تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۱
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۱۴۸۳۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تحلیلی از آخرین وضعیت چند عامل موثر بر بورس و آینده معاملات

می متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر نرخ بهره بر انتشار اسناد خزانه و ایجاد فشار بر بدنه بورس، سرگیری معاملات آتی سکه برای عمق بخشی به بازار و پیش بینی روند معاملات در هفته جاری خبر داد.
تحلیلی از آخرین وضعیت چند عامل موثر بر بورس و آینده معاملات

به گزارش می متالز، امیرعلی امیرباقری با اشاره به روند معاملات بورس در هفته گذشته  گفت: در هفته ای که گذشت معاملات بازار سهام به سمت تعادل نسبی پیش رفت که به دلیل مطابقت تعادل ایجاد شده با واقعیات روز اقتصاد به مرور شاهد خروج هیجان از کلیت بازار سرمایه خواهیم بود.

وی افزود: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد روندهای کوتاه مدت است که گاهی در بازار شکل می گیرد و نباید در انتظار روند قوی در میان و بلندمدت بود. بازار باید به کف کانالی دست یابد تا در آن زمان بتواند حرکت اصلی را آغاز کند. لایحه بودجه سال ١٤٠٠ از جمله بحث هایی است که این روزها  تاثیر نسبی را بر بدنه بازارسرمایه داشته و در بودجه سال آینده بخشی از منابع قرار است از طریق بورس تامین شود.

این کارشناس بازار سرمایه به انتشار اسناد خزانه و تامین مالی مستقیم از بدنه بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: برای محقق شدن این امر باید نرخ بهره در مقایسه با نرخ تورم و نرخ بازدهی مورد انتظار در بازار سرمایه نرخی جذاب باشد تا بتواند نقدینگی را جذب کند. بالا بودن این نرخ باعث ایجاد فشار بر بدنه بازار سرمایه می شود و کار دولت را برای تامین مالی از طریق فروش سهام بر بدنه بازار سرمایه سخت می کند. دولت باید نرخ میانگینی را در نظر بگیرد که نباید باعث خروج سرمایه از بازار سهام و سرازیر شدن آن به سمت اوراق  شود.

امیرباقری عنوان کرد: از طرف دیگر این نرخ نباید آنقدر غیرجذاب باشد که اوراق روی میز باقی بماند و همه نقدینگی وارد شده در بازار به سمت سهام پیش برود. روند ایجاد شده بین بازده اوراق اسناد خزانه، اوراق مشارکت و نرخ بازده بازار سهام می تواند مسیر بازار سرمایه را برای سال آینده مشخص کند. انتظار تحلیلگران این است دولت به نرخ میانگین و معقول از نرخ بازده بازار و نرخ اوراق بدون ریسک رضایت دهد تا از این طریق فشاری بر بدنه بازار سرمایه ایجاد نشود و بتواند تامین مالی مستقیم از  طریق انتشار اوراق داشته باشد.

وی به موضوع بازار ارز و سخنان رییس جمهور در مورد تقویت ارزش پول ملی تاکید کرد و افزود: ایران کشوری صادرات محور است و شرکت های بزرگ بورسی دلاری محور هستند بنابراین تا حدودی تضعیف ارزش دلار منجر به کاهش ارزش این شرکت ها و ایجاد فشار بر بدنه بازار سرمایه خواهد شد. دلار و بازار سرمایه رشدی را تجربه کردند که تا حدودی از این روند صعودی پرشتاب در بازار سرمایه و دلار جبران شده است. این احتمال وجود دارد نرخ دلار در بازار ارز به دلیل ایجاد هیجان فروش به قیمت های کمتر سوق پیدا کند که به دنبال آن کاهش قیمت ایجاد شده بر معاملات بازار سهام تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به انتشار گزارش های نسبی از بازار ارز باید این موضوع را مدنظر قرار داد که بانک مرکزی در بازار به عنوان وزنه تعادلی حاضر است و شنیده می شود تا حدودی مانع از کاهش قیمت های غیرمنطقی در بازار خواهد شد.این ایستادگی به معنای وجود سدی در برابر کاهش قیمت و هدایت روند فرسایشی و نزولی با زاویه کم است. این روند فرسایشی علاوه بر گرفتن فرصت نوسان گیری از افراد به مرور زمان موجب تقویت ارزش پول ملی و عدم ورود فشار سنگین بر بدنه بازار خواهد شد که وجود این فشار می توانست باعث خروج پول از بازار سرمایه شود.

امیر باقری تصریح کرد: سودآوری و تحلیل در کلیه بازارها روز به روز سخت تر و تا زمان وجود تورم، خرید همه کالاها با افزایش قیمت مواجه می شود. این افزایش قیمت به معنای افزایش قدرت خرید نیست بلکه به معنی کاهش ارزش پول ملی است. به مرور با احیای قدرت پول ملی بازارها تحلیل محور و سرمایه گذاری در آن بازارها نیازمند تحلیلگران می شود و سرمایه گذاران در کلیه بازارها باید با دقت مضاعف اقدام به سرمایه گذاری کنند تا سرمایه ها را به خطر نینذازند.

روند معاملات بورس در هفته جاری

وی درخصوص روند معاملات بورس در هفته جاری توضیح داد: در هفته جاری بحث بودجه و احیای قدرت پول ملی می تواند تا حدودی بر روند بازار تاثیرگذار باشد. قسمت عمده ای از ریزش بورس با بازگشت دوباره رشد جبران شده و بازار در حال نزدیک شدن به برخی از مقاومت ها است که می تواند افزایش عرضه در بازار را به دنبال داشته باشد. انتظار می رود عرضه ها در بازار شدت گیرند اما باید دید قدرت تقاضا در برابر این عرضه ها به چه میزان است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: با توجه به ریزش اخیر بورس و تبعاتی که به دنبال داشت بطور حتم این بار اجازه رشد هیجانی به بازار داده نمی شود و در کوتاه مدت نباید منتظر روند سنگین افزایشی در بازار باشیم. تعمیق بازارها برای سرمایه گذاری باید مورد توجه قرار گیرد برای مثال معاملات آتی سکه چند سالی است که متوقف شده به همین دلیل پول های سفته بازانه به بازارهای فیزیکی هجوم آورده اند.

امیرباقری با اشاره به اینکه باید با گسترش بازار سرمایه و سایر بازارها مانند بازار مشتقه زمینه عمق بخشیدن این بازارها را فراهم و تنوع بخشی کنیم، گفت: محصولات مورد نیاز باید با توجه به ریسک پذیری سرمایه گذاران طراحی شود تا با توجه به ریسک پذیری های مختلف پول را وارد بازار کنند. این انتظار وجود دارد ابزارهای مشتقه و مالی طراحی و به مرحله اجرا برسند تا سرمایه گذاران بتوانند با توجه به ریسک پذیری تصمیم گیری کنند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده