تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۴۶۴
کد خبر: ۲۲۰۹۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

سهام فولادی‌ها را بخریم یا بفروشیم؟

‌می‌متالز - قطع مکرر برق باعث از دست رفتن بازار محصولات فولادی ایران در عراق شده است. این مساله چقدر می‌تواند به میزان فروش محصولات فولادی آسیب بزند و تا چه میزان می‌تواند در ریزش نماد‌های فولادی موثر واقع شود؟

به گزارش می‌متالز، روز گذشته یکی از اعضای انجمن فولاد اظهار کرد، بازار محصولات فولادی ایران در عراق که بعد از سال‌ها تلاش در دست ایران بود حالا در یک ماه گذشته به دلیل قطعی‌های مکرر برق و ابلاغیه‌های متعدد به کارخانجات فولادی به دست ترکیه افتاده است. حالا قطعی‌های برق نه تنها میزان تولیدات این کارخانه‌ها را تحت تاثیر قرار داده بلکه بازار فولاد ایران را در کشور‌های دیگر تحت تاثیر خودش قرار داده است.

ضعف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه صنایع کشور برای ایجاد بازار‌های مطمئن خارجی و امکان سودآوری از آن‌ها مانعی بزرگ شده است تا هم کارگران این صنایع را با مشکل بیکاری رو به رو کند و هم سایه سنگین تهدید از بین رفتن بازار محصولات فولادی در کشور‌های دیگر به چشم بخورد.

در این باره نظر کارشناسان حوزه فولاد جالب توجه است. علی بخشنده، کارشناس بورس کالا در این زمینه معتقد است: از دست رفتن بازار‌های ایران در کشور‌های دیگر اتفاق عجیبی نیست، زیرا همواره ما با مشکل برنامه‌ریزی و نبود سیاست‌گذاری در صنایع کشور مواجه هستیم.

بخشنده می‌گوید: ترکیه در چند سال اخیر نه تنها در فولاد بلکه در دیگر بازار‌هایی همچون قیر و محصولات پلیمری هم رقیب قدرتمند ایران شده است و در خیلی از این بازار‌ها توانسه است جایگزین ایران شود. اما باید توجه داشته باشیم که تمام سود و فروش ایران برای صادرات محصولات فولادی بازار عراق نیست. محصولات فولادی ایران به دلیل برخوداری از کیفیت بالا و مناسب مشتری خاص خودش را حتی در کشور‌های دیگر دارد و درآمد اصلی ایران از طریق عراق نیست.

وی افزود: با وجود این اتفاق، اما سودآوری شرکت‌ها تغییری نخواهند کرد. زیرا ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد میزان فروش داخلی شرکت‌های فولادی رشد داشته‌اند و حالا با این اتفاق سودآوری و میزان فروش آن‌ها تغییری نمی‌کند.

بخشنده در بخش دیگری گفت: محصولات فولادی ایران جز عراق خواهان و مشتری‌های دیگری همچون چین، کشور‌های حوزه خلیج فارس و افغانستان را دارد. حالا هم با تحولات افغانستان و با تسلط عمده طالبان بر افغانستان برخلاف آنکه سیگنال‌های منفی به گوش رسیده است، اما طالبان تمام مرز‌های افغانستان را با ایران را باز گذاشته و تعرفه گمرگی را پایین آورده است.

بخشنده ادامه داد: برخی از تجار که در افغانستان فعال هستند مدعی شده‌اند که در این مدت تعرفه سوخت و گمرک در افغانستان توسط طالبان پایین آمده است؛ بنابراین سیگنال‌های مثبتی از سمت افغانستان و ایجاد بازار برای محصولات فولادی ایران دریافت شده است.

در این باره علی عصاری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه هم درباره این اتفاق گفت: بازار فولاد در چند روز گذشته از پر حجم‌ترین و پر معامله‌ترین بازار‌ها بوده است که بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

وی تشریح کرد: اگر این اخبار درست باشد و چنین اتفاقی رخ داده باشد حداقل در کوتاه مدت نمی‌تواند تاثیری بر روی محصولات فولادی داشته باشد.

عصاری تاکید کرد: صادرات بحث بسیار مهم توسعه صنعت فولاد است، اما صنایع فولادی می‌توانند از ماه جاری، رشد قابل توجهی را داشته و روند جدیدی را تجربه کند.

این کارشناس بازار در پایان همچنین گفت: این خبر قطعاً نمی‌تواند تاثیر آنچنانی روی این صنعت داشته باشد و صنایع فولاد همچنان با توجه به اینکه هنوز می‌تواند یک گروه خوب و با ظرفیت باشد.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده