به گزارش میمتالز، در این طرح، هفت محصول سایپا با ظرفیت ۶۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه وجود دارد که برای دو محصول ساینا دندهای و شاهین به دلیل افزایش متقاضی، قرعهکشی انجام شد و پنج محصول دیگر به دلیل تقاضای کمتر، بدون قرعهکشی واگذار میشوند.
در این طرح، خودرو ساینا دندهای، ۲۸هزار و ۲۱۳ نفر متقاضی داشته که ظرفیت تحویل ۱۵ هزار نفر است و خودرو شاهین نیز ۱۵ هزار و ۸۱۲ متقاضی داشته که ظرفیت واگذاری این خودرو ۹ هزار نفر است.
مجید باقری، قائم مقام مدیر عامل خدمات فروش و پس از فروش گروه سایپا در این مورد گفت: با توجه به افزایش تولید و تحویل به روز برخی از محصولات، حباب قیمت خودرو بین بازار و کارخانه از بین رفته است.
وی افزود: امروز مراسم پیشفروش محصولات سایپا بود که از هفت محصول، دو محصول بدلیل اینکه تعداد متقاضی نسبت به خودروهای تولید شده بیشتر بود قرعهکشی شدند.
این مقام مسئول ادامه داد: شرکت سایپا در ماههای گذشته با افزایش تولید توانسته دامنه تاخیر در تحویل محصولات را کاهش دهد و روند تحویل بسیاری از محصولات بهروز شده است.
باقری با اشاره به اینکه اگر بازار محصولات سایپا کنترل شود التهاب در بازار کاهش مییابد گفت: حباب قیمت بین بازار و کارخانه با افزایش تولید از بین رفته و کاهش تعداد ثبتنامکنندگان بیانگر این است که مصرفکنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو میکنند.
قائم مقام مدیر عامل خدمات فروش و پس از فروش گروه سایپا با اشاره به اینکه کل ثبتنام کنندگان در طرح پیش فروش ۱۴۰۰ سایپا، ۷۸ هزار و ۲۲۴ نفر است و بازه تحویل این محصولات در فروردین و تیرماه ۱۴۰۰ است.
شرکتهای خودروساز در حالی اقدام به برگزاری طرحهای فروش فوقالعاده و پیشفروش میکنند که برخی این اقدام را نوعی توزیع رانت در جامعه میدانند. به ویژه با توجه به افزایش زیان انباشته شرکتهای خودروساز به ۸۰ هزار میلیارد تومان، چنین اقدامی عجیب به نظر میرسد.
ایران خودرو نیز پیشفروش پنج محصول خود را از ۲۰ تیر آغاز کرده بود که تا ۲۲ تیر ادامه داشت. در طرح این شرکت، خودروها رانا پلاس، سورن پلاس، دنا پلاس توربوشارژی دستی و اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشهای پیشفروش شدند.
منبع: تجارت نیوز