تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۲۱۱۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (یک آبان)

می متالز - جلسه معاملاتی اولین روز آبان ماه با افت قابل‌توجه شاخص کل و افزایش فشار عمومی فروش دنبال می‌شود. در معاملات امروز بازار سهام، تنها نمادهایی بر مدار صعود قیمت قرار دارند که گزارش 6 ماهه خیره‌کننده‌ای را روانه کدال کرده‌اند یا اخبار روزهای اخیر اثرات چشمگیری در روند سودآوری آنها داشته است. در این میان عدم وجود تحلیل کارشناسی نیز سبب شده است تا برخی گزارش‌های مساعد شرکت‌ها نادیده گرفته شوند.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه (یک آبان)

به گزارش می متالز، تغییرات نماگر کل بازار امروز با افت بیش از 2400 واحدی همراه بوده است. نمادهای فلزی و معدنی بیشترین فشار بر شاخص کل را ایجاد کرده‌اند و نمادهای پتروشیمیایی حامیان عمده شاخص هستند که البته در فهرست تاثیرگذارترین نمادها بر شاخص قرار نگرفته‌اند. در معاملات امروز حرکت‌های گروهی نمادها همچنان مشهود است؛ با این حال استثنائاتی نیز وجود دارد.

 

هیجان‌گرایی و عدم اتکا به تحلیل؛ پاشنه آشیل معاملات سهام

سیل گزارش‌های مالی 6 ماهه از روز پیش روانه کدال شده است. در میان انبوه صورت‌های مالی منتشر شده تنها شرکت‌هایی در معاملات امروز مورد استقبال قرار گرفته‌اند که به طرزی مشخص در عملکرد نیمه نخست خود فراتر از انتظارات بوده‌اند. «هرمز» مصداق خوبی از این مساله بوده است. جایی که شناسایی سود قابل‌توجه ناشی از تسعیر از توانسته است به تحقق سود 83.5 تومانی در نیمه اول سال منجر شود و معاملات انتهایی روز گذشته و امروز این نماد را با صف خرید همراه کند.

به عنوان نمونه‌‌ای دیگر می‌شود به گزارش‌ نیمسال اول پتروشیمی‌های زاگرس اشاره کرد؛ این نماد نیز در گزارش‌ خود به وضوح عملکردی چشمگیر را به نمایش گذاشته‌ است؛ اصلاح نرخ‌های فروش نیز اهرم اصلی «زاگرس» برای جهش سود بوده است. به دنبال این موضوع «زاگرس» نیز در معاملات امروز بر مدار رشد قابل‌توجه قیمت قرار دارد.

با این وجود ابعاد دقیق مساله خود را جایی نشان می‌دهد که گزارش‌های مطلوب شرکت‌ها به دلیل عدم وجود تحلیل‌های دقیق، به جای سنجیده شدن با انتظارات قبلی، مبنایی برای تعمیم به سودآوری فصل‌های آتی می‌شود. این امر خود را در معاملات امروز نمادهایی همچون «فولاد»، «کگل» و برخی دیگر از نمادهای کوچکتر بازار نشان می‌دهد.

در این رابطه باید توجه داشت که بسیاری از صنایع در تابستان شرایط متفاوتی از نیمه دوم سال داشته‌اند و ارزیابی این سود بایستی با آن‌چه از شرایط موجود انتظار می‌رفت سنجیده شود.

 

مصوبه هیات دولت و گزارش‌های 6 ماهه؛ دو کفه معاملات پالایشی

روز گذشته در ساعت پایانی بازار، مصوبه هیات دولت در رابطه با تغییر نرخ ارز مبنای محاسبات خوراک و محصولات اصلی پالایشگاه‌ها منتشر شد و معاملات این گروه را از محدوده صف فروش حتی به محدوده‌های مثبت کشاند. اما با پایان معاملات موعد انتشار گزارش‌های نیمسال اول این شرکت‌ها فرا رسید. سودآوری این نمادها در فصل تابستان چندان رشدی را نسبت به سود فصل بهار تجربه نکرده است. این در حالی است که رویه سال گذشته و نیز آزادسازی قیمت محصولات فرعی شرکت‌های پالایش نفت انتظار رشد سود در سه ماهه دوم سال را تقویت کرده بود.

برآیند این عوامل سبب شد تا نماد «شبندر» امروز در محدوده منفی 6.5 درصدی نسبت به قیمت پایانی دیروز بازگشایی شود اما در ادامه و در محدوده منفی به صف خرید برسد. با این وجود «شبندر» همچنان در فهرست اثرگذارترین نمادها در افت شاخص قرار دارد.

در مقابل نمادهای «شاوان» و «شراز» در محدوده مثبت قیمت بازگشایی شدند و در ادامه دامنه رشد قیمتی این نمادها محدودتر شد. نمادهای «شپنا»، «شتران» و «شبریز» امروز را به حالت توقف سپری کرده‌اند.

از دیگر نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی معاملات «شسپا» و «شپاس» نیز قابل‌توجه است. «شسپا» به دنبال مصوبه دیروز (که در بندی از آن به عدم افزایش نرخ لوبکات اشاره شده بود) عمده معاملات امروز را در محدوده صف خرید سپری کرده است. گزارش عملکرد این شرکت در نیمسال اول نیز در دقایق پایانی بازار امروز منتشر شد. این گزارش از عملکرد درخشان این شرکت در فصل تابستان خبر می‌دهد. شناسایی 47 میلیارد تومان سود ناشی از تسعیر ارز نیز از جمله عوامل رشد قابل توجه این سودآوری است.

در مقابل عملکرد ضعیف نفت پاسارگاد در کنار عدم افزایش نرخ وکیوم‌باتوم به تبع همان مصوبه (که افزایش نرخ فروش این شرکت را با درنگ مواجه می‌کند) سبب شده تا معاملات این نماد در محدوده صف فروش دنبال شود.

 

سیل زیان خودرو

گزارش عملکرد شرکت ایران‌خودرو رونمایی از بحران تمام‌عیار صنعت خودرو بود. «خودرو» در 6 ماهه اول سال با بیش از 2500 میلیارد تومان زیان خالص مواجه شده است و این در حالی است که این شرکت در فصل بهار توانسته بود سود خالص خود را هر چند اندک اما در محدوده مثبت حفظ کند.

«خزامیا» دیگر خودروساز بورسی به ازای هر سهم خود 6.6 تومان زیان محقق کرده است. در پی انتشار این گزارش‌ها فشار فروش در این گروه شدت زیادی به خود گرفت. بارها بر وضعیت نامناسب این گروه در برهه‌های اخیر تاکید شده است و در سوی مقابل به معامله‌گران توصیه شده است که در بازچینی سبد خود به پتانسیل‌های بنیادی سهام توجه کنند.

 

نگاهی به معاملات دیگر گروه‌ها

علی‌رغم فشار فروش روز گذشته در نماد «وبملت» این نماد امروز توانست مسیر خود را از سایر نمادهای بانکی جدا کند و کار خود را با صف خرید به پایان ببرد. عدم تسعیر دارایی‌های ارزی با نرخ نیمایی عامل افت روز گذشته نمادهای این گروه بود؛ با این وجود نقطه افتراق این نماد با دیگر نمادهای هم‌گروه تحقق سود در عملکرد 6 ماهه است. همچنین بانک ملت طی شفاف‌سازی اعلام کرده است که در انتظار نامه بانک مرکزی به منظور تسعیر این دارایی با نرخ نیمایی است. این عوامل سبب شد در حالی که سایر نمادهای این گروه در محدوده نزدیک به کف‌های قیمتی معامله می‌شدند این نماد در مدار صعود پیش برود.

در گروه فلزات اساسی عمده نمادهای این گروه افت ملموس قیمت را تجربه کردند. پیش از این به عدم وجود انتظارات مشخص از سودآوری سهام در روند قیمتی کوتاه‌مدت سهام اشاره شد. در این بین بی‌توجهی به سایر عوامل اثر گذار نیز خودنمایی می‌کند.

برای مثال معامله شمش روی کالسیمین در بورس کالا با قیمت‌های نزدیک به 30 میلیون تومان به ازای هر تن می‌تواند نویدبخش رشد قابل‌توجه سودآوری در نیمه دوم باشد. با این حال تمامی معاملات این نماد امروز در محدوده صف فروش سپری شد.

در معاملات اکثرا قرمز رنگ این گروه معاملات دو فولادساز «ارفع» و «هرمز» امروز در محدوده صف خرید دنبال شد.

در گروه نمادهای پتروشیمی نیز مساله بی‌توجهی به پتانسیل‌ها به چشم‌ می‌خورد.

عناوین برگزیده