تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۲۸۵
کد خبر: ۲۲۴۱۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شورای سیاست‌گذاری صنعت و معدن نوار مرزی شرق کشور راه اندازی شد

‌می‌متالز - شورای سیاست‌گذاری صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان (نوار مرزی شرق کشور) با هدف ایجاد زیرساخت اقتصادی مردمی و اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی فعالیت‌های راهبردی در سطح ملی و فراملی را آغاز کرد.

به گزارش می‌متالز، شورای سیاست‌گذاری صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان (نوار مرزی شرق کشور) با هدف ایجاد زیرساخت اقتصادی مردمی و اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، با بهره‌گیری از ۵۰ سال تجربه فعالان موفق عرصه اقتصاد کشور و انجام مطالعات میدانی تاسیس و انجام فعالیت‌های راهبردی در سطح ملی و فراملی را آغاز کرد.

محمدرضا بهرامن رییس هیات موسس شورای سیاست‌گذاری صنعت و معدن در همین ارتباط اعلام کرده است: شورای سیاستگذاری صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان (نوار مرزی شرق کشور) با هدف ایجاد زیرساخت اقتصادی مردمی و اجرای تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی با بهره گیری از پنجاه سال تجربه فعالان موفق عرصه اقتصاد کشور و انجام مطالعات میدانی تاسیس و انجام فعالیت‌های راهبردی در سطح ملی وفراملی را شروع نموده است.

وی افزود: دفتر اجرایی شورای سیاستگذاری صنعت معدن در زاهدان و تهران راه اندازی و در محور‌های مصوب اقتصادی؛ معدن، نفت وانرژی، هاب دام جنوب غرب آسیا، گردشگری، تجارت اروپا آسیا، صید وصیادی؛ با تدوین نقشه راه و طراحی زنجیره کامل اقتصادی بتفکیک هر محور آماده ایجاد زیرساخت‌های کلان مردمی است.

بهرامن تصریح کرد: ایجاد انسجام ووحدت رویه در حـوزه مدیریت بخش خصـوصی اقتصادی کشور وایجـاد شبکه تخصصی ویکپارچه فعالیت اقتصادی مردم نهاد از اصول وسیاست‌های اصلی شورای سیاست گذاری صنعت معدن است؛ و از ویژ گی‌های این اقدام هوشمند سازی شبکه اقتصادی مردم نهاد با بکار گیری فناوری‌های نوین با قابلیت شناسایی بموقع تهدید ومقابله با هر نوع تهدید بمنظور بالا بردن سطح تاب آوری شبکه اقتصادی ودر نتیجه ارتقاء منافع وسطح اعتماد سرمایه گذاران میباشد.

به گفته وی، سیاست‌های مصوب شورا جهت ایجاد ساز وکار اجرایی وحذف مشکلات اداری، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی در حوزه‌های دولتی وبخش خصوصی وایجاد امنیت و اعتماد پایدار برای سرمایه گذار و جذب حداکثری سرمایه داخلی و خارجی با ارایه طرح‌های راهبردی ملی و فرا ملی و سیاست ایجاد زیر ساخت عملیاتی ورود مردم در صحنه اقتصاد باایجاد کنسرسیوم، هلدینگ، شرکت‌های مادر تخصصی و شرکت‌های سهامی عام؛ وهمچنین بحداقل رساندن زمان سود آوری سرمایه در شش محور اقتصادی طراحی شده و اختصاصا درحوزه معدن با استخراج معادن بصورت کنسرسیوم یا هلدینگ و جلو گیری از مالکیت‌های ضعیف و طراحی زنجیره صنعت ومدیریت سرمایه گذاری بمنظور تضمین سود سرمایه گذار است.

رئیس هیات مؤسس شورای سیاستگذاری صنعت معدن با اشاره به اینکه برنامه ریزی جهت بهره برداری از چهارصد معدن آزادشده ومعادن نوار مرز جنوب شرق کشور با هماهنگی‌های صورت گرفته با اداره کل صمت ونیرو‌های مسلح مستقر در مرزدر حال طی مراحل نهایی مطابق سیاست‌های شورای سیاست گذاری صنعت معدن است، گفت: محور بعدی که عمده اقدامات اساسی وطراحی‌های آن صورت گرفته طرح ایجاد هاب دام جنوب غرب آسیا با هدف گذاری تامین گوشت هفتصد میلیون جمعیت منطقه میباشد.

در بخش‌هایی از شورای سیاستگذاری صنعت معدن آمده است:

(صنعت معدنکاری)

با هدف ایجاد جهش در استخراج و بهره برداری از ذخائر معدنی و کم کردن زمان دستیابی به مواد معدنی و نقش آفرینی اقتصاد معدنی در اقتصاد کشور اقدامات زیر طراحی و در دست اقدام است.

وضعیت موجود:

در حال حاضر در استان‌های سیستان و بلوچستان و نوار مرزی شرق کشور مجوز‌های صادر شده در دست مردم که با قدمت ۱۵ تا ۲۰ سال از زمان صدور پروانه آن‌ها میگذرد هیچ کدام فعال نشده وفقط به بلوکه شدن محدوده معدنی و تشکیل پرونده‌های مختلف قضایی گردیده. همچنین بعلت نبود یک ساختار منسجم و پویا این چرخه معیوب درحال تکرار میباشد.

باهماهنگی‌های بعمل امده جهت ساماندهی به وضع موجود اقدامات زیر صورت پذیرفته است:

تاسیس شورای سیاست گذاری صنعت و معدن در سطح بخش خصوصی کشور جهت فعالسازی معادن استان
راه اندازی دفتر اجرائی شورای سیاست گذاری صنعت و معدن در زاهدان

ایجاد انسجام بین صاحبان سرمایه و فعال در حوزه معدن
برنامه راه اندازی کنسرسیوم استخراج و فراوری مواد معدنی
برنامه احداث کارخانه وتاسیسات فراوری مواد معدنی با ظرفیت ارایه خدمات به معادن استان وکشور‌های منطقه
هماهنگی جهت فعال سازی معادن نوار مرزی که در اختیار نیرو‌های مسلح می‌باشد.
برنامه ریزی جهت فعالسازی ۴۰۰ معدن ابطال پروانه شده با تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی
اقدام جهت تعیین سرمایه گذارپروانه‌های مردمی فاقد سرمایه
تشکیل کنسرسیوم‌های مقتدر و هلدینک‌های تخصصی فعال سازی چرخه صنعت معدن

برنامه‌های حوزه معدن بصورت کلان طراحی شده و بخش‌های مقدماتی آن اجرا گردیده است و اجرایی کردن این برنامه از اقدامات اساسی جهت رفع مشکلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی منطقه و کشور میباشد.

(ایجاد هاب دام جنوب غرب آسیا)

هدف از اجرای طرح:

هدف از اجرای طرح، ایجاد هاب دام جنوب غرب آسیا، توسط قرارگاه جهادی اقتصاد مردمی شهید شوشتری (با مشارکت بخش خصوصی) در ۱۲ منطقه ازاستان سیستان و بلوچستان با مساحت کلی ۱۲۰ هزار هکتار میباشد. بازار هدف در نظر گرفته شده در این طرح جمعیت ۷۰۰ میلیون نفری منطقه جنوب غرب آسیا می­باشد.

هدف اصلی در این پروژه ایجاد زنجیره­های تولید داخلی دام با مدیریت یکپارچه، ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و ثبات بازار و اشتغال­زایی در منطقه می­باشد که با پیوند یافتن این حلقه­های مستحکم صنعت دام در مسیر جدیدی قرار می­گیرد. افزایش تولید، بدون تکمیل این زنجیر‌ها میسر نیست.

طرح‌های اجرایی زنجیره اقتصادی هاب دام جنوب غرب آسیا:

طرح ایجاد زیرساخت­های بهداشتی با اخذ مجوز از مراجع بهداشتی کشور و سازمان‌های بهداشت جهانی با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان
طرح دام کشتاری وارداتی و تولید داخل
طرح ایجاد شبکه حمل و نقل دریایی دام زنده
طرح ایجاد شبکه حمل و نقل جاده­ای دام زنده ونهاده‌های دامی
طرح ایجاد شبکه حمل و نقل بهداشتی گوشت منجمد
طرح ایجاد شبکه حمل و نقل فرآورده­های لبنی
طرح استفاده از فارم­ و دامپروری­ و قرنطینه­های بخش خصوصی
طرح فعالسازی کشتارگاه­های استان سیستان و بلوچستان.
طرح تجمیع و بکار گیری واحد‌های بسته ­بندی گوشت و سردخانه­های صنعتی
طرح ایجاد کارگاه­های صنعتی (تولید چیپس استخوان، ژلاتین، فراوری آلایش، نخ بخیه، فرآوری چرم وتولید کیف و کفش، لباس چرمی و سایر مصنوعات چرمی)
طرح توزیع و مدیریت بازار مصرف
طرح صادرات گوشت بسته­بندی و فرآورده­های دامی و دستیابی به بازار جهانی
طرح ایجاد کشت و صنعت جهت تغذیه دام
طرح پرواربندی دام
طرح پرورش داشتی دام
طرح صیانت از نژاد اصیل ایرانی
طرح اصلاح نژاد
طرح پژوهش و به روز رسانی فعالیت­های علمی در زمینه‌های فناوری­های نوین و ارگانیک هاب دام
طرح فعالسازی کارخانه‌های شیر استان و احداث مجتمع‌های فرآوری لبنی با تکنولوژی­های نوین

(راه اندازی تجارت آسیا اروپا)

منافع اقتصادی کشور‌های منطقه ایجاب میکند که ازارزانترین، سریعترین وامن‌ترین مسیرنسبت به انجام فعالیت تجاری اقدام نمایند امروزجمعیت بسیار استثتایی کشور‌های هند پاکستان و افغانستان وهمسایگی چین در شرق کشور و همچنین ظرفیت ویژه سوحل مکران وبندر چابهارو نیاز راهبردی کشور‌های اسیای میانه به دسترسی به اب‌های ازاد و ارزانترین حمل ونقل بار در جهان از برنامه‌هایی است که در کوتاه‌ترین زمان در ابعاد مختلف مورد توجه وراه اندازی میباشد.

هماهنگی‌های اولیه جهت ساماندهی ۱۶ مبادی رسمی گمرکی با کشور‌های پاکستان و افغانستان بمنظور ایجاد بار انداز‌های دارای استاندارد‌های معتبر با هما هنگی اتاق بازرگانی استان و بخش خصوصی ودر سطح کلان با سرمایه داران معتبر کشور نیز هماهنگی‌های اولیه صورت پذیرفته است.

اجرای برنامه تجارت آسیا اروپا در چهار گام تعریف گردیده است.

گام اول:

ساماندهی و ایجاد زیر ساخت‌های استانداردتجاری مانندانبار، سردخانه، پارکینگ، هتل واقامتگاه رانندگان شبکه ناوگان حمل ونقل و تجار

گام دوم:

ایجاد و راه اندازی بازارچه‌های بزرگ مرزی با امکانات مناسب و بکار گیری پیله وران وایجاد رونق اقتصادی محلی

گام سوم:

ایجاد ساختار‌های مورد نیاز تجار داخلی و تامین نیاز بازار داخلی وساختار مورد نیاز صادرات در تامین نیاز کشور‌های همسایه شرقی کشور و همچنین سایر نقاط دنیا از طریق بندر چا بهار.

گام چهارم:

اقدام وسیع و بین المللی جهت راه اندازی تجارت آسیا و اروپا با اتکا به زیر ساخت‌های ایجاد شده در گام‌های قبلی

بصورت همزمان نسبت به ایجاد زیر ساخت‌های ناو گان حمل و نقل بصورت استاندارد جهت حمل سریع، ایمن و ارزان در حوزه‌های ناوگان زمینی با تخصص‌های سردخانه، تانکر، کانتینر و ناوگان دریایی اقدام میگردد که در حال حاضر طراحی ساخت ۶ فروند شناور حمل دام و ۶ فروند شناور پشتیبان صیادی اب‌های دور در دستور کار میباشد.

نفت و انرژی

برابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته جهت ایجاد هاب انرژی درسواحل مکران در کار گروه‌های کشف ظرفیت که با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از سوی مراجع مختلف از جمله داعا و سایر طرح‌هایی که در خصوص نفت و انرژ‌ی طراحی گردیده است که ازبرنامه‌های اساسی و فرا ملی میباشد در اولویت برنامه‌های اجرایی میباشد.

وضعیت موجود:

در حال حاضر با وجود انجام اقدامات متعدد متاسفانه اجماع علمی و تخصصی که بتوان کار اجرایی را شروع کرد وجود ندارد. این در حالیست که بواسطه اهمیت اقتصادی و سهم ویژه واستثنایی آن در سهم بازار جهانی مورد توجه اکثر صاحبان سرمایه میباشدو مراجعات زیادی از داخل و خارج وجود دارد.

برنامه‌های نفت و انرژی

ایجاد زیرساخت‌های تخصصی تامین خوراک پالایشگاه‌ها از منابع داخلی و منابع خارجی ازطریق دریا
تهیه نقشه راه اجرایی صنعت نفت و انرژی در کارگروه علمی دانشگاه سیستان و بلو چستان.
تدوین وتصویب سیاست جذب سرمایه گذار خارجی با اولویت کشور‌های همسایه شرقی وآسیای میانه
طرح ایجاد زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی مانند تامین آب، برق، هتل، اقامتگاه، رستوران، فروشگاه و...
اجرای طرح بانکرینگ در بندر چابهاروساخت مخازن متناسب با طرح‌های انرژی و نفت.
طرح توسعه بندر چابهار متناسب با نیاز فعالیت صنعت نفت، معدن، صیادی و گردشگری

در خصوص احداث پالایشگاه و پترو شیمی طرح‌های متعدد و غیر منسجم وجود دارد که در حال برنامه ریزی تخصصی جهت ایجاد یک مجموعه با قابلیت پالایش روزانه ۳ تا ۵ میلیون بشکه در روز با قابلیت دستیابی به ۶۰۰۰ محصول پالایشگاهی و تحویل محصول به پترو شیمی جهت تولید ۲۰۰ هزار محصول پترو شیمی میباشیم نمونه این طرح در ژاپن و کره جنوبی اجرا شده است.

همچنین طرح احداث بانکرینگ توسط قرارگاه جهادی شهید شوشتری آماده شده که در حال پیگیری‌های اخذ مجوز میباشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده