تاریخ: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۲۰
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۱۹۱۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازار سرمایه باید ضعف‌ها را اصلاح کند

بیمه‌نامه‌های ارزی چالش صنعت بیمه

می متالز - بازار سرمایه، فعالیتی پرریسک اما جذاب برای همه گروه‌های معاملاتی است، درست است که برخی از مردم سنتی هنوز هم بورس را بازار امنی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانند اما جوان‌ها و حرفه ای‌ها، آن را یکی از پر هیجان ترین بازارها برای داد و ستد و سرمایه‌گذاری در نظر دارند. هر سهام دار نوپایی که وارد این بازار می‌شود قطعا گروه‌های مختلفی را می‌سنجند و بر مبنای نرخ سود و زیان هر سهم شروع به سرمایه گذاری می کند.
بیمه‌نامه‌های ارزی چالش صنعت بیمه

به گزارش می متالز، دراین میان گروه بیمه ای از هیجانی کمتری نسبت به سایر گروه‌ها مواجه است و سهامداران کمتری را جذب می‌کند، در صورتی که بیمه‌ها ظرفیت‌های قابل توجه زیادی دارند که می‌توانند سهامداران زیادی را جذب کنند و خود نمایی میان گروه‌های پر مخاطب داشته باشند، برخی کارشناسان معتقدند آیین نامه‌های این صنعت باید مورد بازبینی قرار بگیرد و برخی دیگر معتقدند از ظرفیت‌های بیمه ای به درستی استفاده نمی‌شود.

ضرورت تدوین ابزارهای مالی خاص

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی از اینکه شرکت‌های بیمه در بورس فعال نیستند گلایه کرد و گفت: حضور صنعت بیمه در بازار سرمایه با توجه به ظرفیت‌های بالای آن یکی از راه‌های توسعه این صنعت به شمار می‌آید که در حال حاضر این حضور چندان چشمگیر نیست.

وی به ضرورت تدوین ابزارهای مالی خاص صنعت بیمه برای حضور و نقش آفرینی در بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: ورود صنعت بیمه به بازارهای سرمایه پایان کار نیست بلکه باید ارزیابی شود که در این حوزه تا چه اندازه سهم خواهیم داشت و در خرید و فروش‌ها موثر عمل می‌کنیم. البته به دلیل اهمیت موضوع اگر لازم باشد آئین نامه‌های جدیدی را طراحی و ابلاغ خواهیم کرد تا ورود صنعت بیمه به این بازارهای جدید تسهیل شود.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: شرایط باید به گونه‌ای پیش برود که مردم احساس کنند سرمایه‌گذاری آنان در صنعت بیمه نسبت به بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و نظایر آن از امنیت بالاتری برخوردار است.

بهره‌گیری از ذخائر بیمه‌ای ابراهیم کاردگر، مدیر عامل بیمه آسیا با تاکید بر اینکه شرکت‌های بورسی ظرفیت‌های خوبی در بورس دارند، گفت: شرکت‌های بیمه ای ذخائری همچون فنی و ریاضی دارند که به راحتی می‌توانند در بازار سرمایه تبدیل به اوراق کنند.

وی ادامه داد: ظرفیت‌هایی در شرکت‌هایی بیمه وجود دارد که می‌توان در بازار سرمایه هم از آنها استفاده کرد، اینکه سهم شناور شرکت‌های بیمه ای در بورس مورد معامله قرار گیرد موضوعی متفاوت است اما منظور بهره‌وری از ظرفیت‌های ذخائر صنعت بیمه‌ای است که می‌تواند فعالیت بورسی را جذاب‌تر کند.

مدیر عامل بیمه آسیا افزود: ورود شرکت‌های بیمه از طریق بیمه عمر به عنوان ابزار تأمین مالی در بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری یکی از شیوه‌های بکارگیری برای ایفای نقش این صنعت است.

اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری

رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز با اشاره به حضور پر رنگ‌تر صنعت بیمه در بازار سرمایه گفت: برای ورود شرکت‌های بیمه به بورس یک فرآیند اصلاحی باید انجام شود. البته آیین نامه‌های سرمایه‌گذاری در حال اصلاح هستند تا به دست شورای عالی بیمه برسد و تایید شود چرا که محدودیت‌های ناخودآگاهی در این آیین نامه وجود دارد که بیمه‌ها را به سپرده‌گذاری بانکی سوق می‌دهد نه رقابت در بازارهای مختلف.

تاجدار به یکی دیگر از ضعف‌های صنعت بیمه برای ورود به بورس اشاره کرد و افزود: نداشتن کادر فنی و تخصصی و ضعف نیروی متخصص انسانی برای تحلیل بازار سرمایه یکی دیگر از چالش‌های این صنعت است. به همین علت اگر نگاهی به پرتفوی شرکت‌های بیمه ای در کدال شود، شاهد آن هستیم که بیمه‌ها با سرمایه اندکی وارد این بازار شده‌اند. وی افزود: البته بورس هم گزینه ای همراستا با ماهیت شرکت‌های بیمه که وجوه نقد است ندارد. مدیر عامل شرکت بیمه البرز اظهار کرد: برخی ضعف‌ها از سوی بیمه نیست و بازار سرمایه باید اصلاح کند تا شرکت‌های بیمه‌ای بتوانند با گزینه‌های مناسب وارد این بازار شوند.

بیمه‌نامه‌های ارزی و مسایل پیرامون

وی با اشاره به بازگشت تحریم‌ها و تاثیر آن بر صنعت بیمه گفت: در سال‌های اخیر که با تحریم روبه‌رو بودیم صندوق ویژه تحریم راه‌ اندازی و از آن بهره‌برده شد. اما هم اکنون مشکلی که می‌تواند فعالیت را با چالش روبه‌رو کند بیمه‌نامه‌های ارزی است، چرا که مشخص نیست با چه نرخی و از چه محلی تأمین می‌شود. البته بیمه مرکزی در حال پیگیری است که آیا بانک مرکزی مانند سابق به بیمه‌ها برای حق بیمه اتکایی یا خسارت، ارز تخصیص می‌دهد با خیر؟ اگر بانک مرکزی حمایت ارزی کند مشکلات به حداقل می‌رسد اگر نه برای تأمین مبلغ ارز شرکت‌های بیمه با بزرگترین چالش‌ روبه‌رو می‌شوند.

تاجدار افزود: به عنوان نمونه شرکت بیمه ایران حدود 94 میلیون یورو برای خسارت پتروشیمی بوعلی پرداخت کرد که دیگر شرکت‌های زیر مجموعه نیز مجبور به پذیرش چنین زیانی شدند اما اگر بار دیگر چنین خسارتی بوجود بیاید آیا توانایی تأمین آنی ارز داریم؟!

مدیر عامل بیمه البرزبه چالش نرخ بیمه نامه ارزی اشاره کرد و گفت : نرخ ثابت بیمه نامه‌های ارزی یکی دیگر از مفاد قابل بررسی است، چرا که در این بیمه نامه نرخ ارز بر مبنای نرخ روز صادر نمی‌شود ودر زمان پرداخت شرکت‌های بیمه با توجه به نوسانات نرخ ارز به مشکل بر میخورند بنابراین سعی بر اصلاحیه و صدور بیمه نامه‌های جدید داریم.

تصمیمات تحمیل می‌شود

وی با اشاره به نقش شرکت بیمه البرز در بورس بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی که برای آینده شرکت ترسیم کرده بودیم هم اکنون بیمه البرز همراستا با آن گام بر می‌دارد و هیچ کسری بودجه ای ندارد. تاجدار افزود: واقعیت این است که سهام شرکت‌های بیمه نسبت به دیگر گروه‌ها جذابیت کمتری دارد. چون این صنعت هزینه‌هایی ناشی از ریسک‌های سیستماتیک و تصمیمات خارج از صنعت که تحمیل شونده هستند و با بودجه و... همخوانی ندارد روبه‌رو است. البته هماهنگی این بازار با دیگر بازارها باید در اولویت قرار گیرد. به طور مثال شرکت بیمه‌ای که درآمدی 700 میلیارد تومانی دارد نمی‌تواند و نباید عوارض 1700 میلیارد تومانی پرداخت کند.

عناوین برگزیده