تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۳۴۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شناسایی فرصت خرید بین بورسی‌ها

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(6 آبان)

می متالز - شاخص سهام پس از تجربه دو ریزش شدید در روزهای کاری ابتدای هفته، در جریان معاملات امروز به مدار مثبت بازگشت و در آغاز کار بازار بیش از یک کانال ارتقا یافت. به نظر می‌رسد انتشار گزارش‌های ماهانه در کنار رسیدن قیمت بسیاری از سهم‌ها به سطوح نازل محرک تقاضا و غلبه قدرت خرید بر عرضه‌ها شده است. با وجود این، تقاضا پایداری لازم را در برخورد با عرضه‌ها نشان نداد و همین امر سبب شد تا شاخص کل رفته‌رفته از سقف روزانه عقب‌نشینی کند.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(6 آبان)

به گزارش می متالز، با افت چشمگیر قیمت‌ها در دو روز کاری گذشته، شاخص کل سهام به کمترین سطح از ابتدای پاییز رسید و در پی آن فرصت خرید برای فعالان ریسک‌پذیر سهام فراهم شد. افزون بر تقویت جریان اطلاعات با گزارش‌های ماهانه، ثبات نسبی قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی و عقب‌گرد نرخ‌های ارز در آرامش روانی فروشندگان بورسی موثر ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر، خروج شمار زیادی از معامله‌گران خرد از جریان معاملات هم سبب شد تا از فشار عرضه‌ها کاسته و تعادلی نسبی بر کل بازار حاکم شود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که با کاهش فشار عرضه از سوی سهامداران خرد در معاملات امروز، نقش حمایتی بازیگران بزرگ بازار نیز بیشتر به چشم می‌آید.

برآیند این عوامل سبب شد تا شاخص کل سهام در ابتدای کار امروز بیش از 1000 واحد از افت خود در روزهای قبل را جبران کند. در این جریان، سهام شرکت‌های بزرگ گروه‌های پتروشیمی، فلزات و پالایشی نقش موثری در رشد شاخص داشتند. در بین این صنایع، در پالایشی‌ها که طی چند روز گذشته دستخوش عرضه‌های شدید شدند، امروز تقاضای قوی‌تری را پیش‌روی خود دیدند. در دیگر گروه‌های اصلی اعم از پتروشیمی فلزی-معدنی‌ها هم شاهد رشد متوسط قیمت‌ها هستیم. در سمت مقابل، بانک‌ها، خودرویی‌ها و بسیاری از گروه‌های کوچک در معرض عرضه‌های قوی قرار دارند و در نبود تقاضای موثر با افت بهای سهم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

گزارش‌های التیام‌بخش ماهانه

یکی از عوامل کلانی که بر کل بازار اثر منفی گذاشت و سهام صادرکنندگان را با عرضه‌های شدید روبرو ساخت، فشار ناشی از تحریم‌ها بود. فقدان اطلاعات عملکرد هم بر این فضای منفی دمید تا جریان نقدینگی بر محوریت سهام غیرصادراتی منشعب شود. با این حال، انتشار گزارش‌های ماهانه از فشار روانی حاکم بر سهام شرکت‌های بزرگ و صادرکننده کاست. در این بین، گزارش قابل‌قبول فروش کالای فولادسازان بورسی نقش مهمی در بهبود تقاضا در این دسته سهم‌ها داشت. البته مطابق گزارش‌هایی که تا به حال منتظر شده است، کیفیت عملکرد در تمام صادرکنندگان یکی نیست اما در مجموع می‌توان اثر مثبت آن را در تخلیه بار روانی حاکم بر بازار دید.

گذرگاه صرف ریسک

بازار سهام از ابتدای هفته شاهد تسریع جریان اطلاعات از مجرای رونمایی از عملکرد آبان بنگاه‌های بورسی است. در کوران تحریم‌ها، نبود اطلاعات موثق و قابل اتکا از عملکرد شرکت‌ها موجب نگرانی بورس‌بازان از اثر واقعی وقایع اثرگذار بر ارزش سهام شد و سرمایه‌های خرد را مجبور به خروج از جریان معاملات کرد. البته نباید از سرایت فضای منفی حاکم بر بازارهای متلاطم جهانی غافل ماند که سرمایه‌ها را به سمت پناهگاه‌های امن‌تری هدایت کرد. با این حال، با وجود انتشار گزارش‌های ماهانه و عملکرد قابل‌قبول بسیاری از شرکت‌ها تقاضای سهام رشد چشمگیری نداشته و بازیگران حقیقی همچنان در کمین فرصت جذاب‌تری برای خرید هستند. به نظر می‌رسد متقاضیان محتاط سهام بیشتر بر تلاطم‌های شدید بازار جهانی متمرکز شده‌اند و ترس از ادامه روند نزولی قیمت‌های جهانی مانع اصلی توجه به دیگر متغیرهای موثر بر ارزش سهام بورس تهران نظیر ثبات بازار ارز و گزارش‌های عملکرد شده است.

واقعیت این است که با تشدید ریسک‌های محیطی میل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های با ریسک بالا نظیر سهام کم می‌شود؛ وضعیتی که در ادبیات مالی از آن به افزایش صرف ریسک سهام تعبیر می‌کنند. به این معنا که سرمایه‌گذار به ازای هر واحد پول، سود مورد انتظار بیشتری را در نظر دارد. از این منظر طبیعی است که تقاضای ضعیف سهام در برخورد با عرضه‌ها خیلی زود عقب‌نشینی کند. انعکاس این واقعیت در بازگشت شاخص سهام از سقف روزانه قابل مشاهده است.

عناوین برگزیده