تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۹۸۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گردهمایی کشورهای آسیا و اقیانوسیه مطرح شد:

رفع مشکلات صادرات، واردات و جذب سرمایه خارجی

می متالز - رئیس سازمان GS1 ایران و مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در حاشیه گردهمایی کشورهای آسیا و اقیانوسیه سال 2018 در هتل‌هایت ماکائو با میگوئل لوپرا، رئیس GS1 جهانی درخصوص همکاری‌های مشترک دیدار و مذاکره کرد.
رفع مشکلات صادرات، واردات و جذب سرمایه خارجی

به گزارش می متالز، این دیدار با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ورود دانش در حوزه‌های نوین همچون اینترنت اشیا، بلاک‌چین، تجارت الکترونیکی و ... به کشور انجام شد.

همچنین سیدحسین پاریاب در این دیدار در خصوص برگزاری بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی تجارت الکترونیکی در ایران با میگوئل لوپرا مذاکره کرد که نتیجه آن اخذ حمایت همه‌جانبه لوپرا در برگزاری این رویداد بود.

علاوه بر این مذاکراتی در خصوص همکاری‌های مشترک برای تسهیل تجارت، ایجاد پلتفرم مشترک بر پایه تجارت الکترونیکی و حضور مؤثر و مشارکت کشورها در همایش بین‌المللی ایران در اوایل سال 2019 میلادی با ژاپن، هنگ‌کنگ، چین، تایلند، ویتنام، هندوستان، مالزی، کامبوج، ماکائو، نیوزلند، کره جنوبی و لائوس انجام شد.

شایان‌ذکر است در صورت محقق شدن موارد مذکور، کمک قابل‌توجهی به اقتصاد کشور در حوزه واردات و صادرات به کشورهای نامبرده خواهد شد که این موضوع منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور در شرایط تحریم می‌شود.

GS1 یک فدراسیون جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی باسابقه 45ساله و متشکل از 150 کشور است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌جهانی را وضع کرده‌است وشعار GS1 زبان جهانی کسب‌و‌کار است و تسهیل تجارت جهانی را رسالت خود می‌داند.

استانداردهای GS1 پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

این سازمان همواره با نهادهای معتبر جهان ازجمله استانداردهای سازمان ملل و ISO در خصوص وضع استانداردها تعامل داشته است، همچنین GS1 با WCO وWTO برای ایجاد زبان مشترک و تسهیل تجارت بین‌الملل قراردادهای مشترک امضا کرده است.

گفتنی است مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران در سال 1374 باهدف ارائه‌ی خدمات سازگار با استانداردها و راهکارهای جهانی جهت تأمین نیازهای تجاری و کدگذاری فرآیندهای زنجیره‌ تأمین ایجاد شد.

همچنین انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران در سال 1388 به‌منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای سطح علمی تجارت و اقتصاد الکترونیکی، توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی درزمینه تجارت الکترونیکی تأسیس ‌شد.

لازم به ذکر است، بلاک چین یا زنجیره بلوکی روشی نوین در به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بانک‌های اطلاعاتی توزیع‌شده غیرمتمرکز می‌باشد. در این فنّاوری داده‌ها رمزنگاری‌شده و یک نسخه از اطلاعات برای هر یک از استفاده‌کنندگان آن ارسال می‌شود. این اطلاعات غیرقابل کپی و تغییرند.

همچنین ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین در قالب این فنّاوری ایجاد شده و در حال استفاده‌اند.

این فنّاوری در شرایط بحران و تحریم به تبادلات تجاری خارج از فرآیندهای بانکی کمک خواهد کرد.

در حقیقت با داشتن این سازوکار می‌توان مبادلات تجاری را به کمک ارزهای دیجیتالی انجام داد و دیگر نیازی به بانک‌ها نخواهد بود.

ضمنا سازوکارهایی برای تبدیل ارز دیجیتال به هر ارز دیگری در دنیا وجود دارد که برای ایران نیز قابل انجام خواهد بود.

عناوین برگزیده