تاریخ: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۱۴۷۰۷۹
سرویس خبر : انرژی

بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت

می متالز - هفته گذشته بازارهای جهانی در ادامه روند صعودی که از دو هفته پیش آغاز کردند، شاهد رشد قیمت فلزات و نفت بودند. طلای جهانی نیز که هفته‌های قبل با افزایش امید به ریکاوری اقتصاد جهانی رو به نزول گذاشته بود در این هفته با رشد قیمتی همراه شد. برنده این هفته بازارهای جهانی مس با رشد ۳.۳ درصدی بود و در مقابل روی و سرب به ترتیب با افت ۲.۴ و ۳.۴درصدی عنوان بازنده را به خود اختصاص دادند.
بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت

به گزارش می متالز، پس از چهار هفته سقوط، قیمت طلا در هفته گذشته بیش از ۲.۷درصد افزایش یافت. این رشد قیمت در حالی بود رقم خورد که احساسات نزولی در بازار طلا بسیار برجسته بود. بر اساس آخرین نظرسنجی هفتگی طلا کیتکو، بازار طلا می‌تواند در هفته آینده رشد بیشتری را تجربه کند، زیرا انتظارات در بین تحلیلگران وال استریت و سرمایه گذاران خرده فروش تغییر کرده است. بر اساس این نظرسنجی به نظر می‌رسد روند صعودی طلا جان دوباره گرفته است، زیرا فلز گران‌بها در چند روز ابتدایی ماه دسامبر یک تغییر شدید رو به بالا داشت.

بازار طلا در بالاترین سطح در یک هفته گذشته کار خود را به پایان رساند و از پایین ترین قیمت ۴ ماهه خود خود که دوشنبه هفته گذشته به آن رسیده بود، افزایش یافت. از این رو انتظار می‌رفت در بازگشایی فردای بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت این فلز گرانبها و پس گرفتن سطح ۱۸۵۰ دلار بر هر اونس که زمانی کف حمایتی مقاومتی طلا بود، باشیم. در هفته گذشته تضعیف شاخص دلار، امیدواری به تصویب بسته‌های محرک مالی و رکوردهای جدید ابتلا به کرونا محرک‌های صعودی برای رشد طلای جهانی عنوان شدند. به نظر می‌رسد در صورت تصویب بسته محرک آمریکا، لمس سطح ۲ هزار دلار تا پایان سال میلادی دور از انتظار نیست.

پنحمین هفته صعودی مس

مس پس از عبور از مرز حساس ۷هزار دلار بر هر تن در هفته‌های گذشته، در نخستین روز کاری هفته گذشته توانست سطح ۷۵۰۰ دلار را نیز فتح کند و در ادامه نیز با رشد ۳.۳ درصدی تا سطح هفت هزار و ۷۵۶ دلار بر هر تن پیشروی کرد و برنده بازارهای جهانی در هفته مورد بررسی شد. نزدیک شدن مقامات امریکایی به تصویب محرک مالی جدید مهمترین عامل صعود مس به بالاترین سطوح از ابتدای ۲۰۱۳ بود تا پنجمین هفته پیاپی صعودی این فلز رنگی ثبت شود.

نفت در گیرودار اختلاف اوپکی‌ها

اعضای اوپک در نخستین روز کاری بازار جهانی دور هم گرد آمدند تا در خصوص برنامه آتی خود برای ادامه محدودیت ۷/۷ میلیون بشکه عرضه نفت در روز یا افزایش نزدیک به ۲ میلیون بشکه‌ای آن تصمیم بگیرند. اما به دلیل اختلاف نظر عربستان و امارات در ابتدا توافقی حاصل  نشد و جلسه اعضای اوپک با اوپک پلاس که قرار بود روز سه‌شنبه انجام شود دو روز به تعویق افتاد. امارات که پیش از این چالشی از این نظر با ریاض نداشته، اخیرا از نقش یک دنباله‌رو خارج شده و به دنبال اهداف و هویت ملی خودش است. اما بالاخره این گروه در جلسه پنجشنبه به توافق رسیدند. بر این اساس، اوپک‌پلاس تصمیم گرفت به جای آنکه طبق توافق آوریل خود از ماه آینده (ژانویه) ۲ میلیون بشکه در روز به تولید جمعی ۲۳ کشور عضو اضافه کند، فقط ۵۰۰ هزار بشکه افزایش عرضه داشته باشد. علاوه بر این، این گروه هر ماه یک جلسه در سطح نشست پنج‌شنبه با حضور مجازی همه وزرای اوپک‌پلاس برگزار خواهد کرد تا با بررسی شرایط بازار، برای تولیدش در ماه بعد تصمیم بگیرد. پس از این توافق هر بشکه نفت برنت تا مرز ۵۰ دلار پیشروی کرد و در مجموع هفته نیز شاهد رشد ۲.۲ درصدی بهای طلای سیاه بودیم.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد