به گزارش میمتالز، آرش محبینژاد با اشاره به اینکه افزایش تولید و ارتقای کیفیت خودرو مطلقا نمیتواند به صورت دستوری انجام شودگفت: در شرایط فعلی دو پیش شرط اساسی برای افزایش تولید در کوتاه مدت مطرح است. در بلند مدت هم برخی الزامات وجود دارد که در صورت تحقق میتوان به اجرایی شدن افزایش تولید خودرو خوشبین بود.
وی افزود: مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق، تعیین تکلیف نشده و قطعهسازان و سایر ارکان زنجیره تامین با این حجم مطالبات، تولید روزانه را به زحمت انجام میدهند.
این مقام صنفی ادامه داد: در گام نخست، باید کل مطالبات معوق به صفر برسد و بدهی ۴ ماهه به ۳ ماه کاهش پیدا کند تا سرمایه در گردش مورد نیاز برای افزایش تولید فراهم شود. در گام دوم هم باید اصلاحات لازم در شیوه قیمتگذاری خودرو انجام شود. با اجرای این شرط، توازن درآمد و هزینهها ایجاد میشود و حجم نقدینگی جاری خودروسازان کاهش نمییابد.
محبینژاد گفت: بعد از اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو و ایجاد توازن بین درآمدها و هزینههای خودروسازان، نباید اجازه داد مطالبات قطعهسازان معوق شود.
وی افزود: در بلند مدت هم باید خودروسازی به عنوان بنگاه اقتصادی و صنعتی دیده شود و نگاههای امنیتی و سیاسی را به حسابرسی و بازرسی اقتصادی بدل کرد تا تصدی گری دولت برداشته شود. به طوری که دولت صرفا سیاستگذار کلی باشد و مدیران توسط سهامداران تعیین شوند.
منبع: بورس پرس