت گذاری و حل مشکل بازار خودرو گفت: یکبار این موضوع در شورای رقابت مطرح شد اما رای نیاورد به این دلیل که عرضه خودرو محدود و تقاضا بالا است از این رو شاید مانند سایر کالاهایی که وارد بورس کالا میشوند امکان کشف قیمت و پاسخگویی وجود داشته باشد.
وی افزود: وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف کننده است. تا زمانی که شورا تشخیص ندهد خودرو میتواند وارد بورس شود این موضوع امکانپذیر نیست چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و با توجه به طرح و بررسی در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر اینکه کسانی استدلال قانع کنندهای برای آن بیاورند.
این مقام مسوول ادامه داد: مشکل عرضه است و تا هنگامی که این مساله حل نشود با ورود خودرو به بورس و افزایش تقاضا ممکن است قیمتهایی برای خودرو کشف شود که بالاتر از بهای تمام شده به اضافه سود منطقی یا دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت باشد. به هرحال تا زمانی که این مشکل وجود دارد، قیمتها نیز بالاتر خواهد رفت.
شیوا درباره انتقادات مطرح شده به روش فعلی قیمتگذاری و فروش خودرو توضیحات داد: در روش جدید سعی کردیم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم به طوری که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است تا متقاضیان واقعی باشند از اینرو از روش قرعهکشی استفاده کردیم.
وی اضافه کرد: گرچه نسبت به قرعهکشی انتقاداتی مطرح میکنند ولی باید بدانند در این روش دلالبازی به حداقل میرسد. قبلا برخی برای شرکت در طرح های فروش با رباط وارد سیستم شده یا بعضی ها دسترسی به اینترنت پر سرعت نداشتند در حالی که اکنون اینگونه نیست و افرادی که ثبت نام میکنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکت کنندگان در قرعهکشی در حال کاهش هستند. نمیدانم مشکل روش فعلی و قرعه کشی کجا است که آن را زیر سوال می برند در حالی که در این روش شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعهکشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.