تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۲۰۸۰۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن:

ذخایر معدنی ایران تا ۲۵ سال آینده به پایان می‌رسد

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اعلام اینکه ذخایر معدنی ایران تا ۲۵ سال آینده به اتمام می‌رسد، خواستار همکاری مسوولان منابع طبیعی برای صدور مجوز طرح‌های اکتشافی شد.

به گزارش می متالز، تقی نبئی با اشاره به اینکه محدودیت‌ها و ضرب‌الاجل‌هایی که در قانون و آیین‌نامه‌ها پیش‌بینی شده با جدیت بیشتری در سال جاری پیگیری می‌شود، گفت: بر اساس طرح احیای صنایع معدنی، مجوز افرادی که کار نکنند به پیشنهاد وزارت صنعت و تصویب شورای عالی معادن، طبق ماده ۲۰ قانون سلب می‌شود.

وی افزود: دیگر همچون گذشته مهلت‌های چندساله داده نمی شود تا پروانه معادن به هر دلیلی سال‌های زیادی بدون فعالیت،اعتبار داشته باشد. پس از این مرحله بلافاصله از طریق مزایده به متقاضیان و افرادی که اهلیت آنها قبلا بررسی شده و صلاحیت فنی و مالی دارند واگذار می‌شود.

این مقام مسوول ادامه داد: معدن به مرتع ارجحیت دارد. از مسوولان بخش حفاظت منابع طبیعی انتظار می رود به جای اینکه به استعلام درخواست‌ مجوزهای معدنی، جواب منفی بدهند، پروتکل تعیین کرده و از معدنکار طرح بازسازی بخواهند نه اینکه به طور کلی معدنکاری را تعطیل کنند.

نبئی گفت: ذخایر معدنی کشف شده رو به اتمام است. اگر با مساعدت دستگاه‌هایی همچون محیط زیست و منابع طبیعی طرح‌های اکتشافی جدید و صدور مجوزهای لازم متناسب با نیاز انجام نشود در آینده بخش صنعت، معادن و زنجیره گسترده‌ای از صنایع زیر مجموعه دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: ذخایر معدنی بین ۱۵ تا ۲۵ سال آینده به اتمام می رسد. بنابراین اکتشاف را باید از همین امروز شروع کرد. لذا مسوولان منابع طبیعی باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده