تاریخ: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۱۷۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدن اتاق ایران

فعالان بخش خصوصی از وزیر جدید صمت انتظار اتخاذ تصمیمات عاقلانه دارد

می متالز - پس از کش و قوس‌های فراوان، رضا رحمانی به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از سوی مجلس رای اعتماد گرفت و بر مسند وزارت نشست.
فعالان بخش خصوصی از وزیر جدید صمت انتظار اتخاذ تصمیمات عاقلانه دارد

 

به گزارش می متالز، بهرام شکوری به‌عنوان رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی انتظاراتی از وزیر دارد. وی درخصوص انتظارات فعالان بخش خصوصی از وزیر گفت: انتظار نخست فعالان معدن و بخش خصوصی از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت به‌کارگیری عقلانیت است و انتظار می‌رود همواره با این بخش‌ها مشورت کند. در کشور ما شعار استفاده از تجربیات را می‌دهند، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. متاسفانه از تاریخ درس نمی‌گیریم. به‌عنوان نمونه می‌توان از سیاست‌گذاری‌های ارزی در 6 ماه اخیر نام برد که به تجربه مشخص شد همه اشتباه بوده‌اند. متاسفانه در این 6 ماه بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های ارزی اشتباه دچار مشکل شدند.

شکوری یکی از توقعاتی که از وزیر انتظار می‌رود مشورت با تشکل‌ها و صاحبان خرد و کارآفرینان دانست و ابراز امیدواری کرد تصمیمات پشت درهای بسته اتخاذ نشود. رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی گریزی به تصمیم‌گیری‌های دولت در 6 ماه گذشته زد و افزود: همگان به دولت برای افزایش ناگهانی نرخ ارز اعلان خطر کرده بودند. اما دولتمردان توجهی نکردند. متاسفانه پس از 6 ماه توجه شد که کار از کار گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است کشور ما به‌لحاظ سیاست‌گذاری‌های غلط پیش از تحریم‌های آمریکا، خسارتی بیش از تحریم‌ها متحمل شده است. آثار این سیاست‌ها تعطیلی تولید، رکود، توقف صادرات و... بود. در حال حاضر قیمت ارز در سامانه نیما با بازار آزاد 70 درصد اختلاف دارد. کاهش نرخ ارز در همه کشورها ابزاری برای توسعه صادرات است، اما کشور ما نتوانست از این ابزار به‌خوبی استفاده کند. در صورت آزادسازی نرخ ارز، به‌تدریج تعدیل اتفاق خواهد افتاد و به‌طور حتم به کمتر از 10 هزار تومان افت خواهد کرد.

شکوری از دولت خواست قوانین اشتباه را اصلاح کند و در این رابطه بیان داشت: قانون جدید که وضع شده، صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن ارز به داخل می‌کند. در حالی که نمی‌توان نسخه واحدی را برای تمام صنایع پیچید. به‌طور مثال برخی از کالاها 2 ماه در کشتی تا زمان تخلیه باقی می‌مانند. برخی از کالاها نیز قابلیت فروش نقدی ندارند و تنها خریداران نسیه دارد. همچنین به‌دلیل تحریم‌ها علیه ایران، برخی به‌ناچار محصول خود را پایین‌تر از قیمت معمول صادر می‌کنند. طبیعی است که با این شیوه ارز به داخل کشور بازنمی‌گردد. در صورت اصلاح این سیاست‌گذاری‌ها به‌طور حتم ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازخواهد گشت.

عناوین برگزیده