تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۰۳
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۳۰۵۳۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در یک شرکت دانش‌بنیان محقق شد؛

بومی‌سازی پوشش ضدحریق بر پایه مواد معدنی

‌می‌متالز - محققان حوزه دانش‌بنیان موفق به ساخت پوشش ضد حریق بر پایه مواد معدنی شدند که از جان انسان‌ها حفاظت می‌کند.

به گزارش می‌متالز، سیدمرتضی حسینی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اعلام این خبر که شرکت متبوعش برای نخستین بار در کشور موفق به بومی‌سازی و تولید عایق‌های ضدحریق شده است، بیان کرد: سیستم‌های عایق ضدحریق برای حفظ جان انسان‌ها بسیار حائز اهمیت هستند، هدف از طراحی این محصول جلوگیری از پیشرفت آتش‌سوزی، نجات انسان‌ها در حوادث، محافظت از سازه‌ها، تجهیزات و تأمین نیاز صنایع کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت «نوآوران کیمیا مهراز» مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد بندرعباس با اشاره به ثبت اختراع عایق ضد حریق در سازمان ثبت اسناد و املاک، اظهار کرد: این محصول بر اساس استاندارد بین‌المللی در آزمایشگاه مرجع استاندارد مورد آزمون و تأیید قرار گرفته است. این شرکت دانش‌بنیان از مواد معدنی سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند؛ چراکه مهم‌ترین مزیت رقابتی این محصول با نمونه خارجی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه امروزه پیشرفت علم و تکنولوژی منجر به استفاده بیشتر از تجهیزات الکتریکی شده است، اضافه کرد: رشد روزافزون این تجهیزات موجب شده تا خطرات ناشی از به‌کارگیری تجهیزات الکتریکی نیز انکارناپذیر باشد. در همین راستا پژوهشگران و محققان شرکت دانش‌بنیان راهکار‌های مختلفی را در مواجهه با حوادث آتش‌سوزی ارائه دادند.

حسینی که با محصول شرکت متبوعش در رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید سیرجان حضور یافته بود با اشاره به اینکه ابزار‌های مختلفی برای جلوگیری از خسارات ناشی از حریق و پیشرفت آن طراحی شده است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارها، پوشش‌های ضدحریق بوده که در فعالیت‌های صنعتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پوشش‌های ضد حریق در صنایعی مانند صنعت فولاد با حرارت و دمای بالا کاربرد دارد، گفت: پوشش‌های ضد حریق در دو دسته اصلی عایق‌های پایه آلی و پایه معدنی قرار می‌گیرد و به علت ایجاد یک متخلخل هنگام آتش‌سوزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

فعال حوزه دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: درصد بالایی از مواد اولیه پوشش‌های ضدحریق را ترکیبات آلی تشکیل می‌دهند؛ زیرا وقتی عایق ضد حریق با ترکیبات آلی نیتروژن‌دار در برابر شعله، گاز‌های سمی تولید می‌کند، منجر به مشکلات تنفسی برای افراد در معرض حریق می‌شود. حال این شرکت دانش‌بنیان پوشش‌های ضد حریق را با استفاده از استاندارد‌های بین‌المللی بر پایه مواد معدنی تولید کرده که کیفیت آن ۳۰ درصد بهتر و قیمت آن ۲۰ درصد کم‌تر از نمونه‌های خارجی است.

رویداد و نمایشگاه تخصصی عصر امید استان کرمان با توجه به ظرفیت‌های شهرستان سیرجان و برای نخستین‌بار به‌صورت تخصصی در بخش صنایع از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان برگزار شد.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده