به گزارش می متالز به نقل از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خیرالله خادمی در سفر به استان لرستان از پروژههای احداث راه، آزادراه و راهآهن در این استان بازدید کرد.
خادمی در بازدید از آزادراه اراک ـ بروجرد ـ خرمآباد گفت: این آزادراه یکی از مهمترین کریدورهای ترافیکی کشور در اتصال نواحی شمال کشور به بندر امامخمینی (ره) است که علاوه بر نقش آن در جابه جایی بار و مسافر، جایگاه ویژهای در صادرات، واردات و ترانزیت کالا دارد.
وی پیشرفت فیزیکی آزادراه اراک ـ بروجرد ـ خرمآباد را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: هماکنون ۱۲۲۱ نفر نیروی انسانی به طور مستقیم و ۴۶۶ دستگاه ماشینآلات در قطعات فعال پروژه به کار گرفته شده است تا این پروژه هرچه سریعتر تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول این آزادراه را ۱۳۴ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این آزادراه موجب اتصال آزادراه اراک ـ سلفچگان ـ ساوه و آزادراه خرمآباد ـ پل زال می شود و همچنین نقش مهمی در گشایش گرههای ترافیکی در محدوده شهرهایی چون اراک، بروجرد و خرمآباد دارد.
خادمی همچنین در این بازدید از تونل پونه در آزادراه اراک ـ بروجرد ـ خرمآباد بازدید کرد و گفت: این تونل اولین و بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است که نقش میانبر مسیر بروجرد به خرمآباد را ایفا میکند و مسیر فعلی به طول ۱۰۰ کیلومتر را به ۵۸ کیلومتر کاهش میدهد.
معاون وزیر راه وشهرسازی در این سفر همچنین از محور داران ـ دورود ـ الیگودرز بازدید کرد و در این خصوص اظهار داشت: عملیات تکمیلی باند دوم این محور در دو قطعه در حال اجرا است که قطعه اول به طول ۷ و قطعه دوم به طول ۱۷.۹ کیلومتر از دامنه به سمت الیگودرز آغاز شده و در محدوده حوضه استحفاظی استان اصفهان در نزدیکی روستای دره ساری به اتمام میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بازدید از پل بزرگ نوغان در این محور اعلام کرد: این پل به طول ۶۰ متر در ابتدای قطعه دوم محور بر روی رودخانه نوغان واقع شده است که دارای کولهای یکپارچه به عرض ۱۱.۸۰ متر، سه دهانه ۲۰ متری به همراه پایههای میانی و یک دال به عرض ۱۱.۸۰ متر برای خط برگشت است.
وی خاطرنشان کرد: در زیر عرشه دو ستون به قطر ۱.۶۰ متر بر روی پی سطحی ساخته خواهد شد که پی این پل نیز از نوع پی سطحی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژههای استان لرستان از راهآهن دورود ـ خرمآباد بازدید کرد و اظهار داشت: این پروژه به طول ۳۶۷ کیلومتر، یکی از مهم ترین خطوط ریلی کشور است که با افزایش ظرفیت خط سراسری نقش عمدهای در توسعه ترانزیت کالا ایفا میکند و زمینه افزایش مبادلات بینالمللی از طریق خطآهن را فراهم میکند.
خادمی با بیان اینکه طراحی این راهآهن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری است، افزود: عملیات اجرایی این خط ریلی با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۲ درصدی در حوزه زیرسازی در حال انجام است که دارای چهار ایستگاه ترافیکی و سه ایستگاه مسافری است.
وی در ادامه با تاکید بر حفاری ۵ هزار متر تونل طی سال گذشته در این خط ریلی افزود: راهآهن دورود ـ خرم آباد دارای بزرگترین تونل ریلی کشور به طول ۶.۴ کیلومتر است و به منظور افزایش روند اجرایی پروژه، ۴ دستگاه بچینگ به کارگاهها اضافه شده و هماکنون به وسیله سه دستگاه قالب لاینینگ در سه تونل عملیات اجرایی لاینینگ در حال انجام است.