تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۳۸
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۰۷۲۱
سرویس خبر : انرژی
آمریکا به دنبال یافتن بازار و گستردگی تجارت نفت شیل خود است

قیمت نفت در سال 2019 کاهش می‌یابد؟

می متالز - با رشد فناوری های تولید نفت شیل آمریکا، از روند افزایش قیمت نفت متعارف در سال های آتی کاسته شود و همانطور که در تحلیل‌های موسسه‌های تحلیلی بازار نفت آمده، آمریکا با دگرگونی ساختار بازاریابی انرژی به دنبال یافتن بازارهای جایگزین و گستردگی تجارت نفت شیل خود است.
قیمت نفت در سال 2019 کاهش می‌یابد؟

به گزارش می متالز به نقل از اتاق بازرگانی تهران، نفت این روزها، مرکز داغ خبرهای جهانی شده است. تحریم‌های ایران از یک طرف، جبران نفت ایران توسط عربستان، حوادث اخیر در عربستان و کشته شدن خاشقچی، خبرنگار عربستان در ترکیه و حالا احتمال تحریم عربستان توسط امریکا، بازار را بهم ریخته است.

براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، تا سال 2020 عرضه نفت کشورهای غیراوپک بیش از سطح تقاضای مورد انتظار خواهد بود، اما در سال 2023، در صورت ناکافی باقی ماندن سطح سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش، ظرفیت مازاد جهانی موثر نفت کاهش می‌یابد و فقط 2.2 درصد از تقاضا را پوشش می‌دهد که این میزان پایین ترین سطح از سال 2007 خواهد بود.

این امر امکان افزایش نوسان‌های قیمت نفت را تا زمان فعال شدن عرضه مهیا می‌کند. نفت اوپک نیز نقش مهمی در ثبات بازارهای جهانی نفت دارد. براساس پیش بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی به 70.7 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید، اما این روند در سال 2019، با کاهش 1.1 درصدی به 70.6 دلار به ازای هر بشکه می رسد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش ماهنامه انرژی خود به پیش بینی قیمت نفت تا پایان سال و سال‌های آتی پرداخته است؛ به نظر می‌رسد، با رشد فناوری‌های تولید نفت شیل آمریکا، از روند افزایش قیمت نفت متعارف در سال‌های آتی کاسته شود و همانطور که در تحلیل‌های موسسه‌های تحلیلی بازار نفت آمده، آمریکا با دگرگونی ساختار بازاریابی انرژی به دنبال یافتن بازارهای جایگزین و گستردگی تجارت نفت شیل خود است.

بررسی پیش بینی‌های موسسه‌هایی نظیر OECD، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نشان داده، روند افزایش قیمت نفت کند و در سال آینده نوعا میانگین قیمت یک دلار به ازای هر بشکه نیز کمتر خواهد بود.

پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از قیمت نفت

براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی به دلیل ابهام درباره تولید نفت لیبی و ونزوئلا و همچنین تحریم‌های ضد ایرانی، بازار نفت به شرایطی بسیار حساس وارد می‌شود. استمرار کاهش تولید نفت ونزوئلا و همچنین حمله اخیر به مقر شرکت ملی نفت لیبی و همچنین تاثیر مخرب تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا، مورد توجه قرار گرفته است.

تقاضا برای نفت اوپک در سه ماه پایانی 2018 و سه ماه نخست 2019، به ترتیب به 32 میلیون و 800 هزار بشکه در روز و 31 میلیون و 300 هزار بشکه در روز افزایش پیش بینی شده است. وضعیت در ونزوئلا می‌تواند حتی با شتابی بیشتر و وخیم پیش رود، اختلال در تولید نفت لیبی می‌تواند بازگردد و با نزدیک شدن به موعد آغاز تحریم‌های آمریکا، تصمیم‌های بیشتری ازسوی کشورها مشخص خواهد شد.

هنوز مشخص نیست دیگر تولیدکنندگان نفت تصمیم می‌گیرند که تولید خود را افزایش دهند یا نه و ممکن است بازه قیمت 70 تا 80 دلار برای شاخص نفت خام برنت که از ماه آوریل امسال تاکنون باقی مانده است، به چالش کشیده شود. برآورد این آژانس نشان می‌دهد تولید نفت اوپک در ماه اوت به 32 میلیون و 630 هزار بشکه در روز، یعنی بالاترین رقم در 9 ماه اخیر رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش‌بینی کرد تولید نفت برزیل در سال جاری میلادی با 30 هزار بشکه افزایش به 2 میلیون و 770 هزار بشکه در روز می‌رسد. این آژانس همچنین برآورد خود از رشد تقاضای نفت چین در سال جاری میلادی را به 640 هزار بشکه در روز رساند و پیش‌بینی کرد تقاضای نفت کشورهای غیرعضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی OECD در آسیا، به ویژه در هند و چین، در سال های 2018 و 2019 میلادی رشدی خیره کننده خواهد داشت. سطح ذخیره‌سازی نفت در کشورهای عضو OECD در ماه ژوییه امسال با 7 میلیون و 900 هزار بشکه افزایش به 2 میلیارد و 824 میلیون بشکه رسیده که 50 میلیون بشکه کمتر از میانگین پنج ساله است.

آژانس بین المللی انرژی برآورد خود درباره رشد تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک در سال آینده میلادی را به یک میلیون و 840 هزار بشکه در روز کاهش داده اما برآورد خود درباره رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی را در سطح یک میلیون و 888 هزار بشکه در روز حفظ کرد. طبق برآورد آژانس بین المللی انرژی، عرضه جهانی نفت که شامل عرضه میعانات گازی و سوخت‌های زیستی نیز می‌شود، در ماه اوت امسال به رقم بی‌سابقه 100 میلیون بشکه در روز رسید.

عناوین برگزیده