تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۱۳۴۸۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت:

6500 معدن فعال در کشور وجود دارد

می متالز - معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت با بیان اینکه حدود ۱۱ هزار پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده که حدود چهار هزار و پانصد مورد آن غیر فعال است.
6500 معدن فعال در کشور وجود دارد

به گزارش می متالز، داریوش اسماعیلی، در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی با‌اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تعیین تکلیف معادن حبس شده، تأکید کرد: مفهوم این امر این بود که وقتی معدنی قابلیت استخراج و نیز پروانه بهره‌برداری دارد اما تعطیل و راکد مانده، به چرخه تولید بازگردد.
وی افزود: حدود 11 هزار پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده که حدود چهار هزار و پانصد مورد آن غیر فعال است.
معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت درباره دلایل تعطیل ماندن این تعداد معدن توضیح داد: برخی از این معادن با مسائل مربوط به منابع طبیعی درگیرند و مثلا استخراج بخش اولیه معدن به پایان رسیده و برای ادامه کار، به اصطلاح به سینه کار جدید نیاز است که اخذ مجوز آن، تائیدیه منابع طبیعی را لازم دارد.
اسماعیلی یادآور شد: برخی از معادن تعطیل نیز با مشکلات زیست محیطی مواجه شده‌اند، به این شکل که منطقه‌ای که معدن در آن قرار دارند، منطقه حفاظت شده اعلام شده و معدن برای ادامه فعالیت خود به مجوز جدید نیاز دارد.
وی اضافه کرد: بخش دیگری از معادن به صنایع فراوری نیاز دارند، اما معدن توان ایجاد این بخش را ندارد و رو به تعطیلی گذاشته است.
این مسوول افزود: برخی از معادن نیز به این دلیل تعطیل شده که ماده معدنی آنها خریدار ندارد و یا قیمت فعلی مقرون به صرفه نیست.
اسماعیلی بیان کرد: گاهی نیز دارنده پروانه بهره‌برداری توان مالی برای ادامه کار را ندارد.
وی افزود: با تاکید رئیس‌جمهور و اهتمام وزیر صمت تمام این معادن که در اصطلاح حبس شده‌اند تعیین تکلیف می‌شوند.
همچنین رئیس‌کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در این برنامه با بیان اینکه بیش از 93 درصد سنگ‌های تزئینی در داخل کشور مصرف می‌شود و تنها پنج تا هفت درصد آن به صورت خام صادر می‌شود، عنوان کرد: کل صادرات ما به 350 میلیون دلار نمی‌رسد در حالی که صادرات ترکیه پنج میلیارد دلار بوده است.
بهرام شکوری، ادامه داد: ایتالیا به عنوان مهد سنگ فراوری شده، تجهیزات و سنگ خام 22 درصد سنگ خود را بصورت خام صادر می‌کند و ترکیه نیز 75 درصد سنگ تولیدی خود را صادر می‌کند.
رئیس‌کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی تصریح کرد: ما باید با توجه به میزان ذخایر خود، آینده ماده معدنی و شرایط خودمان درباره صادرات سنگ خام تصمیم بگیریم.

منبع: کیهان
عناوین برگزیده