تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۲۲۵۰۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علت نزولی شدن بازار بورس چه بود؟ / شرایط معاملات تا پایان هفته چگونه پیش بینی می‌شود؟

‌می‌متالز - شاخص کل بورس در ۸ شهریورماه با افت بیش از ۴۹ هزار واحد در ارتفاع یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۹۷ واحدی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بازار بورس در ادامه روند روز گذشته، امروز ۸ شهریورماه افت ۴۹ هزار و ۴۰۹ واحدی را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۹۷ واحدی رسید.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) نیز برخلاف روز گذشته افت کرد (۱۳ هزار و ۱۴۱ واحد) و در محدوده ۴۵۴ هزار و ۳۶۹ واحدی قرار گرفت.

همه شاخص‌های بازار سرمایه قرمزپوش شدند

شاخص کل و شاخص قیمت «وزنی-ارزشی» با افت ۳.۱۴ درصدی، شاخص کل «هم‌وزن» و شاخص قیمت «هم‌وزن» با افت ۲.۱۸ درصدی، شاخص آزاد شناور با افت ۲.۶۲ درصدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با افت ۳.۲۵ و ۳.۲۱ درصدی همراه بودند و قرمزپوش شدند.

اسامی نماد‌های شاخص‌ساز

«شبندر» تنها نماد شاخص‌ساز با تاثیر مثبت در بازار بورس امروز بود و «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «کگل»، «شستا» و «کچاد» از جمله نماد‌های شاخص‌ساز با تاثیر منفی بودند.

علت نزولی شدن بازار بورس چه بود؟ / شرایط معاملات تا پایان هفته چگونه پیش بینی می‌شود؟

شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز برخلاف دیروز با افت ۶۹۲ واحدی همراه بود و در ارتفاع ۲۲ هزار و ۱۱۱ واحدی رسید.

امروز نمادی روی شاخص کل فرابورس تاثیر مثبت نداشت و نماد‌های «کگهر»، «آریا»، «زاگرس»، «مارون»، «صبا»، «هرمز» و «شگویا» بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل فرابورس امروز داشتند.

علت نزولی شدن بازار بورس چه بود؟ / شرایط معاملات تا پایان هفته چگونه پیش بینی می‌شود؟

سنگین‌ترین صنوف خرید و فروش در پایان معاملات

بیشترین تقاضا در بازار امروز بورس اوراق بهادار تهران برای نماد‌های «شسپا»، «کمند»، «کرازی»، «پارند»، «کگلح»، «کدما» و «کحافظ» و بیشترین عرضه برای نماد‌های «شستا»، «شپنا»، «شتران»، «وبملت»، «خساپا»، «خودرو» و «وتجارت» رقم خورد.

همچنین نماد‌های «مدیریت»، «اعتماد»، «اراد ۵۰»، «آسامید»، «سپیدما»، «سپیدما» و «اراد ۶۱» با بیشترین تقاضا و نماد‌های «فرابورس»، «کمرجان»، «دی»، «اعتماد»، «کرمان»، «شصدف» و «سمگا» با بیشترین عرضه در بازار فرابورس ایران روبه‌رو بودند.

سیگنال‌های مهم کدال سوم شهریورماه

شرکت‌های سرمایه‌گذاری مس سرچشمه با نماد «سرچشمه» به مبلغ ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس» به اندازه ۱۰۰ درصد و ایران خودرو دیزل با نماد «خاور» به مبلغ ۹۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال قصد دارند سرمایه خود را افزایش دهند.

پیش‌بینی وضعیت بازار بورس در هفته آتی

نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه درباره آنچه که در بازار بورس امروز ۸ شهریورماه رخ داد، بیان کرد: ریزش بازار بورس امروز دلایل متعددی را شامل می‌شود، اما تصور می‌کنم در سود بودن بسیاری از سهامداران و رسیدن شاخص به نقاط روانی تکنیکالی که بسیاری منتظر ریزش بازار بودند، مهمترین دلیل ریزش بود که باعث شد فشار فروش در بازار بیشتر بشود.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که عده‌ای تصور می‌کنند پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» عامل این موضوع محسوب می‌شود، اما به نظر من بیشتر یک بهانه برای اصلاح بازار بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرایط بنیادین، شرایط نسبتا خوبی است، تصریح کرد: هنوز اتفاق عجیب و غریبی و یا منفی را در شرایط بنیادین و ارزندگی سهام‌ها شاهد نیستیم و به نظرم بازار می‌تواند پس از یک اصلاح نهایتا تا روز‌های سه شنبه و چهارشنبه ۹ و ۱۰ شهریورماه روند خوب خود را پیدا کند و بازگردد.

خاندوزی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی من از وضعیت بازار بورس تا پایان هفته این است که فرآیند اصلاح ادامه دارد چراکه نیازمند این اصلاح بودیم. همچنین تصور می‌کنم تا پایان هفته افت شاخص کل البته نه با شدت امروز به دلیل فشار فروش ادامه‌دار باشد.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده