تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۲۴۰۱۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزیر پیشنهادی صمت در مجلس شورای اسلامی:

معدن می‌تواند جایگزین نفت شود/ باید با لکوموتیو صادرات، گردش اقتصادی در کشور ایجاد کنیم

‌می‌متالز - وزیر پیشنهادی صمت امروز در مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه هایش اظهار کرد: ایران در سال ۱۴۰۴ باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فرهنگی در سطح منطقه آسیای جنوب غربی، با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پر شتاب و مستمر اقتصادی، ارتقاء نسبی سطع درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل.

باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم

به گفته وی، ما برای تحقق این چشم انداز وظیفه سنگینی داریم، باید عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم. ما باید با تمرکز بر تحقق تمدن نوین اسلامی، ملت ایران را به عرش برسانیم. تنها راه و موثرترین راه تعالی ملت ایران تحقق تمدن نوین اسلامی است. خدارا شکر میکنم که در این برهه از تاریخ ایران عزیز افتخار خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارم. افتخار خدمت به مردم بزرگ ایران. انشاله با کسب رای اعتماد نمایندگان مردم بتوانم با قوت عهده دار این امانت باشم.

تمرکز بر تنظیم بازار

فاطمی امین با بیان اینکه وزارت صمت بسیار متنوع و گسترده است، در ادامه افزود: ۹ موضوع از مواردی که در جلسات مختلف برگزار شده، اکنون دغدغه همه ما و مردم ایران است. اول تنظیم بازار که متاسفانه شاهد آشفتگی‌های زیادی در بازار هستیم، قیمت‌ها نوسان دارد. قیمت سیمان یکباره ۳ برابر و ۵ برابر شده است. چرا؟ دولت کجا است؟ اگر دولت اشراف و قوت داشته باشد نباید اجازه دهد این آشفتگی و بهم ریختگی و جولان قیمت‌ها ادامه پیدا کند. تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است که درمان آن ۲ تا ۳ سال زمان می‌خواهد و این موضوع در دولت سیزدهم به طور مشخص هدفگذاری شده و در سال ۱۴۰۲ تورم به نصف تورم ۹۹ و بعد از آن به سمت یک رقمی شدن حرکت می‌کند.

به گفته وی، سه مولفه در تورم نقش اساسی دارند که شامل رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز است. از دیدگاه وزارت صمت می‌توان با مدیریت و تسلط و اشراف بر نظام توزیع اثر نقدینگی بر تورم را کاهش داد. این موضوع امکان پذیر است.

راه اندازی سامانه جامع تجارت تا پایان سال

فاطمی امینبه سامانه جامع تجارت که مصوب مجلس بوده اشاره کرد و گفت: در سال ۹۲ مجلس محترم و نمایندگان آن مصوبه‌ای داشتند که وزارت صمت را مکلف به ایجاد سامانه جامع تجارت کرد. اما متاسفانه تاکنون اجرایی نشده، هرچند اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است. ما امیدواریم تا پایان سال این سامانه را عملیاتی کنیم. چراکه این اقدام یعنی مبارزه با قاچاق، کنترل بازار، و پیشگیری از مفاسد و رانتهاست.

وی ادامه داد: تولید یکی دیگر از دغدغه‌های ماست و مقام معظم رهبری نیز سالهاست که بر تولید پافشاری و سال‌ها را با عنوان و شعار تولید نامگذاری می‌کنند. انشاله به عنوان فرزند شایسته ایشان مطالبات ایشان را محقق خواهیم کرد.

تامین مواد اولیه، قطعات و رفع موانع تولید تا پایان سال

فاطمی امین به برنامه‌های پیش رو در حوزه تولید تاکید و خاطرنشان کرد: در ۶ ماه آینده و تا پایان امسال بر تامین مواد اولیه، قطعات و رفع موانع تولید کالا‌هایی که تاثیرگذار بر معیشت خانوار‌ها هستند، تمرکز خواهیم کرد.

وی به برنامه‌های مدنظر در زمینه صادرات تاکید کرد و گفت: صادرات همیشه اهمیت داشته و امروز از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

فاطمی امین گفت: اکنون با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت و تمرکز بر تولید و رشد تولید به ویژه محصولاتی کهدر معشیت خانوار موثر هستند و تعادل بخشی به بازار ارز می‌توانیم به زودی شاهد کنترل بازار باشیم؛ برای مثال قیمت سیمان به زمان قبل از قطعی برق بازخواهد گشت. این موضوع امکان پذیر است. البته پشتیبانی نمایندگان مجلس را می‌طلبد تا دولت انقلابی و مجلس انقلابی باهمراهی هم کشور را به جلو برانند.

دولت نباید بنگاهداری کند

وی با بیان اینکه ساختن ایران کار مشترک همه ماست افزود: دولت نباید بنگاهداری کند، اما موظف به بازارسازی است. فروش و بازار محصولات خط مقدم تولید است. بنده به عنوان وزیر صمت در صورت رای اعتماد مجلس، خود را شریک واحد‌های تولیدی احساس خواهم کرد.

فاطمی امین افزود: دولت برای بازارسازی داخلی و خارجی بنگاه‌ها فعالیت خواهد کرد. پس اگر بخش خصوصی موفق باشد دولت نیز موفق است. چراکه وظیفه دولت پشتیبانی از بخش خصوصی است. دولت از همه بنگاه‌ها مالیات میگیرد. اگر این نگاه را حاکم کنیم که ما رقیب بخش خصوصی نیستیم. اگر بخش خصوصی به خوبی کار خود را انجام دهد اشتغال ایجاد میشود. بخش خصوصی باید به میدان بیاید و وظیفه ما حمایت از بخش خصوصی است، بنده سابقه فعالیت در هلدینگ‌ها را دارم و با درد کسب و کار‌ها آشنا هستم.

وی ادامه داد: بازار‌های داخلی و خارجی را از طریق وام‌های اعتبار خریدار، تجمیع تقاضا و هم افزایی بین بنگاه‌ها تقویت میکنیم و بعد از آن محیط کسب و کار را اصلاح میکنیم.

ارائه گزارش عملکرد هر ۳ ماه یکبار به مجلس

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد را مکتوب به مجلس می‌دهیم، ادامه داد: در واقع با اجرای پروژه هاست که حکمرانی در وزارت صمت هوشمند و متحول می‌شود. یکی از این پروژه‌ها که تا پایان سال اجرایی خواهد شد سامانه «قواعد و مجوزها» ایجاد خواهد شد. از طریق این سامانه امضا‌های طلایی، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متعدد از بین خواهد رفت. نباید در طول یک سال ۴۰ بار مقررات یک صنعت را عوض کنیم.

وی افزود: همچنین سال آینده بسته‌های سرمایه‌گذاری را آماده می‌کنیم تا از این طریق بسیاری از مجوز‌ها لغو و صدور مجوز تسهیل شود که سرمایه‌گذار نیز کار راحت‌تری خواهد داشت.

فاطمی امین گفت: ۸۰ درصد مشکلات محیط کسب‌وکار‌ها از جمله بیمه تامین اجتماعی، مالیات و تامین مالی بوده که در وزارتخانه صمت قرار ندارد نیست، اما این نهاد به عنوان پنجره واحد مشاغل باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد و پاسخگوی نیاز مراجعان هر واحد صنعتی، معدنی، تجاری و صنفی باشد. انشاله از ما فرافکنی در این زمینه نخواهید دید.

وی افزود: من در وزارتخانه صنعت مشکلات کسب و کار‌ها را به تحریم‌ها و دیگر نهاد‌ها واگذار نخواهم کرد بلکه همه آن‌ها را تا زمان رفع کامل پیگیری خواهم کرد.

قول می‌دهم تحریم‌های داخلی را برداریم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنیم

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را برداریم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنیم که تجربه‌اش را نیز در مورد بنزین داریم. در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ بودم که بحث دوگانه‌سوز کردن خودروها، کارت سوخت، سهمیه‌بندی و خودرو‌های فرسوده را مطرح کردیم. در همان زمان کنگره آمریکا به دنبال تحریم بنزین ایران بود که ما توانستیم با سهمیه‌بندی این تحریم را خنثی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه محور نجات کشور تقویت تولید داخلی است، تصریح کرد: با کسانی که از طریق واردات جیب خود را پر می‌کنند و اجازه رونق تولید داخلی را نمی‌دهد، مبارزه خواهیم کرد و از قاچاق و واردات بی رویه نیز جلوگیری خواهد شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات کالا‌های غیرنفتی بسیار مهم است، اظهار داشت: بازار ارز برای تعادل نیاز به تزریق منابع بین ۳ تا ۴میلیارد دلار بیشتر دارد که با افزایش صادرات در نیمه دوم امسال تامین خواهیم کرد و آن را عملیاتی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بحث صادرات برای ۶ ماهه دوم امسال ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل هدفگذاری شده است. این کار تعادل بازار ارز را برقرار میکند و روی تورم تاثیر میگذارد و بازیابی تولید است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های پیش بینی شده بدون فوت وقت اجرایی خواهند شد، گفت: بازیابی تولید یکی از راهکار‌هایی است که می‌تواند بر تورم مداوم بیش از ۲۵ درصد طی چهار سال اخیر تاثیر بگذارد و موجب افزایش قدرت خرید مردم شود. باید با لکوموتیو صادرات، گردش اقتصادی در کشور ایجاد کنیمو منابعی که از این طریق تامین میشود در تامین مواد اولیه و تداوم تولید صرف می‌شود.

اقتصاد ایران باید بزرگتر از مرز‌ها باشد

فاطمی امین با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی را همراه با وزارت امور خارجه پیش خواهیم برد، تاکید کرد: توان بازدارندگی دفاعی کشور تاکنون موجب تولید قدرت شده و ما باید بتوانیم در بخش اقتصادی هم در صحنه بین المللی نیز تولید قدرت کنیم که این مهم با تقویت روابط بین المللی امکان پذیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران باید بزرگ‌تر از مرز‌ها باشد، تصریح کرد: با گسترش تبادلات جهانی و بین المللی می‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم و قدرت سیاسی کشور را افزایش دهیم؛ که مبتنی بر تجار باثبات شده است.

وی افزود: فرض بر این است که تحریم‌ها برداشته نخواهند و این اهداف را بر این اساس تهیه کرده ایم.

وی ادامه داد: ما باید برای اکتشافات معادن برنامه ویژه داشته باشیم تا از ذخایر موجود بیشترین بهره برداری صورت بگیرد ویژگی ایران این است که در اکثر مناطق معدن داریم و اگر در بخش معدن توسعه داشته باشیم در کشور توسعه متوازن رخ میدهد. چرا باید ۵۰۰۰ معدن ما تعطیل باشد؟

باید حوزه فرآوری را توسعه دهیم

به گفته وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، اگر نگران خام فروشی هستیم باید حوزه فرآوری را توسعه دهیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع وضع عوارض صادراتی در بخش معدن، بیان کرد: ما به دنبال عوارض صادراتی معکوس برای جلوگیری از خام فروشی خواهیم بود یعنی بیشترین عوارض برای صادرات سنگ آهن در نظر گرفته می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه صادرات معدن می‌تواند جایگزین خوبی برای تجارت نفت باشد، اظهار داشت: در سراسر کشور معادن بسیاری وجود دارد و چرا باید نگرانی برای خام فروشی باشیم و پنج هزار معدن تعطیل باشد که این مشکل را با عوارض صادراتی معکوس و فراوری دستاورد‌ها می‌توانیم حل کنیم. همچنین حاشیه‌هایی که در بخش معدن وجود دارد را باید به انتفاع تبدیل کنیم.

تبدیل صنعت خودرو به افتخار ملی در سال‌های آتی

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودرو دغدغه همه ما است، تاکید کرد: برنامه ریزی‌هایی برای ۶ماه امسال و ۲ سال آینده انجام شده است که بر اساس آن طی چهار سال آینده صنعت خودرو تبدیل به افتخار ملی خواهد شد، زیرا در این بخش دارای مشکل فنی نیستیم بلکه عدم رقابتی بودن این صنعت، تولید پایین خودرو و ساختار‌های مدیریتی موانعی را ایجاد کرده است.

فاطمی امین با بیان اینکه طی یک دوره گذار تعیین مدیران عامل صنعت به سهامداران شرکت‌ها واگذار خواهد شد، خاطرنشان کرد: تا پایان آذرماه تمام تعهدات معوق به صفر خواهد رسید و در سال ۱۴۰۴ بر قله این صنعت خواهیم ایستاد.

وی افزود: برای ایجاد اشتغال نیاز به توسعه مشاغل پیشران داریم که ساخت خودرو و تجهیزات از جمله آن هاست.

وزیر پیشنهادی صمت تأکید کرد: تا پایان سال جاری میزان مصرف سوخت در خودرو‌های تولیدی را به کمتر از هشت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسانیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نیاز به آمایش سرزمین دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: شهر‌ها و روستا‌ها رشد مناسب و متوازنی را تجربه نکرده اند و به همین دلیل شاهد ایجاد ۱۱ میلیون حاشیه شهر هستیم.

وی با بیان اینکه امکان توسعه متوازن و توزیع عادلانه منابع و فرصت‌ها باید فراهم شود، تاکید کرد: تا پایان سال جاری ۴۵۰ شهرستان با شرایط خود رشد پیدا خواهند کرد و همه اقدامات با همکاری مجلس بر مبنای عمل مشترک عملیاتی می‌شود و مدیران وزارت صمت استانی و ستادی را بر اساس اقدامات آن‌ها پایش میکنیم. این سبک نوین برای تعامل با نمایندگان مجلس است. زیرا رییس جمهور نیز بر تعامل با نمایندگان تاکید داشته اند.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توسعه متوازن فقط بردن صنعت و معدن و تجارت نیست بلکه منابع انسانی را باید تقویت و ارتقا دهیم، اظهار داشت: یک برنامه ویژه برای تربیت مدیران گام دوم آماده کرده ایم تا استعداد‌های کشور در پهنه سرزمین شناسایی شوند و با سهمیه بندی مناسب، استعداد‌ها را در بخش مدیریت دولتی و خصوصی فعال خواهیم کرد تا این افراد در دو سال آینده سکان دار تحول متوازن کشور شوند.

وزیر پیشنهادی صمت با تاکید بر تعامل وی با نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع هم مورد تاکید رئیس جمهور است و هم شخصا به آن اعتقاد دارم. با شفاف سازی و اصلاح فرآیند ها، دیگر شاهد سلطان‌ها، مافیا‌ها و امضا‌های طلایی نخواهیم بود. فساد ستیزی از شعار‌های اصلی دولت سیزدهم است و تجلی آن را در وزارت صمت خواهیم دید.

فاطمی امین با بیان اینکه در سال‌های گذشته تنها سخن از اقتصاد مقاومتی به میان آمده است، تصریح کرد: برای دستیابی به این مهم باید تاب آوری و بازدارندگی را افزایش دهیم به این معنا که در صورت وارد شدن شوک، اقتصاد دچار ضربه نشود و از سوی دیگر به طور کلی آسیب به اقتصاد ایران برای کشور‌های متخاصم مضر باشد که اجرایی خواهد شد.

دولت سیزدهم به دنبال هماهنگی بین بخشی است

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۴۵ درصد اشتغال کشور زیرمجموعه این نهاد است، خاطرنشان کرد: روز گذشته وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از تحقق ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی خبر داده است که با پایش‌های انجام شده در زیرمجموعه وزارت صنعت ظرفیت داخلی کشور برای تامین مصالح همچون فولاد و سیمان و... در ایران ظرفیت لازم وجود دارد و اگر مسکن روی خط تولید بیفتد لوکومتیو اقتصاد نیز به حرکت درخواهد آمد و ما پشتیبان وزارت راه و شهرسازی برای مسکن هستیم.

فاطمی امین به مذاکره خود با شهردار تهران اشاره و تصریح کرد: بخشی از آلودگی شهر‌ها به عهده خودروهاست و با شهرداری تهران برای عرضه تاکسی و اتوبوس‌های برقی هماهنگ خواهیم شد.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: در بخش شیوع ویروس کرونا که کنترل آن از اهداف اصلی وزارت بهداشت است با تولید تبلت‌های داخلی ارزان برای ۳.۵ میلیون دانش آموز کم بضاعت و توزیع آن مشارکت می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مسائل کشور مشخص هستند و راه حل‌های آن نیز تدوین شده اند که با همکاری دولت مردمی و مجلس انقلابی می‌تواند آن‌ها را از میان برداشت.

وی با بیان اینکه مردم ایران این روز‌ها گرفتاری‌های بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی جهادی بخش صنعت معدن و تجارت متحول خواهد شد و بدون حاشیه موانع را رفع خواهیم کرد.

فاطمی امین افزود: با استفاده از مدیران شایسته و تفویض اختیار به آن‌ها و مشورت با نمایندگان مجلس، تشکل‌ها و صاحب نظران یک وزارتخانه چابک خواهیم داشت و با ارزیابی عملکرد اجازه هدر رفت فرصت‌ها را نخواهیم داد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد بعد از گرفتن رای اعتماد همچنان حمایت مجلس و نمایندگان را داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده