تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۷
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۲۳۲۵۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست رئیس اتاق ایران با سفیر فنلاند در تهران مطرح شد

زمینه استفاده از تجربیات فنلاند در توسعه استارتاپ‌ها مهیاست

‌می‌متالز - در نشست رئیس اتاق ایران با سفیر فنلاند در تهران بر همکاری دو کشور در حوزه شیوه‌های جدید آبیاری، توسعه استارتاپ‌ها و چگونگی توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، سفیر فنلاند در تهران به رئیس اتاق ایران دیدار کرد. همکاری دو کشور با تمرکز بر بخش خصوصی دو کشور و به صورت تعاملات تجاری در سطح خرد در زمینه استارت‌آپ‌ها، کشاورزی و شیوه‌های جدید آبیاری، مهم‌ترین موضوعاتی بود که دراین نشست مطرح شد.

تجربه موفق فنلاند در روند خصوصی‌سازی، توسعه فعالیت واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط در این کشور و استفاده کارآمد از شیوه‌های جدید آبیاری در فعالیت‌های کشاورزی، حوزه‌هایی هستند که از منظر رئیس اتاق ایران می‌توانند برای همکاری مشترک بین دو کشور مدنظر قرار گیرند.

در این راستا غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که همکاری با فنلاند از بین کشور‌های حوزه اسکاندیناوی جزو اولویت‌های ایران به شمار می‌آید، گفت: با توجه به اهمیت این کشور برای فعالان اقتصادی ایرانی، دو سال قبل کمیته ویژه‌ای را تشکیل دادیم و این کمیته در سال جاری به اتاق مشترک ارتقا پیدا کرد. هرچند همچنان سطح مناسبات دو کشور در حد انتظارات نیست.

او همکاری بین ایران و فنلاند در حوزه شیوه آبیاری زمین‌های کشاورزی، توسعه استارتاپ‌ها در ایران، محصولات پتروشیمی، خشکبار، محصولات غذایی، کاغذ و مواد شیمیایی و تولید ماشین‌آلات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور همچنین به تجربه قابل توجه فنلاند در خصوصی‌سازی و تقویت سطح فعالیت‌های صنایع کوچک و متوسط اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه سطح واکسیناسیون بسیار گسترش یافته و امکان رفت وآمد هیات‌های تجاری فراهم است، اما برای پیشبرد اهداف خود می‌توانیم از فضا‌های مجازی در راستای تبادل اطلاعات بین فعالان اقتصادی دو کشور استفاده کنیم.

همکاری با ایران را با تمرکز بر بخش خصوصی دنبال می‌کنیم

در ادامه کاری کاهیلوتو، سفیر فنلاند در تهران از آغاز دوره ماموریت خود در ایران طی یک ماه گذشته سخن گفت و بر علاقه‌مندی اعضای اتاق بازرگانی فنلاند و فعالان اقتصادی ایران کشور برای احیای سطح مناسبات تجاری با شرکای خود در ایران تاکید کرد.

او هدف را افزایش سطح تجارت بین ایران و فنلاند و رفع موانع موجود دانست و تاکید کرد: برای تحقق این هدف به یک نگرش و طراحی مدلی در طولانی‌مدت نیاز داریم تا اقتصاد دو کشور بتوانند یکدیگر را تکمیل کنند. تعداد قابل توجهی از شرکت‌های فنلاندی در طول تاریخ در ایران حضور داشتند و تجربیات موفقی کسب کردند و امروز آماده احیای این روابط هستند.

سفیر فنلاند در تهران برقراری روابط بین شرکت‌های فنلاند و ایرانی را به صورت فردی و در بخش‌های خرد تجاری مورد تاکید قرار داد و گفت: تجار فنلاندی تمایل دارند در سطوح خرد تجاری با شرکای خود به صورت فردی ارتباط بگیرند و تمرکز اصلی آن‌ها بر بخش خصوصی است. به نظر می‌رسد در این حوزه اتاق ایران بتواند مشاوره‌های لازم را ارائه بدهد، آنچه تشریح شد نیاز شرکت‌های فنلاندی برای بازگشت به بازار ایران است.

او همچنین به ظرفیت کریدور شمال –جنوب اشاره کرد و خواستار دریافت اطلاعات تکمیلی درباره امکان استفاده از این مسیر شد.

زمینه تعامل، انتقال تجربه و اجرای طرح‌های مطالعاتی بین ایران و فنلاند مهیاست

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند با بیان این مطلب که با تجار و اتاق‌های محلی این کشور نشست‌هایی را برگزار و وضعیت این کشور را بررسی کردیم، تصریح کرد: درباره کریدور شمال به جنوب از گذشته پیشنهاد‌هایی از سوی اتاق زنجان مطرح شده بود و در نهایت پس از مطالعات لازم، این پروژه اجرایی شد. این خط راه‌آهن تا چند ماه آینده نهایی می‌شود؛ تکمیل پروژه به دلیل مسائل جغرافیایی و دسترسی‌های محلی دچار وقفه شده، اما بهره‌برداری اقتصادی از این خط به زودی ممکن می‌شود. البته در حال حاضر نیز امکان استفاده از این کریدور وجود دارد.

این فعال اقتصادی با نگاهی به محدودیت‌های ناشی از تحریم علیه ایران، تداوم همکاری‌ها را ممکن دانست و تاکید کرد: برقراری مناسبات تجاری به صورت خرد و با تمرکز بر بخش‌های خصوصی همان چیزی است که فعالان اقتصادی ایرانی نیز در ارتباط با فنلاند پیگیری می‌کنند.

به اعتقاد جمیلی باید از همین امروز زمینه تعامل، انتقال تجربه و تعریف طرح‌های پژوهشی را بین دو کشور مهیا کنیم تا زمانی که محدودیت‌ها کمتر می‌شود آماده بهره‌گیری از شرایط پیش رو باشیم.

او ایجاد زمینه حضور و مشارکت هیاتی از ایران در رویداد اسلاش را مورد توجه قرار داد و گفت: اتاق مشترک ایران و فنلاند در تلاش است تا فهرستی از مجموعه تفاهماتی که بین دو کشور در حوزه مطالعاتی و پژوهشی منعقد شده و به دلیل تحریم‌ها متوقف شده؛ اما امکان احیای آن‌ها وجود دارد را تهیه کرده وبرای بررسی در اختیار شما نیز می‌گذاریم تا رایزنی‌های لازم برای به اجرا درامدن آن‌ها از طرف سفرات‌خانه انجام شود.

استفاده از تجربیات فنلاند در ایجاد و رونق کسب‌وکار‌های مربوط به بانوان نکته دیگری بود که از سوی جمیلی مورد توجه قرار گرفت.

منبع : اخبار اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده