تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۱۴۸۶۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهل‌انگاری جان دو کارگر را گرفت/ بی‌توجهی مسوولان به تکرار حوادث معادن

می متالز - شنبه شب، دو نفر از کارگران پیمانکاری معادن سنگ آهن سنگان خواف که بدون هماهنگی مشغول تمیز کردن قیف دستگاه سپراتورسنگ آهن بودند، با روشن شدن ناگهانی دستگاه دچار حادثه کار شده و جان خود را از دست دادند.
سهل‌انگاری جان دو کارگر را گرفت/ بی‌توجهی مسوولان به تکرار حوادث معادن

به گزارش می متالز، شنبه شب حوالی ساعت ۲۲، دو نفر از کارگران شرکت‌های معدن پلاسر مستقر در معادن سنگ آهن سنگان خواف که مشغول تمیز کردن قیف دستگاه سپراتور سنگ آهن بودند، با روشن شدن ناگهانی دستگاه دچار حادثه کار شده و پس از جراحات وارده قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

کارگران منطقه معدنی خواف با اطلاع از مرگ دلخراش دو نفر از همکاران خود نسبت به سهل‌انگاری مسوولان شرکت‌های پیمانکاری در ایمن‌سازی محل کارشان انتقاد کردند.

بخشدار سنگان بلافاصله به این اتفاق واکنش نشان داده و گفته که مرگ این دو کارگر اولین حادثه در معادن سنگ آهن خواف نیست بلکه پیش از تعداد دیگری از کارگرانی که تحت مسوولیت شرکت‌های پیمانکاری در این معادن مشغول کار بودند، جان خود را به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی کار و سهل‌انگاری شرکت پیمانکاری از دست داده‌اند.

حمیدرضا طاهری همچنین علت اصلی وقوع حوادث کار در معادن خواف را کار شبانه‌ی کارگران پیمانکاری که ایمنی کار را به حداقل کاهش می‌دهد، عنوان کرده و گفت: بخش دیگری از اعتراض کارگران معادن خواف، بی‌توجهی مسوولان استانی و شهرستانی بویژه اداره کار به حوادثی است که هرچند وقت یکبار در معادن خواف اتفاق می‌افتد. انتظار داریم حداقل برخی از مسوولان استانی در بین کارگران حاضر شده و از کم و کیف ماجرا از نزدیک باخبر شوند. در حال حاضر که سه روز از این حادثه کشته شدن این دو همکارمان می‌گذرد نه اداره کار و نه هیچ مسوول دیگری واکنشی از این اتفاق و بیان جزئیات این حادثه از خود نشان نداده‌اند.

صرف نظر از این ادعای کارگران معادن سنگ آهن سنگان، موضوع رعایت شدن اصول ایمنی کار و حفاظت فنی تکلیفی است که از سوی قانون کار برعهده تمامی کارفرمایان واحدهای تولیدی صنتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی گذاشته است.

کارگران این واحد معدنی در مرز استان خراسان رضوی واقع شده می‌گویند: سنگان دارای بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه است. برابر مقرارت وقتی یک واحد معدنی مجوز بهره‌برداری می‌گیرد مالک آن در مقام کارفرمای وظیفه دارد. طبق آیین نامه شورای حفاظت فنی ایمنی و بهداشت محیط معدن را تامین و تضمین کند. به صورت مشخص در این آیین‌نامه‌ها تاکید شده که در جریان بهره‌برداری از معادن باید حتما مسوولان فنی و ایمنی آگاه و با تجربه بر فرآیند استخراج نظارت داشته باشند اما وقتی هیچ تضمینی برای الزام مسوولان بهره‌برداری به انتخاب افراد مجرب و آگاه وجود ندارد، احتمال وقوع حوادث در محیط معادن بالا می‌رود. علاوه بر این بخش بازرسی اداره کار به بهانه کمبود نیروی کار در عملکرد مسوولان واحد ایمنی معادن به صورت دوره‌ای و منظم نظارت ندارد.

عناوین برگزیده