تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۲۱۹۸۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رد پای احتکار در نایابی یک شبه سیمان در استان اردبیل/ توپ‌اندازی مسوولان به زمین یکدیگر ادامه دارد

‌می‌متالز - این روز‌ها با نایابی سیمان معضلاتی اساسی در اجرای پروژه‌های عمرانی پیش روی استان اردبیل قرار داده که به بهانه‌های واهی از ارائه آن به خریداران ممانعت به عمل می‌آید.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها با نایابی سیمان معضلاتی اساسی در اجرای پروژه‌های عمرانی پیش روی استان اردبیل قرار داده که به بهانه‌های واهی از ارائه آن به خریداران ممانعت به عمل می‌آید، از قطعی برق تا عرضه در بورس هیچ کدام نتوانست به اندازه دلالی و سودجویی برخی افراد که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند منطقی‌تر به نظر برسد.

این طور که به نظر می‌رسد نایابی یک شبه سیمان امری اتفاقی نبود و طبق گفته مسوولان پای سلاطین سیمان در کمبود این نوع مصالح ساختمانی به چشم می‌خورد و در این میان قوانین دستوری به جز رانت و فساد برای عده‌ای خاص، هیچ عایدی برای تولیدکننده و مصرف کننده به دنبال نداشته است.

به طوری که طبق اذعان رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان ۷۰ درصد سیمان خریداری شده در یک سال گذشته در اختیار پانزده نفر در کشور بوده و سیمان ۱۶ هزار تومانی را به مصرف کننده ۶۰ هزار تومان فروختند و دلیل گرانی سیمان، قطعی برق نیست و دلال‌ها و واسطه‌ها درباره گرانی سیمان دارند آدرس غلط به مردم می‌دهند.

بله، این ادعا‌ها نشان می‌دهد که قطعی برق فقط بهانه‌ای برای منحرف‌سازی اذهان از رد پای احتکار در کمبود و نایابی سیمان در سرتاسرکشور و بالتبع استان اردبیل بوده که در سایه سهل‌انگاری‌ها و کم‌کاری‌های مسوولان پیاپی رقم می‌خورد و هم‌اکنون نیز مشکلات کمبود کالا‌های مورد نیاز مردم به جای خود باقی است.

البته ادعا‌هایی نیز در مقابل اظهارات رئیس انجمن صنفی صنعت سیمان وجود دارد، به طوری که به گفته‌ی وزارت نیرو به‌دلیل کمبود برق، کارخانه‌های سیمان مجبور به کاهش مصرف و قطع برق شده و به همین دلیل امکان تولید وجود نداشته و عرضه‌ی سیمان طی هفته‌های اخیر پایین آمده و کالایی که کم می‌شود دچار واسطه‌گری و بازار سیاه خواهد شد؛ بنابراین یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها کاهش تولید و کمبود این کالا در بازار بوده است.

شواهد و قراین حکایت از این دارد که باز هم بسیاری از موارد دست به دست داده‌اند تا ابزار بهانه‌ای را در دست دلالان و محتکران قرار دهند و مردم و مصرف‌کنندگان واقعی را لنگ ادامه کار‌های خود نگهدارند تا مجبور به خرید کالا به قیمت‌های چندبرابری قیمت واقعی شوند.

موضوعی که از مدت‌ها پیش از انتظارات به حق مردم از مجلس و مسوولان است، اقدامات نظارتی و رسیدگی به مشکلات موجود برای جلوگیری از احتکار و دلال‌بازی‌ها است که متأسفانه آن طور که باید اقدام اساسی انجام نیافته و مداوماً شاهد نایابی بسیاری از محصولات بوده‌ایم.


احتکار ۶۰۰ کیسه سیمان در پارس‌آباد


در این باره قادر آقایی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پارس‌آباد از کشف ۶۰۰ کیسه سیمان احتکار شده به ارزش ۲۴۰ میلیون ریال خبر می‌دهد.

طبق گفته‌های این مسوول طی بازرسی از انبار یکی از عاملیت فروش سیمان توسط بازرسین اداره صمت، تعداد ۶۰۰ کیسه سیمان به ارزش ۲۴۰ میلیون ریال، کشف و ضبط و پس از تکمیل برگ گزارش بازرسی، پرونده جهت صدور حکم به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

هم‌اکنون نیز از سلطان‌های شکر و سکه به سلطان سیمان رسیدیم و این داستان همچنان با پشت پرده‌هایی مشکوک ادامه دارد که به یک سریال بی‌پایان تبدیل شده و با توپ‌اندازی مسوولان به زمین یکدیگر، به نوعی پنهان‌کاری می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده