تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۰۸۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گاو یا خرس؟ وال استریت با حمله کدام یک روبروست؟

می متالز - افت شدید بازار سهام نیویورک سرمایه گذاران را نگران این موضوع نموده که آیا دوران طولانی ترین بازار سهام گاوی امریکا رو به پایان است و از این پس بازار خرسی حکمفرما خواهد بود؟ در ذیل به دلایلی که نشان می دهد بازار سهام امریکا چه سمت و سوئی ممکن است به خود بگیرد.
گاو یا خرس؟ وال استریت با حمله کدام یک روبروست؟

به گزارش می متالز، افزایش سود سهام شرکت های امریکایی در نتیجه ی برنامه کاهش مالیات های ترامپ اولین دلیلی برای تداوم رشد در بازار سهام می باشد. سود شرکت های عضو شاخص S&P۵۰۰ منتظر رشد ۲۳.۱ درصدی در سال جاری می باشد. از سوی دیگر، اقتصاد امریکا طبق اعلام جروم پاول در شرایط بسیار خوبی به سر می برد و در شرایط اقتصادی ایده آل ظهور بازار خرسی توجیه چندانی ندارد. تحت چنین اوضاعی، اگرچه عقبگرد بازار ممکن است چشمگیر باشد، اما زمان آن بلند مدت نخواهد بود.

 همچنین، جروم پاول رئیس فدرال رزرو در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرده که اقتصاد امریکا در شرایط ایده آلی به سر می برد. تحت شرایط خوب اقتصادی، اگرچه ممکن است شاهد اصلاح های شدید در بازار باشیم، اما احتمال بلند مدت بودن این اصلاحات بعید به نظر می رسد. وی همچنین اعلام کرد که اگرچه رشد نرخ بازگشت اوراق خزانه تاثیر منفی بر بازار سهام خواهد گذاشت، اما افزایش تدریجی نرخ بهره این اثر را خنثی خواهد کرد. از طرفی، اصلاح بخشی از روند بازار است و افزایش های شدید بهتر است که برای تداوم با اصلاح روبرو شوند.

اما در مقابل این دلایل، شواهدی نیز وجود دارد که وقوع بازار خرسی را خبر می دهد. پس از گذر از درآمدهای امسال شرکت ها که با موتور محرکه ی قانون کاهش مالیات های ترامپ شدت گرفتند، این احتمال وجود دارد که درآمد شرکت ها در سال آینده و با کاهش اثرات این قانون با افت ۱۰ درصدی مواجه شوند. برخی حتی معتقدند که افزایش دستمزدها می تواند باعث شود این میزان از ۱۰ درصد نیز فراتر رود.

سیاست فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره دیگر دلیلی بر مدعای افت بازار سهام نیویورک می باشد. اظهارات فدرال رزرو در خصوص لزوم حرکت در جهت افزایش نرخ بهره و حتی تجاوز از نرخ هدفگذاری شده تا سال ۲۰۲۰ نگرانی هایی را در میان سرمایه گذاران بوجود آورده است. رشد نرخ بهره می تواند رونق اقتصادی بوجود آمده در امریکا را کمی مختل سازد تا از تشکیل حباب جلوگیری شود.

دیگر عامل احتمال وجود رکود ریسک های سیاسی و تجاری است که امریکا با آنها روبروست. تعرفه های رو به رشد این پتانسیل را داراست تا تاثیر منفی بر رشد اقتصادی ایالات متحده گذارد. از سوی دیگر، افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده و نرخ بازگشت سرمایه بیشتر از بازار بورس، سرمایه گذاران را از سوی سهام به خرید اوراق قرضه بدون ریسک سوق داده است. در نهایت، افت سهام شرکت های تکنولوژی که موتور پیشران بازار بودند ضربه بزرگی به بورس نیویورک بوده و در صورت عدم بهبود شرایط اینن شرکتها می تواند اثرات منفی بیشتری را بر شرایط فعلی اعمال کند.

منبع: پلنر
عناوین برگزیده