تاریخ: ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۰۹
بازدید: ۴۲۵
کد خبر: ۱۳۰۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روسیه از فهرست بزرگترین تولیدکنندگان مس خط خورد

می متالز - با پیش‌بینی صعود قیمت مس و تحقق آن، سال 2017 جذابیت‌های بسیاری برای تولیدکنندگان این فلز سرخ داشت. در مقابل، از جمله تهدیدهای رشد قیمت پس از 5 سال متوالی سقوط، اعتصابات کارگری در اکثر معادن مس به ویژه آمریکای لاتین و وقفه‌های تولیدی پس از آن بود که نهایتا، سبب افت 2 درصدی تولید مس معدنی شد.
روسیه از فهرست بزرگترین تولیدکنندگان مس خط خورد

به گزارش می متالز، بررسی ارزیابی‌های سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، نشان می‌دهد که در سال 2017، شیلی با اختلاف قابل توجهی، همچنان بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است. به طور کلی، تولید جهانی مس معدنی در سال 2017 برابر با 19 میلیون و 700 هزار تن شد که تقریبا 400 هزار تن کمتر از مجموع تولید مس در سال 2016 بود. همانطور که بیان شد و البته دور از انتظار هم نبود، شیلی همچنان در جایگاه نخست این فهرست نشست، اما سایر جایگاه‌ها در فهرست، با تغییر مواجه شد.

نمودار 1 تولید مس معدنی 10 کشور بزرگ تولیدکننده در جهان را برای سال 2017 و 2016 نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، پرو که در سال 2016 توانست جایگاه دوم خود را پس از چندین سال از چین پس بگیرد، با اختلاف اندکی نسبت به این کشور آسیایی، همچنان در جایگاه دوم از این فهرست نشسته است. با جرأت می‌توان گفت که رقابت میان کشورهای پس از ایالات متحده آمریکا در این فهرست (نمودار 1)، بسیار شدید و تنگاتنگ است.

با توجه به نمودار، تولید مس معدنی شیلی برای دومین سال متوالی شاهد افت بود. با این حال، به دلیل بهره‌مندی از موهبت طبیعی ذخایر بسیار زیاد و قابل برداشت مس در این کشور، با اختلاف بیش از 2 برابر با کشور پرو در جایگاه نخست قرار دارد.علل اصلی کاهش تولید مس معدنی شیلی طی سال 2017 در وقفه‌های تولیدی ناشی از اعتصابات به ویژه معدن مس اسکوندیدا، افت تولید معادن شرکت دولتی کودلکو، اجرای برنامه‌های تعمیر و نگهداری در برخی معادن و همچنین برخی سیاست‌های رئیس جمهور پیشین شیلی، میشل باشله خلاصه شده است.

سال گذشته برای پرو خوشایند بود، چرا که این کشور آمریکای لاتین، توانست با رشد 2 درصدی، میزان تولید خود را در جایگاه دوم از این فهرست تثبیت کند. مهمترین معادن مس پرو، کوئلاوکوی شرکت آنگلوامریکن و تیاماریای شرکت ساوترن کاپر هستند. طی سال گذشته، حدود 28 میلیارد و 270 میلیون دلار در بخش معدنی صنعت مس پرو، سرمایه‌گذاری شد و این امر، به شکل قابل توجهی از سیاست‌های افزایش تولید این کشور و تحقق هدف 2 برابر کردن حجم تولید (نسبت به سال 2014) حمایت کرد.

شایان ذکر است که رشد تولید مس پرو طی سال 2017، در حالی حاصل شد که برخی از معادن این کشور، تحت تنش‌های اعتصابات کارگری بود که از این میان می‌توان به اعتصاب ماه مارس معدن سرو ورده شرکت فری‌پورت مک‌موران اشاره کرد. علاوه بر این، طی ماه نوامبر، به دلیل تغییر قوانین کار صنایع معدنی توسط وزارت کار پرو، اعتصاب گسترده و ملی در این کشور حادث شد که همراهی کارگران بخش کشاورزی و نفت پرو را نیز به همراه داشت. در این اعتصاب، 2 معدن کوآژون و توکوئپالای شرکت ساوترن کاپر، تحت‌الشعاع قرار گرفتند.

چین به عنوان غول مصرف مس جهان در جایگاه سوم از فهرست 10 کشور بزرگ تولیدکننده مس  قرار دارد. این کشور آسیایی، نه‌تنها رقابت در تولید مس معدنی را طی سال 2016 به پرو باخت، بلکه در سال گذشته نیز شاهد افت 2 درصدی تولید نسبت به سال 2016 بود. میزان مصرف مس معدنی چین نیز طی سال 2017 با کاهش همراه بود که علت اصلی آن تعطیلی یا توقف تولید واحدهای ذوب و پالایش این کشور در پی اجرای برنامه دولتی کاهش آلودگی بود. در نتیجه تعطیلی برخی واحدهای ذوب و پالایش (مصرف‌کننده کنسانتره مس)، واردات مس معدنی این کشور نیز کاهش یافت.

جایگاه چهارم تولید مس معدنی جهان، در دست ایالات متحده آمریکا است که افت شدید 11 درصدی تولید را طی سال گذشته تجربه کرد. علل اصلی افت تولید مس معدنی این کشور، افت متوسط عیار معادن مس، مشکلات فنی پدید آمده در اثر شرایط نامناسب جوی در فصول سرد سال و همچنین توقف تولید ناشی از اجرای برنامه‌های تعمیراتی گزارش شده است. به گزارش سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، 99 درصد تولید مس معدنی این کشور در دست 23 معدن اصلی است که در ایالات آریزونا، نیومکزیکو، یوتا، نوادا، مونتانا و میشیگان قرار دارد.

جایگاه پنجم تولید مس معدنی در سال 2017، در دست استرالیا بود که کاهش 28 هزار تنی (معادل 3 درصدی) حجم تولید را تجربه کرد. بیشترین میزان کاهش تولید مس این کشور طی سال گذشته، در معدن المپیک دم بود که کاهش 31 درصدی تولید در نیمه دوم سال 2017 را به ثبت رساند. گفتنی است که استرالیا، علی رغم داشتن مشکلات جوی اعم از بارش‌های سیل‌آسا و گردباد دبی، توانست پایداری تولید خود را حفظ کند.

کنگو و زامبیا، 2 رقیب بزرگ آفریقایی، طی سال گذشته به ترتیب در جایگاه‌های ششم و هفتم نشستند. در سال 2017، تولید مس کنگو، رشد اندکی را تجربه کرد، در حالی که زامبیا با افت اندک تولید همراه بود. عامل اصلی رشد تولید کنگو، آغاز به کار مجدد معدن کاتانگای شرکت گلنکور بود. در مقابل، افت تولید معدن مس کانکولای شرکت ودانتا در پی افت عیار مس کانسنگ‌هایش، سبب کاهش تولید زامبیا شد. علاوه بر این، ضعف زیرساختی زامبیا به ویژه در حوزه تأمین انرژی برق، از جمله موانع رشد تولید مس این کشور به شمار می‌رود. تأمین انرژی برق برای صنایع انرژی‌بر در زامبیا، مسئله روز صنعت مس این کشور است؛ چرا که با حذف یارانه‌های دولتی، تعرفه حامل‌های انرژی افزایش خواهد یافت که به زعم تولیدکنندگان مس این کشور، این افزایش هزینه با وجود ضعف زیرساختی، عادلانه نیست.

مکزیک طی سال گذشته، توانست با رشد بسیار اندک تولید، جایگاه هشتم خود را در میان 10 کشور برتر تولیدکننده، حفظ کند. مهمترین شرکت تولیدکننده مس در این کشور، گروه مکزیکو است که سهم 85 درصدی از شرکت ساوترن کاپر (یکی از 10 شرکت برتر تولیدکننده مس در جهان) را در اختیار دارد. اندونزی نیز، با توجه به بهره‌مندی از بزرگترین معدن طلا و دومین معدن مس جهان، یعنی گراسبرگ، در جایگاه نهم از فهرست این کشورها قرار گرفت؛ البته میزان تولید مس اندونزی طی سال 2017، به دلیل ممنوعیت صادرات مواد معدنی (از جمله کنسانتره مس) از این کشور، در بازه ژانویه تا آوریل شاهد افت 11 درصدی بود. با توجه به اجرای این قانون، نه‌تنها تولید مس گراسبرگ، کاهش یافت، بلکه تعداد بسیار زیادی از کارگران این معدن بزرگ تعدیل شدند که پیامدهای منفی متعددی اعم از اعتصابات و اعتراضات محلی (از سوی شورشگران) را تا پایان سال به همراه داشت.

فهرست 10 کشور تولیدکننده مس جهان با کانادا خاتمه می‌یابد که مجموع تولید مس این کشور در سال 2017 با کاهش 12 درصدی نسبت به 2016 همراه بود. نکته جالب توجه در لیست 10 کشور برتر تولیدکننده مس سال 2017، نبود روسیه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید مس معدن روسیه، طی سال 2017، با کاهش همراه بود؛ به گونه‌ای که نام این کشور از فهرست مذکور خط خورد.

عناوین برگزیده