تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۱۵۸۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
صباغ، مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان ایمیدرو مطرح کرد:

عرضه در بورس کالا تنها راهکار تعیین قیمت سنگ آهن

‌می‌متالز - سومین همایش چالش سنگ آهن و فولاد در تالار بورس کالا با حضور فعالان این بخش برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، صباغ، مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان ایمیدرو در این نشست به بررسی چالش‌های این حوزه پرداخت و پیشنهاداتی در راستای رفع آن ارائه کرد.

مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان ایمیدرو عنوان کرد: در تحولات بازار‌های جهانی طی دو سال اخیر، بحران کرونا و افت تولید معادن سنگ آهن، زغال سنگ و قراضه فولاد را شاهد بودیم، به علاوه اینکه اقدام دولت‌ها در تحریک اقتصاد جهانی از طریق کاهش نرخ بهره به پایین‌ترین سطح تاریخی و چاپ تریلیون‌ها دلار پول توسط بانک‌های مرکزی در همین زمان اتفاق افتاد، در همین مدت چین از بحران کرونا بعنوان اولین کشور خارج شد و افزایش سرمایه گذاری در حوزه مسکن و زیرساخت به منظور مقابله با رکود داشت.

صباغ در خصوص تولید و عرضه شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا توضیح داد: معدنکاران بزرگ سنگ آهن تنها ۱.۷%+ رشد تولید نسبت به سال گذشته داشته اند، لکن شتاب رشد تولید مطلوب است و عملکرد ماه گذشته به ۹۹.۴۱ میلیون تن رسیده که رشد ۳%+ سالانه دارد، به منظور تحقق اهداف سال، شرکت‌های معدنی در نیمه دوم امسال بایستی به میزان قابل ملاحظه‌ای بر حمل سنگ آهن بیافزایند، بجز Vale برزیل که فاصله زیادی با هدف امسال دارد، انتظار میرود مابقی شرکت‌ها به این برنامه نزدیک شوند. بازار به دقت عملکرد این ۶ شرکت و ناحیه را رصد میکند و هرگونه سیگنال که نشان از عقب گرد باشد، عامل جهش قیمت سنگ آهن دنیا خواهد بود.

صباغ در ادامه درخصوص مصرف و میزان تقاضای بازار جهانی تشریح کرد: مصرف جهانی فولاد رو به بازگشت است و با گسترش تزریق واکسن کرونا در کشور‌ها صعودی خواهد بود، اخرین داده‌ها از بلومبرگ نشان می‌دهد که تقاضای جهانی فولاد حتی از PMI بخش تولید فراتر رفته و رشد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال قبل دارد. مصرف فولاد دنیا برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ می‌تواند به مرز ۲ میلیارد تن برسد.

وی تاکید کرد: اقدامات دولت‌ها در تنظیم بازار کامودیتی‌ها بدین شکل است که چین در یک چرخش استراتژیک نگاه خود به صادرات فولاد و فروآلیاژ را به واردات تغییر داده و ضمن حذف مشوق صادراتی ۱۳٪ فولادسازان این کشور و افزایش عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی، تعرفه واردات را صفر کرد و روسیه نیز عوارض صادراتی روی کامودیتی‌ها اعمال کرد و این کشور به دنبال عوارض صادراتی روی فولاد، مس، آلومینیوم و نیکل است تا رشد قیمت‌های داخلی کنترل شده و افزایش هزینه‌های ساخت و ساز و تولید مدیریت شود.

مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان ایمیدرو افزود: در دنیا ما موضوعی به نام توزیع سود یکسان در زنجیره نداریم. معدنی‌ها نسبت به فولادی‌ها بیشترین سود را در دنیا دارند لذا اگر جهانی صحبت می‌کنیم نباید به دنبال توزیع یکسان در کل زنجیره باشیم. به نظر می‌رسد بازار جهانی از لحاظ عرضه دچار محدودیت خواهد شد و چین جهش فوق‌العاده در واردات قراضه خواهد داشت که منجر به کاهش قیمت سنگ‌آهن در دنیا خواهد شد.

صباغ عرضه در بورس کالا را تنها راهکار تعیین قیمت سنگ‌آهن برشمرد که فولادسازان و تولیدکنندگان سنگ‌آهن بر مبنای کشف قیمتی که در تابلوی بورس انجام می‌شود، می‌توانند به انعقاد قرارداد‌های بلندمدت بپردازند.

وی اظهار داشت: در سال ۹۷ بر اساس توافق فولادسازان و واحد‌های تولیدکننده سنگ‌آهن، فرمول قیمتی کنسانتره برپایه ۱۶ درصد نرخ شمش خوزستان، گندله بر اساس ۲۳.۵ درصد نرخ شمش خوزستان و آهن اسفنجی برمبنای ۵۰ درصد نرخ شمش خوزستان توافق و تعیین شد، اما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مذاکرات این دو گروه پیشرفتی نداشت که در نهایت دیوان عدالت اداری رای به ابطال نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در تثبیت قیمت‌ها داد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو معتقد است مروری بر آخرین قیمت محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا، حاکی از مناسب بودن قیمت هاست.

وی همچنین بیان داشت: نگاهی به قیمت‌های کنسانتره و گندله در بورس کالا نیز حاکی است که نرخ‌های موجود محرک صادرات سنگ‌آهن است.

صباغ در ادامه، با اشاره به ذخایر زمین‌شناسی سنگ‌آهن، افزود: با روند فعلی تولید سنگ آهن (سالیانه ۳۰ میلیون تن تولید) ذخایر سنگ‌آهن تا ۱۸ سال دیگر به پایان می‌رسد و اگر افزایش تولید چشم انداز ۱۴۰۴ محقق شود، ذخایر تنها برای ۱۲ سال تولید فولاد کفاف خواهد داد.

وی تاکید کرد: در این راستا باید بر اکتشافات عمیق متمرکز شده و بر روی آزادسازی محدوده‌های محبوس شده کار کرد تا عمر ذخایر سنگ آهن بالاتر برود.

منبع: پایگاه خبری معدن نامه

عناوین برگزیده