تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۳۵۹
کد خبر: ۲۱۱۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (۱ آبان)

سره از ناسره جدا می‌شود؟

می متالز - روز گذشته بازار سهام با عقبگرد ۱۶۵۹ واحدی شاخص کل همراه بود. این اتفاق در حالی رخ داد که وضعیت کلی معاملات در دقایق پایانی با افزایش تقاضا و کم شدن فشار عرضه مخصوصا در نمادهای پالایشی، به سمت متعادل شدن به پیش رفت. هرچند از تاثیر منفی قیمت‌های پایانی چندان کاسته نشد.
سره از ناسره جدا می‌شود؟

به گزارش می متالز، اوضاع بازار امروز با توجه به انتشار حجم وسیعی از صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها، کاملا متفاوت خواهد بود.

 

مسیر مشخص؟

انتشار مصوبه هیئت وزیران در خصوص آزادسازی نرخ خوراک و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی در ساعت پایانی معاملات روز گذشته عامل عمده برچیده شدن صف‌های فروش نمادهای پالایشی و بازگشت اقبال به سمت سهام این صنعت بود. این رویداد به بازگشت نسبی روند شاخص کل از محدوده منفی کمک کرد اما کماکان فشار فروش در نمادهای خودرویی و بانکی پابرجا بود و خودنمایی می‌کرد. با این حساب در خرید و فروش‌های روز گذشته آنچه بیش از پیش به چشم می‌آمد، ارزش بالای معاملات در دقایق پایانی بود. سهم ارزش معاملات در نیم‌ساعت پایانی مجاز برای خرید و فروش روزانه به بیش از ۲۵ درصد ارزش معاملات روزانه رسید که بخشی از آن بدون شک به انتشار مصوبه یاد شده هیئت وزیران و ایجاد تکاپو در گروه فرآورده‌های نفتی برمی‌گردد و بخش دیگر مربوط به تغییر آرایش سبد سرمایه‌گذاران برای مواجهه با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه بود. این رویداد با توجه به انتظارات سرمایه‌گذاران و نزدیک شدن به زمان انتشار صورت‌های مالی منتهی به فصل دوم سال شرکت‌ها در هر گروهی شکل خاص خود را داشت. اما آیا گزارش‌های منتشر شده براساس انتظارات بازار بوده‌اند و آیا می‌توان به صورت کلی در این خصوص نظر داد یا خیر؟
در این خصوص به نظر می‌رسد با روشن شدن بخش خوبی از فضای عملکردی شرکت‌ها در نیمه نخست سال ۹۷، از شدت بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران کاسته شود و اجزای پازل به طور مناسب‌تری کنار هم قرار بگیرند. هرچند تا رسیدن به این شرایط نیازمند گذشت زمان هستیم و بروز اتفاقات و شرایط گوناگون همواره بازار سهام را دستخوش تغییر می‌کند.
 

سیل گزارش‌های ۶ ماهه

انتشار گزارش‌‌های میان‌دوره (بعضا پایان دوره) بیش از ۲۵۰ نماد بعد از پایان ساعات معاملاتی دیروز تا پایان روز ۳۰ مهرماه اتفاقی بود که تمام اهالی بورسی را درگیر خود کرده‌بود. از آنجایی که گزارش‌های ارسال شده بخش معناداری از سهم بازار سهام را دربر می‌گیرد، انتظار می‌رود معاملات روز جاری تحت تاثیر برداشت‌ها، بررسی‌ها و در نهایت کار کارشناسی سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. حجم بالای انتشار گزارش‌های فصل دوم سال ۹۷ در روز گذشته که احتمالا در ساعات معاملاتی مجاز بازار امروز نیز ادامه داشته باشد، منجر به افزایش شدید حجم ترافیک سایت کدال و بروز مشکلاتی در ارائه سرویس به فعالان بازار سرمایه شد. از دسترس خارج شدن سامانه کدال در ساعات مجاز خرید و فرش سهام علاوه بر ایجاد اولویت به برخی فعالان، می‌تواند بار دیگر یاد و خاطره هسته معاملات را زنده کند. بهبود زیرساخت‌های فنی یکی از ضرورت‌های غیرقابل انکار برای ادامه حیات بورس تهران است که در اسرع وقت باید به آن رسیدگی شود.
در سوی مقابل تغییر فرمت فعلی گزارش‌های حسابرسی نشده مثبت ارزیابی می‌شود که با همکاری بیشتر از سوی شرکت‌ها و رفع تدریجی مشکلات می‌تواند گام بزرگی در شفاف‌سازی اطلاعات اساسی در کمترین زمان باشد.
 

خوب، بد، زشت

گزارش‌های ارسالی تقریبا تمام صنایع بورسی را دربر گرفته است، برخی گزارش‌ها خیره کننده، برخی امیدوارکننده، برخی با فاصله از قیمت‌های فعلی و برخی کاملا ناامیدکننده بودند. نکته جالب توجه این است که جز در برخی صنایع که تکلیف آنها کاملا به صورت دستوری معلوم می‌شود، در بقیه صنایع شاهد انتشار گزارش‌های ۶ ماهه طیف‌های مختلف بودیم. به عنوان مثال در صنعت سیمان، از گزارش خیره‌کننده تا گزارش ناامیدکننده داشتیم. این اتفاق در خصوص صنایع دیگر نیز مشهود بود. همین موضوع باعث می‌شود اظهارنظر کلی در مورد گزارش‌های شرکت‌های بورسی امری غیرکارشناسانه باشد. از سوی دیگر حتی نمی‌توان گزارش‌های شرکت‌ها را براساس صنایع دسته‌بندی کرد. اما در این باب چند نکته به طور خاص مطرح است. نخست اینکه وضعیت سودآوری شرکت‌های لیدر پتروشیمی و فلزات اساسی خوب ارزیابی می‌شود. نکته دوم تک نمادهایی با گزارش‌های خیره‌کننده هستند که به هیچ وجه به صنعت خاصی تعلق ندارند و از صنایع مختلفی چون دارویی، سیمانی، فلزات اساسی و شیمیایی‌ها در این میان نماینده‌هایی حضور دارند که برخی از آنها حرکت‌های اصلی قیمتی خود را انجام داده‌اند. نکته سوم مربوط به جو مناسب گزارش شرکت‌های گروه شیمیایی و جو نامناسب گزارش شرکت‌های خودرویی‌ست که می‌تواند این صنایع را به طور خاص در دو سر طیف قرار بدهد. هرچند باز هم تاکید می‌شود که یکی از دلایل عمده ایجاد چنین جوی، وضعیت گزارش‌های منتشر شده شرکت‌های لیدر گروه‌های یاد شده است و در این میان و در هر دو صنعت هستند شرکت‌هایی که با توجه به ساختار کلی برخلاف مسیر گروه خود عمل کرده‌اند. نکته چهارم مربوط به تخمین‌های فعالان بورسی‌ست. محاسبات خطی، عدم توجه به اثر تحریم‌ها یا وزن دادن بسیار زیاد به آن برای تخمین سودآوری نیمه دوم سال شرکت‌ها می‌تواند به اشتباهات بعضا فاحشی منجر شود که خطای تصمیم‌گیری را به همراه دارد. در این خصوص ارائه اطلاعات کیفی که همراه با شبه تحلیل‌هایی از جنس گمانه‌زنی‌ست می‌تواند کاملا گمراه‌کننده باشد.

 

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: نخستین ماه سرد سال با دو فاز متفاوت در بازارها به پایان رسید؛ به‌طوری‌که بورس تهران با کسب بازدهی ۱۷ درصدی یک کارنامه درخشان به ثبت رساند و بازارهای ارز و سکه بر خلاف سهام مسیر نزولی را دنبال کردند به این ترتیب نرخ دلار پس از ۱۵ ماه کاهشی شد و افت 3.4 درصدی را تجربه کرد و سکه نیز با نزول 2.4 درصدی مواجه شد.

در رویدادهای داخل خبر رسیده که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۲ صفحه مخالفت خود را با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT ) بیان کرد. در همین حال علیرضا رحیمی؛ عضو هیات‌رییسه مجلس از برگزاری جلسه غیر‌علنی امروز مجلس با حضور وزیر خارجه برای بررسی آخرین وضعیت ایران در FATF خبر داد.

دیروز همچنین پنجمین نمایشگاه بین‌المللی بانک، بورس، بیمه و خصوصی‌سازی آغاز به کار کرد. شاپورمحمدی؛ رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ترسیم مختصات بازار سرمایه ایران، برنامه‌های آتی این سازمان تا پایان سال جاری را برشمرد.

ب) صنایع: با مصوبه هیات وزیران از ابتدای آبان‌ماه نرخ دلار پالایشی‌ها براساس نرخ دلار سامانه نیما محاسبه می‌شود. مصوبه اخیر هیات وزیران البته با زوایای متعدد دیگری واکنش بازار سهام را هم به دنبال داشت.

در دیگر صنایع، وزارت نیرو با اعلام برنامه‌هایی برای تامین برق از ارسال پیشنهاد افزیش تعرفه برق پرمصرف‌ها به دولت خبر داده که پیشنهاد مزبور در دولت در حال بررسی است. قرار است مدیران عامل‌های شرکت‌های برق منطقه‌ای در استان‌ها ظرف امروز و فردا به تهران آمده و در این خصوص که تا تابستان سال آینده چگونه باید اقدام کرد تا میزان خاموشی‌ها به حداقل برسد، جلساتی برگزار کنند.

با افزایش نرخ ارز و هزینه‌های گمرکی و حمل‌ونقلی حالا فعالان صنایع وابسته به خودرویی از افزایش قیمت 40 تا 300 درصدی قطعات یدکی خودرو خبر می‌دهند. با این اوصاف بانک مرکزی تغییرات شاخص بهای تولیدکننده را در شهریور‌ماه امسال در شرایطی منتشر کرد که طبق آن، تورم تولیدکننده بخش تولید وسایل نقلیه موتوری در این ماه نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری یافت.

ج) شرکت‌ها: در مجمع دیروز هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس دو نکته مهم مربوط به سود تقسیمی به سرمایه اسمی و شرایط کلی ادغام با تاپیکو تشریح شد؛ بدین ترتیب سود تقسیمی 43 تومانی هر سهم به سرمایه قبلی 5 هزار میلیارد تومان تعلق می‌گیرد. «فارس» دو روز پیش با افزایش سرمایه 83 درصدی از سود انباشته، سرمایه اسمی را به 9.15 هزار میلیارد تومان افزایش داد. خبرهای رسیده همچنین حکایت از این دارد تامین، نصب، بهره‌برداری و نگهداری دستگاه‌های جدید کارتخوان در جایگاه‌های سوخت به تجارت الکترونیک پارسیان واگذار شد.

حسین سلامتیان قمصری؛ رییس اداره‌کل پیگیری و وصول‌مطالبات بانک صادرات ایران نیز از وصول بیش از 5.1 هزار میلیارد تومان از مطالبات‌کلان این بانک از ابتدای فروردین تا ٢٤ مهرماه سال ٩٧ خبر داد. در همین حال در اخبار مربوط به بانک‌ها، دبیر کانون بانک‌های خصوصی از انتخاب کوروش پرویزیان؛ مدیرعامل بانک پارسیان به عنوان عضو اصلی هیات انتظامی بانک‌ها خبر داد. از دیگر شرکت‌ها همچون ذوب آهن نیز خبر رسیده با گفت‌گوهای مطرح شده میان مدیران عامل این مجموعه با  راه آهن 2 هزار تن ریل دیگر آماده تحویل شده است.

عناوین برگزیده